Er schuilen nogal wat verwachtingen achter Swing Copters. Deze nieuwe iOS-game is gemaakt door Dong Nguyen, de man wiens iPhone-spelletje Flappy Bird de wereld voor korte tijd in zijn greep had. Flappy Bird verdween uiteindelijk uit de App Store, en het was lange tijd stil rond de ontwikkelaar. Tot hij deze spirituele opvolger uitbracht.
In Swing Copter bestuur je een kleine helikopter die continu blijft opstijgen. Je hebt maar op één manier invloed op zijn pad: door te tappen op het scherm. De ene tap slingert je de linkerkant op, terwijl de ander je weer naar rechts gooit. Omdat je helikopter zo snel opstijgt, moet je in een snel, vast ritme op het scherm tappen om omhoog te blijven gaan. Op zich al lastig, maar het wordt nog veel moeilijker. Want: in wat voor ritme moet je precies tappen als je de helikopter iets naar links of rechts wil sturen?
De lastige besturing van Swing Copters maakt een moeilijke taak alleen maar moeilijker. Je moet hiermee namelijk de helikopter leiden door kleine gangetjes, waarna hamers continu heen en weer slingeren. Word je één keer door een muur of hamer geraakt? Dan is het einde oefening en mag je opnieuw beginnen.
We kunnen er eigenlijk heel kort over zijn: Swing Copters is een moeilijkere Flappy Bird, maar dan verticaal. Het is een stuk onwenniger om naar links en rechts te sturen, omdat je geen gevoel van zwaartekracht hebt. Hierdoor duurt het een tijd totdat je de besturing onder de knie hebt. Weet je na een half uur één poort door te vliegen? Dan ben je waarschijnlijk al trots op je zelf.
Polariserend
Zelden waren de meningen over een nieuwe iOS-game zo verdeeld. Er zijn spelers die sinds afgelopen donderdag continu hebben gespeeld, de besturing meester hebben gemaakt en een hoge score hebben neergezet. En er zijn spelers die naar een paar verwoede pogingen de game alweer hebben neergelegd. Dit spel is op alle mogelijke manieren polariserend, maar juist daarom is het onze Game van de Week. Swing Copters is namelijk een spel dat discussie opwekt. Willen we meer van dit soort spellen in de App Store zien? Willen we meer oneindige renspellen? Of zitten we juist te wachten op een diepere ervaring? En zodra de Swing Copters-klonen ook voor iOS verschijnen, hoeveel gaan we die dan spelen? Door de hype rond Flappy Bird speelt een grote groep iPhone- en iPad-bezitters inmiddels een ontzettend frustrerend spelletje, waar ze wellicht normaal niks mee zouden doen. Brengt dat een kentering in de App Store teweeg? Wie weet.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 8 reacties