Als ontwikkelaar twijfel je misschien of je een applicatie zult gaan maken. Maar wat zullen de toekomstige trends zijn en in welke richtingen is het slim om te investeren? Gartner heeft de top 10 van mobiele consumentenapplicaties op een rijtje gezet en onderscheidt een paar trends. Ze hebben gekeken naar de impact op consumenten en spelers uit de bedrijfstak, de omzet en loyaliteit die je ermee kunt bereiken, het bedrijfsmodel, de waarde voor de consument en de geschatte marktpenetratie.
Mobiele operators bepalen niet langer wat consumenten gebruiken, maar alles spelers heeft nu zelf invloed hoe een applicatie wordt gedistribueerd en wordt ervaren door gebruikers. Onderzoeksdirecteur Sandy Shen van Gartner voorspelt dat de meeste gebruikers niet meer dan vijf mobiele applicaties zullen gebruiken en dat de toekomstkansen vooral liggen in killerapplicaties die zich op een bepaalde niche richten.
De top 10 die Gartner voor mobiele applicaties voor consumenten in 2012 onderscheidt, van belangrijk naar minder belangrijk:
- Geld overmaken, bijvoorbeeld via SMS (het gaat hier om betalingen tussen consumenten onderling)
- Locatiegebaseerde diensten, zowel voor sociale netwerken als productiviteit
- Mobiel zoeken, vooral vanwege sales en marketing
- Mobiele browsers, nu aanwezig op meer dan 60 van de toestellen die in 2009 verkocht zijn, maar in 2013 is dit percentage gestegen naar 80%, verwacht Gartner
- Gezondheid in de gaten houden, bijvoorbeeld om patiënten om afstand te volgen
- Mobiele betalingen, vooral in de lijst opgenomen omdat zoveel partijen erbij betrokken zijn (operators, banken, winkeliers, toestelverkopers, regulators en consumenten), het gaat hier om betalingen van consumenten naar bedrijven
- Near Field Communication, contactloze overdracht van data tussen apparaten
- Mobiele advertenties, waar in 2008 al $530 miljoen aan werd uitgegeven maar in 2012 zal groeien naar $7,5 miljard
- Mobiele instant messaging, tot nu toe weinig gebruikt vanwege prijs, gebruiksonvriendelijkheid en onzekere bedrijfsmodellen, maar de toekomst ziet er zonniger uit, vooral in ontwikkelende markten
- Mobiele muziek, tot nu toe teleurstellend (behalve voor ringtones en ringbacktones), maar consumenten willen nu eenmaal muziek op hun mobiele telefoon en iTunes heeft laten zien dat mensen best bereid zijn ervoor te betalen, als de gebruikerservaring maar superieur is
Rapport: Dataquest Insight: The Top Ten Consumer Mobile Applications for 2012.
Meer info: Gartner
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 12 reacties