De iPhone heeft niet alleen de mobiele telefoonindustrie op z’n kop gezet, maar binnenkort ook de gamesindustrie. Zelden hebben zoveel gamesontwikkelaars zich zo fanatiek op een nieuw platform gestort en het worden er alleen maar meer. Zo heeft gamesveteraan Neil Young aangekondigd Electronic Arts te gaan verlaten om een eigen gamesstudio voor iPhone-games op te richten.
Volgens Young is de performance van de iPhone vrijwel vergelijkbaar met die van de PSP, maar heeft een touchscreen, accelerometer, camera, locatiefuncties, media. Bovendien staat het apparaat altijd aan en is altijd verbonden met het netwerk. Het nieuwe bedrijf van Young gaat ng:moco heten en gaat uitsluitend games voor de iPhone maken.
Andere ontwikkelaars zien de iPhone wel als toekomstig gamesplatform, maar kijken voorlopig nog even toe. Zo heeft Bioware, de maker van games als Mass Effect en Star Wars: Knights of the Old Republic op MTV Multiplayer gezegd, dat ze kijken naar games op een kleinere, fysieke schaal. Bioware CEO Greg Zeschuk is “geïntrigeerd” door de iPhone als gamesplatform, maar zegt nog niet dat er games in ontwikkeling zijn. Verder zegt Zeschuk:
Something that’s as big a cultural and technical success as the iPhone is something you’ve really got to take a close look at. We’ve got a lot of folks looking at it.
Maar de iPhone is niet het enige waar Bioware naar kijkt, want de projectleider van Sonic Chronicles (een RPG voor de DS) heeft laten weten dat het bedrijf ook uitbreiding naar de Wii en PSP onderzoekt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 8 reacties