Goblin Sword is een rechttoe rechtaan platformgame met levels waar je snel doorheen fietst. Met kleurrijke pixelbeelden en geluidseffecten die hinten naar vervlogen tijden. Het is een game waarin je dodelijke sprongen maakt en tegenstanders doormidden hakt. Het is een game waarvan je denkt dat je hem al jaren kent. Maar het is ook een game die ‘het’ gewoon heeft.
Geef Mario een zwaard en vervang de schildpadden door wolven, slangen en ratten. Dan krijg je iets dat al heel erg in de buurt komt van Goblin Sword. Je loopt zo weg met het spel, ook als je de blauw-witte hintschermen van andere personages niet leest. De springknop langer indrukken betekent langer springen, tijdens de sprong de knop indrukken zorgt voor een dubbele sprong. De enige andere actieknop is er natuurlijk voor een zwaai met je zwaard.
Snaarstrakke besturing
De uitvoering van de besturing is snaarstrak. De besturing luistert ontzettend nauw. Je kan landingen van sprongen gericht bijsturen en voelt al snel aan op hoeveel afstand je van een tegenstander moet staan om hem te raken. Word je geraakt door een vleermuis in de lucht, een spook dat je achterna zwabbert of een vallende spin die een hoekje met diamanten verdedigt, dan is het je eigen foute timing. Dat is nog wel eens anders in iOS-platformers, zoals bijvoorbeeld ook het afgelopen week uitgebrachte en eveneens leuke Chronology. Omdat de besturing zo strak en voorspelbaar is, en omdat je tegenstanders steeds meer op bepaalde manieren moet benaderen, heeft Goblin Sword ook wel wat weg van oude Castlevania’s.
Investeren, maar geen in-app aankopen
De opzet is een stuk eenvoudiger. De levels in Goblin Sword zijn behapbaar van lengte en hebben genoeg geheimen om interessant te zijn. Omdat je bij het begin van het level begint als je drie hartjes op zijn, word je al snel gestuurd in het halen van die geheimen om je harten uit te breiden en geld te sparen voor betere wapens. Sowieso kan je een tijdelijke boost verwachten als je een blauwe diamant pakt – waarvan je ook de duur weer kan verlengen door erin te investeren. Toch weerstaat Goblin Sword de verleiding in-app aankopen te laten voor wat ze zijn. Ze zijn er niet, en komen er niet. Daar is ontwikkelaar Eleftherios Christodoulatos stellig in.
Toch bijzonder
Doet Goblin Sword tóch iets bijzonders. Nieuwerwetse fratsen als in-app aankopen, een overdaad aan uitleg en een te zachte moeilijkheidsgraad zijn buitenboord gebleven bij Goblin Sword – en dat maakt het spel een heerlijke trip down memory lane in een nieuwe verpakking.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties