Een volwaardige hack & slash-actiegame voor de iPhone en iPad. Gamers hoopten er al op sinds de eerste Infinity Blade, toen de technische mogelijkheden van de iDevices werden gedemonstreerd, maar bleek dat je geen volledige speelvrijheid had in het zwaardvechtspel. Er zijn een paar uitgekomen die het wel brachten zónder freemium-model, met Gamelofts Wild Blood als beste voorbeeld. Godfire: Rise of Prometheus lost de belofte ook in. Hij lijkt op Sony’s God of War en spat van het scherm.
Met God of War heeft Sony al een tijd een hack & slashgame in huis die harde actie drapeert in een thema van Griekse mythologie. Alle Goden, zo goed en kwaad als ze komen, komen voorbij in de spelreeks en je hoeft maar enkele seconden naar Godfire te kijken om de overeenkomsten te tellen. De gigantische eindbazen die honderd keer jouw formaat zijn, de spiermassa van de hoofdpersoon, het bloed dat het beeld rondvliegt en ook het kleurgebruik. Donkerrood, donkere tinten geel en wat koelere donkerblauwe omgevingen vol rotsen en afgebrokkelde bouwwerken wisselen elkaar af. Hier en daar vind je bijvoorbeeld in deuren wel futuristische trekjes, waardoor ook de vergelijking met Infinity Blade niet helemaal van de lucht is.
Zwaard in koppen klieven
Bewapend met een analoge stick en een schild links en een zwaard- en actieknop rechts (of een MFi-gamecontroller), laat je verschillende harde moves los op de tegenstanders die op elkaar lijken. Net als in bijvoorbeeld Halo, is er eigenlijk maar een beperkt arsenaal aan tegenstanders, maar kom je die in verschillende gradaties met steeds betere uitdossing tegen. De actie haalt het niet bij het swingende gezwiep in God of War, maar geeft mede door ‘vette’ geluidseffecten wel voldoening. Een zwaard in de kop van een tegenstander planten geeft, excuses, gewoon voldoening.
Upgrades en specialiteiten
Ontwikkelaar Vivid Games (eerder verantwoordelijk voor Real Boxing) heeft het upgradesysteem van je wapens en acties overzichtelijk gehouden. Je speelt nieuwe ‘slots’ vrij voor nieuwe en betere specialiteiten, zoals bijvoorbeeld een knal op de grond die een ring van vuur uitlokt. En hoewel de upgrades broodnodig zijn om het tegen sterke vijanden op te nemen, ligt het systeem er niet te dik bovenop.
Er zijn overigens wel in-app aankopen waarmee je aan veel sterkere wapens komt, maar die heb je niet nodig om de game uit te spelen. Eli Hodapp van TouchArcade omschreef het mooi: ‘Eigenlijk bieden ze je tegen betaling cheatcodes aan die het spel makkelijker maken’. Je hebt ze niet nodig – al is het natuurlijk wel wat akelig om geconfronteerd te worden met dure wapens die niet direct binnen je eigen bereik passen.
De top
Ondanks de optionele in-app aankopen en het lage aantal verschillende tegenstanders en zelfs eindbazen, behoort Godfire: Rise of Prometheus tot de top van 3D-actiegames op de iPhone en iPad. De game ziet er fantastisch uit, heeft een goede cameravoering, zet een heerlijke wereld neer die rijp is voor vervolgdelen en het allerbelangrijkste: de actie is heerlijk.
Pluspunten
- Topgame in z'n soort
Minpunten
- Geen noemenswaardige minpunten
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties