We beginnen de dagelijkse Game-update deze week stevig en afwisselend. NetBound is een vandaag gratis te downloaden hersenkraker, Temple Jump neemt een afslag in het overbevolkte ren-zolang-als-je-kan genre, Doodle Farm is het volgende deel in een reeks spellen waarin je elementen ontdekt uit andere elementen en The Dark Meadow tenslotte, is een veelbelovend horrorspelletje voor de iPhone en iPod touch.
Nieuw en haastig: Temple Run
Er zijn zoveel soortgelijke spellen op de iPhone dat kleine ontwikkelaars die niet perse een beter spel kunnen maken, worden geprikkeld om een ánder spel te maken. Dat uit zich ditmaal in Temple Run, een spelletje waarin je als zoveel games in de App Store zo ver mogelijk moet rennen. Temple Run doet dat zelfs met de jungle-sfeertje van het hele aardige Run Like Hell, maar is in uitwerking totaal anders. Hier vlucht je namelijk in drie dimensies, en moet je niet alleen springen om te overleven, maar ook tijdig links en rechts uitwijken en afslaan. Er zijn muntjes om onderweg op te rapen om de Game Center-highscores van vrienden te verslaan en power-ups om even adem te halen. Zo is er een blauwe ijsvogel die je even optilt en de weg automatisch voor je vervolgt. Hoe langer je speelt, hoe beter je personage wordt. Alleen de Indiana Jones-themamuziek moet je er nog even bij bedenken.
Downloaden: Temple Run (€0,79)
Nieuw en scheppend… Doodle Farm
In het begon schiep ontwikkelaar JoyBits de hemel en de aarde met de iPhone-game Doodle God. Na enkele maanden van succes dacht ze: ‘kom, het is wat saai zo’. Ze schiep Doodle Devil en ze zag dat bijna net zo goed was. Na het scheppen van goede elementen en kwade streken, is het de beurt aan de evolutietheorie. Die krijgt wel een onverwachte wending in Doodle Farm. De Doodle God schiet een aliën met aan boord wat dieren neer op Aarde en vervolgens mag meneer de aliën, al snel een boer, al snel de speler, de evolutie zelf een handje helpen. Je begint met vier soorten dieren: waterdieren, knaagdieren, insecten en gevleugelden. Door die goed te combineren, maak je nieuwe diersoorten aan. Audiovisueel is ook het derde deel in de reeks heerlijk rustgevend, maar net als in Doodle Devil wil de logica nog wel eens ver te zoeken zijn. Combineer een muis met een worm en je krijgt… een mier. Combineer de mier vervolgens met een muis en de kakkerlak en mol staan op. Soms is Doodle Farm meer willekeurig gokken met soorten dan op intuïtie diersoorten laten evolueren, andere keren is het weer heel logisch. Vooral op de laatste momenten is het al vanouds pakkend om je collectie elementen uit te breiden. Het sferische gitaargepingel op de achtergrond maakt er een aangename bezigheid van.
Downloaden: Doodle Farm (€0,79)
Downloaden: Doodle Farm Lite (gratis)
Tijdelijk gratis: NetBound
Het is een tijdje geleden dat we een aardige hersenkraker behandelden in de Game-update, dus het moment is daar om NetBound te introduceren op de dag dat hij gratis is. NetBound is een stappenplan. Letterlijk. Voor je zie je een (groot) aantal steentjes met een cijfer erin en een aantal streepjes in de ring erom heen. Het cijfer staat voor het aantal keer dat je een steentje moet passeren en de strepen laten zien naar welke kant je mag uitwijken vanaf de steen. Zo moet je nauwkeurig een route plannen van steen A naar steen B. Er zijn maar liefst 146 puzzels voorhanden in NetBound. Op het eenvoudigste niveau zijn er velden met veel steentjes en opties en op ‘hard’ zijn grote velden met kleine mogelijkheden. De 48 puzzels van medium zijn misschien wel het leukst, omdat je daar kleine velden met beperkte mogelijkheden hebt en elke stap nadrukkelijk moet afwegen voordat je zomaar wat probeert. Als je wel tegen een uitdaging kan, passeer NetBound dan niet.
Downloaden: NetBound (tijdelijk gratis)
Trailer van de Dag: The Dark Meadow
We schreven in de Game-update al eens eerder over The Dark Meadow, een aankomend horrorspel voor de iPhone en iPod touch dat gebruik maakt van de indrukwekkende Unreal Engine 3. Maar een kleine maand geleden hadden we nog geen bewegend beeld van het spel dat je door de ogen van de hoofdpersoon kijkt. Nu wel. En wat ziet dit spel er lekker uit. In een desolate Afrikaanse of Zuid-Amerikaanse jungle kom je oog in oog te staan met gemuteerde wezens die niet heel erg aards aandoen en het ook wel niet zullen zijn. The Dark Meadow is vier maanden in ontwikkeling en daarom krijgen we vermoedelijk nog geen gevechten te zien, maar de maker heeft al vrijgegeven dat het gevechtssysteem doet denken aan zwaardvechtspel Infinity Blade en het simplistisch fruit hakken van Fruit Ninja. Als The Dark Meadow bij zijn verschijning (het is nog onbekend wanneer) net zo lekker speelt als die twee, hebben we er een topper bij in onze zweterige telefoon-vasthoudende handjes.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 4 reacties