Analysebedrijf Flurry, dat onder andere al vroeg ontdekte dat Apple bezig was met een tablet, heeft gisteren weer interessante cijfers bekendgemaakt. Uit hun onderzoek blijkt dat in juni van dit jaar de ‘freemium-games‘ meer geld opleverden voor ontwikkelaars dan spellen waarbij je vooraf moet betalen. Het bedrijf onderzocht de 100 best verkochte games in januari en juni van dit jaar. Terwijl in januari de betaalde spellen nog de ruime overhand hadden, was dat in juni meer dan omgekeerd.

Volgens Flurry ligt het percentage van mensen die een in-app aankoop doen tussen de 0,5 procent en de 6 procent. Op het eerste gezicht lijkt dit niet veel, want meer dan 90 procent van de mensen die de app gedownload hebben doen geen aankopen, maar volgens Flurry moeten we dat anders zien. Deze mensen besteden namelijk vaak meer dan de €0,79 die je van plan was eerst voor je applicatie te vragen. Zoals we hebben kunnen zien bij games als Smurfs’ Village zijn mensen bereid om ‘pakketten’ te downloaden, waarbij de prijzen variëren van €3,99 tot €44,99. Zo haal je al snel meer omzet dan wanneer je €1,59 voor je applicatie had gevraagd.
Wat zien jullie liever, meer applicaties gebaseerd op het freemium-model of het ‘gewone’ model waarbij je vooraf betaalt?
Via Flurry
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
App Store
Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.

- Alles over de App Store
- Alles over App Store-abonnementen
- Vastgelopen downloads oplossen
- Eerdere aankopen in de iOS App Store bekijken
- Verbinding met App Store mislukt
- App Store op de Apple Watch
- Mac App Store
- Eerdere aankopen in de Mac App Store bekijken
- Mac-software installeren buiten de App Store om
- App Store-scam herkennen
- Sideloading: buiten de App Store om downloaden
Alle marketingpraat ten spijt, heb ik liever een spel waarbij ik in één keer weet wat ik kwijt ben (de TCO 😉 ). In-app aankopen zijn voor mij een serieuze reden om een spel NIET te installeren. Tenzij heel duidelijk is dat het spel ook zonder die in-app aankopen onbeperkt speelbaar is. Zoals bv. de Mighty Eagle van Angry Birds, je hebt hem niet nodig om het spel volledig te spelen.
@Alfred: Sluit ik me helemaal bij aan!
Ik zie het liefst een combinatie.
Een lage aanschafprijs waarbij je voor een lage prijs een kwalitatief hoog spel krijgt, dat je prima kunt blijven spelen zonder extra betalingen. Vervolgens kun je voor extra spelervaring in-app aankopen doen.
Chaos & Order Online is hier een voorbeeld van. (Oke, ongeveer zoiets) Een perfect voorbeeld is World of Tanks op PC, waarvan ik nog steeds blijf hopen dat die ooit voor iOS komt.
Er zijn helaas teveel spellen waar je vage restricties krijgt of ‘verplichtingen’ (bepaalde apps installeren, zoveel vrienden hebben etc) en die enkel af te kopen zijn. Bah wat verschrikkelijk irritant is dat. Dan maar betaald.
—
conclusie is dus: over 6 maanden kan het weer helemaal anders zijn.
@alfred. Sluit me ook volledig hierbij aan.
Ik vind het verschrikkelijk. Er zijn zoveel gratis apps die eigelijk niet gratis zijn, maar waarbij je een in-app aankoop moet doen om 90% te unlocken. Zou Apple iets aan moeten doen.
De advocaten van Lodys wrijven ondertussen de handen warm.
In app purchases vind ik totaal niet erg, ik vind het geen probleem om geld te betalen zodat ik meer mogelijkheden/levels krijg.
Echter spellen waar sprake is van ingame currency die alleen te verkrijgen is met echt geld vind ik verschrikkelijke geldklopperij. Net als @alfred zijn dat soort praktijken een reden om het spel absoluut niet te downloaden.
IK heb er geen problemen mee, zolang het maar gaat zoals bij oa Tiny Tower, Betaal je geld, dan ga je sneller omhoog, maar er zijn geen bepaalde dingen die je alleen zo kunt krijgen. Hierdoor is het spel ook leuk als je gratis speelt, al duurt het dan iets langer.
@ Alfred zei op 8 juli 2011 om 11:19
Precies. Ik wil best betalen voor extra maps of een extra campagne maar niet voor extra muntjes, bonen en al dat soort bullshit. Het komt er (bijna) altijd op neer dat in spellen waar je dit soort dingen kunt aanschaffen je dit eigenlijk ook moet doen omdat je anders tot in de eeuwigheid bezig bent met muntjes ect te grinden.
Neem bijvoorbeeld iStunt 2. Op zich een mooi spelletje maar met de laatste update hebben ze een store toegevoegd waar je je snowboard kunt ‘pimpen’. Zo zijn er snowboards toegevoegd die lichter zijn maar ook waarmee je 10% meer punten krijgt. Iemand die dit snowboard heeft bij de ranking dus een voordeel tov iemand dit niet heeft. Als je dus competitief bent en er naar streeft om mee te doen met deze ranking ben je bijna verplicht om dit board te gebruiken. Nadeel: hij is 6500 muntjes en je verdient per voltooid parcours zo’n 20 munten. Stel dat je 2 gemiddeld 2 min over een parcours doet ben je 10 uur verder voordat je het board hebt.
Maarrrrr gelukkig is er de mogelijkheid om muntjes te kopen. 3500 voor 1,59. Als je alleen dit board wilt hebben ben je dus 3,18 kwijt. Is geen groot bedrag maar het zorgt wel voor een wrange smaak.
tldr; BAH!
Edit: wat Beloved ook al zegt, als ik dit soort dingen zie bij Top in-app aankopen is dat voor mij ook een reden om het spel niet te kopen/downloaden.
@Alfred: Helemaal mee eens!
Ik heb de functie voor in-app aankopen uitgeschakeld. Spelletjes waarbij in-app aankopen nodig zijn schaf ik niet aan of verwijder ik.
Ik ben zeker bereid voor een goed spel of een handige app wat te betalen, maar eenmalig bij de aanschaf.
Het model dat Gun Bros volgt is perfect. Ik heb als ik me niet vergis al €100 o.i.d gespaard door promo acties zoals bepaalde apps downloaden of video’s uploaden via andere apps. Dus zonder zelf te betalen, verdien ik enorm veel in-game.
Voor hen levert dit alsnog erg veel geld op via TapJoy. Ook zijn er gekke en rijke mensen die enorm veel geld neerleggen voor in-app aankopen in het spel.
Gun Bros is trouwens zo enorm populair (ik heb er met vrij weinig moeite 300 GC vrienden aan overgehouden, 50 NL?), dat Apple ze volgens mij boycot uit de top 300 of zo. Ze zijn vast en zeker goed voor een top 75 in onze Store.