We hebben op iPhoneclub wel eens geschreven over het feit, dat er enorm veel geld wordt uitgegeven aan virtuele goederen en in-app aankopen. Flurry heeft dit nog eens onderbouwd, door de gamescategorie in de App Store te bestuderen. Daaruit blijkt opnieuw dat virtuele goederen die je in games kunt kopen een enorme cashcow zijn. Freemium is populair, zowel bij iOS als bij Android.
Gebruikers vinden het prettig dat ze een game gratis kunnen installeren en laten zich daarna graag verleiden tot het kopen van extra content en upgrades. Uit het onderzoek van Flurry, dat gebaseerd is op 57 miljoen aankopen op beide platformen (iOS en Android) blijkt dat maar liefst 65% van alle aankopen die in games worden gedaan, afkomstig zijn van freemiumtitels. De top 5 van games waarmee het meeste geld wordt verdiend, bestaat volledig uit freemiumtitels. Meer dan 85% van de games in de top 25 met meestverdienende games zijn gebaseerd op het freemium-model.
Met een game als We Rule valt meer te verdienen dan met een game waar je eenmalig 79 cent voor vraagt. Ook blijkt het sociale aspect van veel games mee te spelen: spelers raken verslaafd en omdat Apple het zo makkelijk heeft gemaakt om aankopen te doen, is de drempel heel laag om iets extra’s te kopen. Gemiddeld geeft een freemium-gamer 14 dollar uit, zo bleek uit eerder onderzoek.
Flurry’s rapport heeft de veelzeggende titel: Freemium Mobile Gamers Spend More Money on Items They Don’t Keep. Opvallend is namelijk dat de meeste uitgaven gaan naar ‘consumables’, niet-duurzame extra’s in een game.
Via: Techcrunch
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 16 reacties