Naast marktonderzoeker ben ik sinds kort directeur van Faxion Studios. M’n team heeft inmiddels diverse games uitgebracht waar we keihard aan hebben gewerkt. We zijn al verhuisd naar ons tweede pand, zijn lekker gegroeid en hebben al acht goede ontwikkelaars in dienst. Bij de internationale game-awards hebben we verschillende prijzen in de wacht gesleept en ook op de grote gameshows waren bezoekers razend enthousiast over de games van m’n studio. Maar die reviewscores… waarom blijven die nou zo laag? Ik haat game-reviewers!
Er komt veel kijken bij een succesvolle game studio
Tenminste… als het om het spel Game Dev Story gaat. In die game run je zelf je game-studio met alle beslommeringen die er bij komen kijken. Normaal gesproken zit ik als game-reviewer van iPhoneclub lekker kritisch naar games te kijken. Nu word ik plots met m’n eigen kritiek om de oren geslagen… in een spelletje dat ik speel! In Game Dev Story draait alles namelijk om het succesvol draaiend houden van je eigen studio. Hoewel de game niet heel moeilijk is, merk je toch dat er veel bij komt kijken om echt succesvol een studio te runnen.
Reviewscores zijn belangrijk
Met het uitbrengen van een eigen game, of het uitvoeren van klussen van anderen verdien je geld. Maar wil je zelf een game maken, dan moet je veel investeren. Heb je weinig budget, dan moet je werken met goedkope developers die een minder complex spel kunnen maken. Uiteindelijk is je spel wel op tijd af, maar blijven de reviewscores laag. Om een echt mooi spel te maken, moet je langzaam groeien en veel investeren. Plots snap je de frustraties van echte game-developers over lage reviewscores. Ook snap je de spanning bij een grote gameshow: gaan wij als studio een prijs in de wacht slepen en zal dat de verkoopcijfers van ons nieuwste spel positief beïnvloeden? Kunnen we met het extra verdiende geld dan die steengoede developers inhuren om wel die topgame te maken?
In de greep van de games
Game Dev Story begint vrij eenvoudig, maar toch is het in het begin even zoeken naar alle mogelijkheden. Al spelend ontdek je echter al snel de belangrijkste mechanismes in het spel en merk je hoe goed alles is uitgewerkt. Je hebt steeds voldoende keuzes en het tempo ligt lekker hoog. Daardoor wordt de game nergens saai. Sterker nog: het uitbrengen van games heeft een verslavende werking. Zijn de uiteindelijke reviewscores of de verkopen van je spel net niet naar je wens? Dan is de neiging heel groot om direct weer door te gaan met het ontwikkelen van een volgend spel om het beter te doen.
Leuk is dat Game Dev Story veel verwijzingen heeft naar de echte game-wereld. Zo zul je veel consoles herkennen (zoals de Game Kid) of consolebouwers (Senga), maar ook games hebben een bekende naam (Legend of Helga) en teamleden zien er ook bekend uit (Gilly Bates).
Conclusie: topper die lang leuk blijft
Hoewel de opzet van de game niet nieuw is, maar veel lijkt op andere simulatiegames waarin je een restaurant of kapsalon runt, heeft Game Dev Story toch veel in huis. De combinatie van uitgebalanceerde gameplay, een lekker hoog tempo, veel afwisseling en de humor maakt de game onweerstaanbaar leuk. Wat mij betreft behoort Game Dev Story dan ook tot de allerleukste games die de iPhone te bieden heeft. Het spel leent zich voor korte sessies, maar blijft ook lange tijd leuk. Dat is iets wat ik nogal eens mis, bij al die ultrakorte snack-games die de iPhone heeft. Game Dev Story weet me nu al urenlang aan m’n iPhone te kluisteren. Reviews schrijven over games is leuk, maar die ultieme reviewscore binnenslepen als directeur van je eigen studio is nog veel toffer. Tijd om m’n iPhone weer even te pakken…
[flickr]set:72157625192883947[/flickr]
Info: Game Dev Story
- Ontwikkelaar: Kairosoft Co. Ltd
- Applicatie: Game Dev Story
- Te koop via: App Store
- Prijs: €2,99
- Geteste versie: 1.0.0
- Releasedatum: 9-10-2010
- Talen: Engels, Japans
- Bestandsgrootte: 7,8 MB
- Cijfer: 9,0
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 25 reacties