Apple heeft een wijziging in de App Store doorgevoerd. Ontwikkelaars die applicaties gemaakt hebben die voldoen aan de 17+ waardering hebben geen mogelijkheid meer om hier promocodes voor weg te geven. Een ontwikkelaar heeft normaliter de mogelijkheid om 50 promocodes aan te maken die ze beschikbaar kunnen stellen voor reviewers, weblogs, prijsvragen, etc. Ondanks dat promocodes maar 28 dagen geldig zijn en maar eenmalig te gebruiken zijn, zijn ze erg flexibel en gemakkelijk voor ontwikkelaars om ze als promotiemiddel in te zetten.
De applicaties hebben zo meer kans om bij de bekende weblogs als nieuwsartikel te verschijnen en zo uiteindelijk meer verkopen te genereren. Een promocode is gemakkelijker dan toestelinformatie uitwisselen of ad-hoc versies te verschaffen.
Waar ziet Apple nu een probleem bij 17+ applicaties? Sinds in 3.0 de functies voor ouderlijk toezicht zijn verbeterd is het voor ouders gemakkelijker om de iPhone te beperken voor kinderen. Maar als het kind een promocode weet te bemachtigen dan kon deze voorheen alsnog aangeschaft worden, omdat de iPhone of iTunes niet letten op deze instellingen bij het inwisselen van promocodes.
Ontwikkelaars die applicaties met een 17+ waardering maken hebben nu niet meer het voordeel om deze codes te verspreiden en zo hun aankopen te stimuleren. Deze zijn verplicht om toch ad-hoc versies te verspreiden of iTunes giftcards te geven aan reviewers.
Als je denkt dat het alleen applicaties voor volwassen betreft dan heb je het mis. Alle applicaties die vallen in de categorieën aanstootgevend taalgebruik, geweld, seksuele inhoud, drugs of alcohol krijgen een 17+ waardering. Het is zelfs zo dat applicaties die gebruik maken van een geintegreerde webbrowser automatisch een 17+ waardering krijgen, ongeacht wat de applicatie doet (bijvoorbeeld krantenapplicaties). Apple werkt aan een alternatieve oplossing.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 7 reacties