De iPhone neemt een loopje met het begrip racen. Dat doe je op de telefoon van Apple heus niet altijd door een gaspedaal in te drukken, wat denk je wel. Eerder al was Draw Racing een groot succes. Daarin tekende je van tevoren je eigen ideale lijn uit en moest je nog maar zien hoe snel je auto er in de praktijk van werd. Paper Racing neemt het fenomeen afwijkend racen nog een stapje verder en draait op… wiskunde.
Rare snuiter: Banjo Piranha
‘Welk figuur heeft nou echt nog niet in een game gefigureerd?’ vroeg A aan B. A staarde leeghoofdig voor zich uit. Hij wist het niet. B sprak het stomste wat in hem opkwam uit. En daar was Banjo Piranha, een groene vis die af en toe uit het water springt om banjo-onderdelen te verzamelen en zo nu en dan ‘yeehaa’ roept. Kan je het nog aan? De bedoeling van Banjo Piranha is dat je die gitaaronderdelen bij elkaar sprokkelt door op de goede manier uit het water te springen, ook al heeft dat tot gevolg dat grote, Angry Birds-achtige stellages instorten. Als jij je onderdelen maar scoort. Boze zwarte piranha’s vinden die obsessie maar niks en lusten wel een hapje van de Texaanse schubbemans. De wetten van de zwaartekracht neemt het spel niet al te serieus en zijn soms compleet willekeurig maar ach, als je warm wordt van 50 levels vol piranha-gespring, deert dat je vast helemaal niks. Toch?
Downloaden: Banjo Piranha (€0,79, universele app)
Wiskundig scheuren: Paper Racing
De verslaggever dekt zich maar even in: die weet he-le-maal niks van wiskunde. Haalde met hangen en wurgen wonderbaarlijk genoeg een kleine voldoende op het schoolexamen en verstootte het voor eens en altijd. Dus nee, voor mensen als ondergetekende is Paper Racing dan ook ab-so-luut niet geschikt. Dit onooglijke, vandaag verschenen spelletje is namelijk gebaseerd op wiskunde. Dat is bijzonder genoeg om te vermelden in de Game-update en daarom staat Paper Racing fier in de rubriek. En dus wordt de App Store-omschrijving gewoon maar even vertaald: Op elk moment in de race heb je negen keuzes (een middelpunt en 8 punten erom heen) om je auto naartoe te brengen. Je keuzes zijn gebaseerd op je vorige beweging en het middelpunt ligt op exact dezelfde afstand en richting als je huidige locatie is ten opzichte van je vorige locatie. Je kan niet versnellen, remmen of de richting veranderen met meer dan één punt. Snappie? Het levert na afloop van een race niet alleen een steeds te verbeteren rondetijd op, maar ook een grafiek die laat zien hoe je het circuit aflegde. Momenteel zijn er drie tracks, maar ontwikkelaar Jaroslaw Szymczyk belooft meer tracks (en auto’s) in de toekomst. Dan kan ook wel eens de prijs van het spelletje omhoog gaan, meldt hij waarschuwend.
Downloaden: Paper Racing (€0,79)
Nu ook in Lite: Magnetic Baby
De volledige versie van Magnetic Baby is al eventjes uit en is zelfs al een dag gratis geweest, maar nu er een lite-versie uit is, kan hij niet meer aan onze aandacht ontsnappen. Magnetic Baby lijkt op het resultaat van een trio tussen iPhone-spellen Soosiz en Tiny Wings en het Nintendo Wii-spel Super Mario Galaxy. Je kleeft al rollend aan planeten waar je omheen moet cirkelen om objecten te bemachtigen en gevaren te ontwijken. Door genoeg vaart te nemen en vanaf de goede richting te komen, kun je sprongen maken en in een zwart gat terechtkomen die je naar een ander gat transporteren die je in de verlengde richting weer uitspuugt. Dat soort trucjes, nou, daar zit dit spel dus vol van. Magnetic Baby telt 84 levels verspreid over 4 werelden en is niet altijd even afwisselend, maar komt verrassend gepolijst over en voelt bij vlagen aan als een veel duurder spel. Zeker proberen.
Downloaden: Magnetic Baby (€1,59)
Downloaden: Magnetic Baby Lite (gratis)
Trailer van de Dag: Emissary of War
Cartooneske beelden en een mengelmoes van hack & slash-gameplay en RPG-elementen zodat je personages zich statistisch en talentrijk gezien ontwikkelen, rechtvaardigt nog geen Trailer van de Dag. Dat doet de origine van dit spel wel. Emissary of War komt van de hand van een van de ontwerpers van Baldur’s Gate en Neverwinter Nights, twee dijken van spellen in dit genre. In Emissary of War beleef je het avontuur van Ghent en Hassock. Zelf speel je als de grotere Ghent die zijn tegenstanders gaarne een kopje kleiner hakt. Hassock wordt overgenomen door de computer en is niet schuw om zichzelf met de situatie te bemoeien. Gooit met flesjes toverdrank, dat werk. Je mag wel zelf bepalen welke dat zijn trouwens en door de combinatie van drankjes en knokken, belooft het spel alvast wat diepgang. Wat vooral opvalt aan Emissary of War zijn de omgevingen die bewust een beetje simpel en hoekig zijn gehouden. Donderdag komt het uit in een gratis versie waarin extra hoofdstukken tegen betaling vrij te spelen zijn.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties