Voor ontwikkelaars lijken in app-aankopen misschien de meest veilige manier om geld te verdienen met apps. Het systeem lijkt minder makkelijk te omzeilen voor gebruikers die geen zin hebben om voor apps of functionaliteit te betalen. Maar toch zijn niet alle ontwikkelaars tevreden over de in app-aankopen. Spelletjesmaker Lakoo uit Hong Kong beweert dat er bij 40 procent van de in app-aankopen sprake is van fraude.
Met gehackte accounts en giftcards wordt extra content aangeschaft. Lakoo maakt het spel Empire Online, dat gespeeld wordt door zo’n 200.000 iOS-gebruikers. De game is gratis, maar voor extra functies moet je betalen. Op supportforums wordt bij dit spel regelmatig geklaagd dat er ongewenste aankopen zijn gedaan, zonder dat de betreffende iOS-gebruikers dit wilden.
Wie hierdoor is getroffen kan via Apple proberen geld terug te krijgen. Lakoo is van mening dat Apple meer moet doen om fraude bij deze aankopen te voorkomen. Zij vinden dat de valse verkopen en de klachten van gebruikers hun reputatie in gevaar brengen. Lakoo is al 11 jaar actief en heeft investeringen van Sequoia Capital ontvangen, maar weet toch niet tot Apple door te dringen om het probleem op te lossen. Sinds afgelopen november proberen ze het probleem aanhangig te maken.
Empire Online is een massively multi player online role playing game (MMORPG) met meer dan 5 miljoen geregistreerde gebruikers. Als er klachten zijn, heeft dat meest betrekking op mensen die opeens op hun iTunes-afschrift zagen dat er games van Lakoo waren geïnstalleerd. Daarna volgden in app-aankopen met bedragen van wel $23,99.
Downloaden: Empire Online (gratis)
Via: Tweakers
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
40% vind ik toch wel erg veel.. Ik hoop eigenlijk dat het wel minder is. Want 40% zou echt een “kwalijke zaak” zijn..
Ik voel me altijd behoorlijk opgelicht als ik ’t niet weet van een app dat hij in-app purchases heeft voordat ik de app koop. Er dus dan pas achter kom.
Kijk en daarom heb ik een iTunes account zonder creditcard gegevens.. Ik betaal altijd met itunes gift cards..
Beetje vaag artikel, wordt er nou mee bedoeld dat 40% van de Apps in-app purchases hebben zonder het te melden? Of dat 40% van de klachten dat er perongeluk iets is aangeschaft onterecht zijn?
Dat laatste ja, het eerste is alleen maar goed voor de ontwikkelaar. Zijn bankrekening wordt voller, en zal daar niet over klagen. Nee, hij mist inkomsten doordat 40% van de in twijfel getrokken in-app aankopen op onjuiste gronden worden terug gedraaid. M.a.w fraude.
Daarom is de mijne gejailbreakt
Ja logisch…
Met de nieuwe verplichte ww-invoer bij inappaankopen is dit probleem toch opgelost?
Idd gewoon jailbreaken of niet zo stom zijn je ww of account weg te geven.
@Egypte mens: Vragen om een ban voor illegaal downloaden?
On topic: ik betwijfel dit verhaal wel.. waarom zou iemand aankopen doen met een gestolen creditcard bij een bedrijf dat niet van hun is?
Of t is gewoon een afleidings manouvre..
Misschien een domme vraag, maar wat heeft dat in dit geval voor een voordeel dan? Zie de link ff niet…
Ja, en daarom heb ik dus een wijten iPhone, dan heb je er ook geen last van.
Btw, ik zie nog niet het voordeel voor de fraudeurs hiervan?
Witte iPhone dus
@WouterteD:Voordat je iets koopt moet je maar eerst maar eens Goed lezen inplaats van plaatjes kijken en downloaden. Je hebt altijd een enorme balk waarop staat In App Purchases of IN App Aankopen. Onder het knopje koop. Als je die niet ziet ben je toch zeker zelf schuld en is een bezoek bij de opticien genoodzaakt!
Nee dit gaat over fraude
De kopers van de in-app klagen om de kosten terug te krijgen, en gebruiken toch de aangekochte software of betaal optie in de games. De ontwikkelaar is hiervan de dupe.