Als ontwikkelaar twijfel je misschien of je een applicatie zult gaan maken. Maar wat zullen de toekomstige trends zijn en in welke richtingen is het slim om te investeren? Gartner heeft de top 10 van mobiele consumentenapplicaties op een rijtje gezet en onderscheidt een paar trends. Ze hebben gekeken naar de impact op consumenten en spelers uit de bedrijfstak, de omzet en loyaliteit die je ermee kunt bereiken, het bedrijfsmodel, de waarde voor de consument en de geschatte marktpenetratie.
Mobiele operators bepalen niet langer wat consumenten gebruiken, maar alles spelers heeft nu zelf invloed hoe een applicatie wordt gedistribueerd en wordt ervaren door gebruikers. Onderzoeksdirecteur Sandy Shen van Gartner voorspelt dat de meeste gebruikers niet meer dan vijf mobiele applicaties zullen gebruiken en dat de toekomstkansen vooral liggen in killerapplicaties die zich op een bepaalde niche richten.
De top 10 die Gartner voor mobiele applicaties voor consumenten in 2012 onderscheidt, van belangrijk naar minder belangrijk:
- Geld overmaken, bijvoorbeeld via SMS (het gaat hier om betalingen tussen consumenten onderling)
- Locatiegebaseerde diensten, zowel voor sociale netwerken als productiviteit
- Mobiel zoeken, vooral vanwege sales en marketing
- Mobiele browsers, nu aanwezig op meer dan 60 van de toestellen die in 2009 verkocht zijn, maar in 2013 is dit percentage gestegen naar 80%, verwacht Gartner
- Gezondheid in de gaten houden, bijvoorbeeld om patiënten om afstand te volgen
- Mobiele betalingen, vooral in de lijst opgenomen omdat zoveel partijen erbij betrokken zijn (operators, banken, winkeliers, toestelverkopers, regulators en consumenten), het gaat hier om betalingen van consumenten naar bedrijven
- Near Field Communication, contactloze overdracht van data tussen apparaten
- Mobiele advertenties, waar in 2008 al $530 miljoen aan werd uitgegeven maar in 2012 zal groeien naar $7,5 miljard
- Mobiele instant messaging, tot nu toe weinig gebruikt vanwege prijs, gebruiksonvriendelijkheid en onzekere bedrijfsmodellen, maar de toekomst ziet er zonniger uit, vooral in ontwikkelende markten
- Mobiele muziek, tot nu toe teleurstellend (behalve voor ringtones en ringbacktones), maar consumenten willen nu eenmaal muziek op hun mobiele telefoon en iTunes heeft laten zien dat mensen best bereid zijn ervoor te betalen, als de gebruikerservaring maar superieur is
Rapport: Dataquest Insight: The Top Ten Consumer Mobile Applications for 2012.
Meer info: Gartner
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Zijn punt 1 & 6 niet een beetje hetzelfde?
En:
“contactloze overdracht van data tussen apparaten.”
Hoe is dat mogelijk? Je moet toch contact hebben tussen twee apparaten om ze te laten communiceren… ?
@Diederik:
Met contactloos wordt bedoeld dat er geen fysiek contact nodig is tussen de apparaten.
Punt 1 en 6 zijn verschillend. Bij geld overmaken gaat het om betalen voor een etentje, aan een vriend bijvoorbeeld. Bedrijven zoals PayPal zouden daar een rol in kunnen spelen. Dus geldstromen van consument naar consument. Bij betalingen gaat het om betalingen van consument naar bedrijf, dus bijv. betalen voor muziek, ringtones, apps.
“om patiënten om afstand te volgen”
?
“Gezondheid in de gaten houden, bijvoorbeeld om patiënten om afstand te volgen”
Dit is er al wat ik uit een filmpje van apple kon zien. Dat ze dan vanaf een afstand alles bij kunnen houden op de iPhone.
Ziet er leuk uit en een mooi lijstje al verwacht ik in 2012 wel een totaal ander zicht in wat er nu instaat.
Trouwens volgensmij “maar alles spelers heeft nu zelf invloed hoe een applicatie wordt gedistribueerd en wordt ervaren door gebruikers.”
klopt die zin niet helemaal moet dat dan niet worden
“maar spelers hebben nu zelf invloed …”
Met andere woorden; nietszeggende, triviale trends die je nu ook al ziet. Buiten NFC en betaling dan. Al vraag ik me af of je NFC als app moet zien, het is gewoon een techniek ala bluetooth.
ik zat direct ook al over na te denken.
@ Nmz en JMO: Het is wezenlijk wat anders, naar mijn idee. Bleutooth is een technologie voor dataoverdracht. NFC is een technologie om connectie te maken.
Gewoon een techno-snobiale, zelfgekozen herindeling van de appstore.
Vooral die uitspraak over browsers – welke toestellen bedoelt ze nou. Smartphones ? Nou die hebben al 100%. Of smartphones zelf ?
Ja dat aandeel stijgt. Patienten-applicaties: breed aangekondigd, weinig verschenen.
Mobiele muziek ? Open deur!
En spelletjes, waar de meeste miljarden verdiend worden – helemaal niet genoemd.
Prettige Paas.
Ik hoop dat het over drie jaar toch iets spannender zal zijn. Hier gaat het vooral om het perfectioneren van bestaande diensten. Weinig spectaculair.
@:
het gaat er niet om wat precies de technische eigenschappen zijn, ik doelde op de waarde van de beschreven “trends”.
Dat NFC niet precies hetzelfde is als bluetooth weet ik. Ik geloof allleen niet dat we over 2-3 jaar niets spannenders zullen zien dan het doorontwikkelen van bestaande trends. Dus is het een trendonderzoek zonder visie en heeft de toevoeging 2012 geen waarde.
Mobiel betalen wordt al ontwikkeld. Je kunt in Amerika al een app voor de Iphone downloaden van Monitise. Waarmee je informatie van je bankrekening kan opvragen. In de toekomst moet je ook je bankzaken kunnen doen via je mobiel, ipv alleen op te vragen. Ze willen dit ook gaan invoeren in Afrika voor ‘gewone’ mobieltjes. Dit is uiteraard allemaal beveiligd met een of ander protocol.
Ben het eens met de meeste reacties. Gartner is toch een gerenommeerd bureau..? Lijkt me dat die dan toch verder zouden moeten gaan dan deze voorspellingen. Maar misschien moet ik het hele rapport lezen.
In dit rijtje ontbreken de echte nieuwe trends. Anderzijds: perfectionering van wat er nu al is, is ook innovatie. Wat bijvoorbeeld de iPhone kan, kon basically jaren eerder ook. Alleen… de iPhone bracht het allemaal samen, waardoor het heel nuttig, gebruiksvriendelijk en mooi werd. En iedereen er daarom enthousiast gebruik van ging maken. Innovatie is niet perse iets compleets nieuws uitvinden, innovatie is ook dat wat er al is verbeteren.
Oh ja:
–> Technisch heb je gelijk Jan. NFC is wat anders dan Bluetooth. Maar voor data overdracht heb je ook een ‘connectie’ nodig. En de connectie waar jij het over hebt, brengt toch ook wel (een klein beetje) data over?