
Geld terugvragen in App Store nu mogelijk op aparte website
Apple heeft een aparte website geopend waar je problemen met gekochte apps kunt melden. Dit komt van pas bij een miskoop of app die niet goed werkt. De aparte website werd ontdekt door het Duitse iPhone-ticker. Het is hierdoor voortaan mogelijk om in te loggen op reportaproblem.apple.com om melding te doen van een onbedoelde aankoop of een niet werkende app, zodat je mogelijk je geld terugkrijgt. De website is een stuk makkelijker te benaderen dan de eerder hiervoor bedoelde optie in iTunes, en biedt bovendien een uitgebreid overzicht van al je aangeschafte apps in de browser.
De oude locatie van de meldpagina in iTunes was enigszins verstopt. Je moest eerst inloggen met je Apple ID, naar je accountpagina gaan en via de optie ‘Aankoopgeschiedenis’ naar de probleemmeldpagina navigeren. De iTunes-methode werkt nog steeds, maar zodra je een probleem wil melden word je naar de nieuwe webpagina gestuurd in je browser. De nieuwe methode vereist enkel dat je naar de betreffende website gaat en met je Apple ID inlogt. Door bij een app op Probleem melden te drukken kun je één van de volgende redenen opgeven:
- Ik heb deze aankoop niet geautoriseerd
- Ik wilde dit artikel niet kopen
- Ik wilde een ander artikel kopen
- Artikel werd niet gedownload of gevonden
- Artikel installeert niet of downloadt te langzaam
- Artikel opent, maar functioneert niet zoals beloofd
- Probleem wordt hier niet vermeld
Het is ook mogelijk om zelf de oorzaak van je probleem te vermelden. Eenmaal opgegeven duurt het hooguit twee werkdagen totdat je iets terughoort van Apple. Of je ook daadwerkelijk je geld terugkrijgt blijft uiteraard de vraag. Voor een app die continu crasht of niet doet wat werd beloofd krijg je wellicht je betaalde geld terug, maar de kans is klein dat je geld ontvangt enkel omdat je op een applicatie bent uitgekeken.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
App Store
Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.

- Alles over de App Store
- Alles over App Store-abonnementen
- Vastgelopen downloads oplossen
- Eerdere aankopen in de iOS App Store bekijken
- Verbinding met App Store mislukt
- App Store op de Apple Watch
- Mac App Store
- Eerdere aankopen in de Mac App Store bekijken
- Mac-software installeren buiten de App Store om
- App Store-scam herkennen
- Sideloading: buiten de App Store om downloaden
Mega cool… super actie dit
Gaat bij mij helaas maar terug tot half augustus 2013!?
Geld terugvragen?? Maar of ze ook doen?? Het draait toch om je leeg te plunderen met al die bied aankopen in app.
Als je zegt dat je niet blij ben met een app kan je gewoon geld terug vragen en als je goeie redenen geeft geven ze je geld vaak terug, dat vind ik wel heel erg gied van apple! Het kan alleen met apps die je maximaal 3 maanden geleden heb gekocht…
Apple is wat dit betreft, spreek uit ervaring, zeer coulant. Ik heb waarschijnlijk in 3 gevallen een eender verzoek ingediend en niet alleen omdat deze niet goed werkte. Altijd per omgaande geld teruggekregen, prima optie mits deze niet misbruikt wordt.
Toevallig gister gebruik moeten maken van deze service.
Ik moet zeggen, topservice, snelle reactie, goede uitleg en bovendien geld retour.
Redelijk netjes aangezien telefonisch 7 dagen betreft en factuur technisch 6 wkn
Nee, Apple handelt netjes ongeautoriseerde in app aankopen af. Mijn vakantie schade werd niet door de verzekering gedekt. Update via hotel wifi gedaan en destijds was intikken van wachtwoord nog nodig. Resultaat IAP €700,-
Apple bij thuiskomst gemaild, scan vliegticket + schrijven (Engels). Apple had het al teruggestort voordat C&B het bedrag afschreef 3 werkdagen later.
Mooi werk van ze
Gelukkig, hierdoor gaat de kwaliteit van apps hopelijk vooruit.
Vind het ook erg irritant dat als je iets te vlug speelt in een app hij het al niet meer snapt en vastloopt.
Als we zakelijk nu ook de luxemburgse BTW kunnen terug vragen dan is het compleet.
Na enig aandringen van mijn kant heeft Apple coulance betracht en heeft 2 recente aankopen die niet goed functioneerden vergoed.
Ik heb in het verleden ook al twee keer gebruik gemaakt hiervan en Apple is inderdaad heel erg makkelijk hiermee. Gewoon topservice wat mij betreft. 🙂
@Mano: Ik heb al meerdere keren zonder problemen geld terug gehad.
Werkt dit ook voor de Mac AppStore?
@Ro: Zo te zien wel, ik zie in ieder geval ook al mijn AppStore aankopen in de lijst staan.
Ze zijn erg coulant. Met de iWork apps op m’n MacBook pro heb ik m’n geld ook terug gehad omdat ik ze gekocht, terwijl ik ze eerder op een CD had gekocht.
Ha, had dit vorige week al gezien.
Geen idee dat het nieuw was, kom niet zo vaak om geld vragen bij Apple
Handig!
Ook voor als je apps ‘per ongeluk’ koopt? Was laatst door de betaalde apps aan het scrollen tot opeens Asphalt 8 begon te downloaden. Gelukkig maar 0.89, ik vond het een fantastische aankoop (onbedoeld vindt je toch leuke spellen) hoewel hij wel iets later free-to-play werd ben ik er blij mee dat ik hem gekocht heb.
Toen mijn Apple-ID nog aan Click-and-Buy hing, werd de ID gehackt. Weekendje weg en dan als je mogelijk tot internet komen je mail lezen en tot conclusie komen dat je een app hebt gekocht. Kan je niet inloggen op Apple-ID en blijken er honderden euros van je creditcard te stromen. Alles blokkeren, en Apple betaalde elke cent terug inclusief de boete van Click and Buy voor te laat betalen. Nooit meer Click and Buy en gewoon naar de winkel iTunes kaarten kopen!
Werkt ook voor apps die je per ongeluk koopt. Ik spreek uit ervaring. Maar eigenlijk is die hele procedure overbodig. Op dat punt is Google echt beter. In de Play Store kun je een gekochte app een bepaalde tijd (enkele uren meen ik) uitproberen. Binnen die tijd kun je je aankoop ongedaan maken. Dat is echt top en Apple zou dat ook moeten aanbieden.
Hoe komt het geld terug? Als iTunes tegoed of op je creditcard?
Haha!! Benieuwd of dit wel werkt, ik heb in het verleden 3x ingevuld in iTunes, maar nooit iets teruggehad of ook maar een reactie ontvangen. Heb van meer mensen gehoord dat zij dezelfde ervaring hadden. Hopelijk gaat het nu met deze site wel goed.
Dit is ook broodnodig daar Google vol staat met malafide apps, o.a. spellen die VOOR de releasedatum te koop staan, vervalst natuurlijk… Er is daar geen deftige controle op malware, bij Apple wél.
Leuk nieuws Bastiaan maar wel een onvolledig verhaal, ik mis namelijk de informatie dat alleen de aankopen van de laatste paar maanden worden weergegeven.
Ik krijg een error dat het niet in mijn regio (NL) beschikbaar is…
@Bubbly: heb ik geen last van
Ik heb zelf 1 keer gebruik gemaakt van de teruggave-optie en moet zeggen dat het erg snel en professioneel werkt. Wordt ontzettend aardig bejegend. Je voelt je weer even koning als klant. ☺️
Heb het gisterenavond met mijn vriendin haar account gedaan en ze heeft vandaag het geld al terug op haar iTunes-account. Ze had Quickoffice in september gekocht toen deze nog 17,99 € was. Fijn van Apple dat ze hier begrip voor hebben.
Ik heb het 2 keer gedaan daarna deden ze niks meer
Mijn dochtertje van 5 heeft een in-app purchase gedaan van 94 euro! Vanuit een gratis spel! Belachelijk dat dit uberhaupt kan (zo’n bedrag…totaal uit verhouding). Via de bovengenoemde site gemeld en ik krijg gelijk de melding terug dat voor deze applicatie geen refund plaats kan vinden. Lekker dus!! Ben benieuwd of dit nog goed gaat komen. Zou het wel heeeel slecht vinden als dit niet kan (wettelijk heb je toch ook een aankoop bescherming van 7 of 14 dagen ofzo).