Freemium-spellen worden steeds populairder op de iPhone. Ontwikkelaars bieden hun spel gratis aan, om vervolgens te verdienen aan de verkoop van voorwerpen en power-ups in het spel zelf. Ook het racespel CSR Racing steekt op deze wijze in elkaar. Iets waar blijkbaar veel mee wordt verdiend: volgens uitgever NaturalMotion levert het spel 12 miljoen dollar aan omzet per maand op.
De twaalf miljoen die NaturalMotion per maand binnenharkt met het spel is flink, maar een nuance is wel vereist: het spel staat nog maar zes weken in de App Store, waardoor de maandelijkse verdiensten een stuk hoger liggen dan dat ze over een jaar zullen doen. Dat haalt niet weg dat een omzet van 12 miljoen dollar in totaal al indrukwekkend is. Het spel stond de afgelopen weken flink in de schijnwerpers, omdat Apple hem gebruikte om Game Center te presenteren tijdens WWDC 2012.
Hoewel je niet hoeft te betalen om een freemium iPhone-spel te downloaden, leveren dit soort games wel de meeste omzet op voor ontwikkelaars. Tijdens een onderzoek van Flurry in 2011 bleek dat 85 procent van de meest opleverende iOS-games een freemium-verdienmodel gebruikt. Spelers zijn niet altijd even blij met het free-to-play verdienmodel, omdat je vaak zou betalen om sneller door een spel te gaan of om een hogere score te halen.
Downloaden: CSR Racing (gratis, met in-app aankopen)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 15 reacties