Geavanceerde strategieën in MetaSquares

Het bordspel MetaSquares uit de App Store wordt zoals elke denksport pas echt interessant als je de fijne kneepjes kent. Hier wat meer informatie over belangrijkste strategieën.
Maarten ter Horst - · Laatst bijgewerkt:

Laatst hebben wij al een review geplaatst over het denkspelletje MetaSquares, te vinden in de App Store. De eerste levels worden al snel saai als je ze een tijdje speelt en de latere levels zijn eigenlijk onmogelijk als je niet in staat bent gemene ‘vallen’ te zetten voor de tegenstander en diezelfde vallen van de tegenstander te pareren. Het spel wordt net zoals andere denkspellen pas echt interessant als je de fijne kneepjes kent. Dr. Macenstein zegt in zijn review dat MetaSquares in veel opzichten de Tetris van de iPhone is, maar eigenlijk heeft het spel in zowel zijn eenvoud als zijn complexiteit meer weg van een oud spel als dammen. Hier maken we een beginnetje met de belangrijkste strategieën.


MetaSquares is in de jaren ’90 van de vorige eeuw ontworpen door Scott Kim, iemand die honderden moeilijke puzzels heeft ontworpen voor bladen als de Scientific American. Na wat zoekwerk op internet zijn er wat pagina’s uit die tijd te vinden met uitgebreide strategieën. Laten we de spelregels nog eens kort noemen: Je hebt een bord van 8 bij 8 vakjes en om de beurt mag je een steen van jouw kleur plaatsen. Je kunt tegen de iPhone spelen maar in de laatste update is er ook een mogelijkheid bij gekomen om tegen iemand anders op dezelfde iPhone te spelen. (Nu nog wachten op een wifi- of internetvariant…) Je moet vierkanten maken door alle vier de hoekpunten neer te leggen en je krijgt als je een vierkant compleet hebt een aantal punten, afhankelijk van de grootte van het vierkant. Je kunt ook diagonale vierkanten maken, die meer punten opleveren dan rechte. Wie het eerste 150 punten heeft met 15 punten voorsprong heeft gewonnen.

Net als met Vier op een rij is de belangrijkste tactiek de volgende: een steen zó plaatsen, dat je in de beurt erna op twee verschillende plaatsen een winnende steen kunt leggen. De tegenstander kan dan niet voorkomen dat je er één van de twee ook daadwerkelijk krijgt. Dit heet een vork, maar in de praktijk is makkelijker gezegd dan gedaan. Pas door wat oefening ga je diagonale vierkanten in één oogopslag zien en wordt het pas echt mogelijk om ermee aan de slag te gaan. Hier rechts zie je de T-vork: De drie gele vakjes zijn stenen die je al geplaatst hebt. Als je nu op het oranje vakje een steen plaatst, kun je daarna op maar liefst drie manieren een vierkant maken, t.w. twee van 25 punten en één van 49 punten (door een steen op één van de drie groene vakjes te leggen).

Als een speler van tevoren door heeft dat je een vork gaat maken, kan hij in de beurt van tevoren al voorkomen dat je de cruciale steen neerlegt. Maar hier kun je ook op voorbereid zijn, met een zogenaamde dubbele vork. Je zorgt dan dat je in de twee volgende beurten op 2 x 2 manieren een vierkant compleet kunt maken. Hiervoor verwijs ik naar een webpagina uit 1997 van Quentin Long, waar deze techniek in alle mogelijke varianten heel helder uitgelegd wordt (scroll naar de kopjes “Strategic advice” en “Gambits”). Je kunt beginnen met het letterlijk toepassen van zijn voorbeelden en na een tijdje zul je merken dat je automatisch varianten erop gaat ‘zien’.


Volgens mij is het onmogelijk om voorbij level 8 in de iPhoneversie van MetaSquares te komen zonder inzicht in dubbele vorken.

Tot welk level kom jij in dit spelletje? Heb jij andere technieken gevonden of bedacht?

Meer info over MetaSquares

  1. De uitgebreide strategieën-pagina van Quentin G. Long
  2. Interview met developer van MetaSquares
  3. Review Macenstein
  4. Voor de echte die-hards: een volledige wiskundige analyse van het spel

Informatie

Laatst bijgewerkt
29 oktober 2009 om 22:31
Categorie
Games

Reacties: 1 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.