Het aantal toepassingen voor HTML5 lijkt met de dag groter te worden. Uitgevers maken met gemak een tijdschrift die uit de App Store lijkt te komen in de programmeertaal en ook spelontwikkelaars richten zich er nu op. Een goed voorbeeld is OLO, een simpel en gratis spelletje voor twee spelers. Je schuift een aantal cirkels naar de andere kant van het scherm, terwijl je die van je tegenspeler probeert weg te stoten. Het spel laat zien hoe gevoelig het touchscreen ook in je browser kan zijn.
Twee spelers krijgen bij het spel een zestal ballen tot hun beschikking. Door deze naar de andere kant van het scherm te schuiven zonder het speelveld te verlaten scoor je punten. Ballen kunnen echter elkaar het level uitstoten, waardoor je een effectbal kunt gooien om de gemaakte punten van je tegenspeler het level uit te schieten. Kaats je een bal echter weer terug in het schietveld van de andere speler, dan mag hij hem nogmaals gebruiken. Het spel is gemaakt met HTML5, wat betekent dat je hem in je browser kunt spelen. Zet je het spel in je startscherm, dan kun je hem afspelen zonder last te hebben van de browserbalken.
HTML5 is een programmeertaal die deels nog in ontwikkeling is en op de lange termijn meer mogelijk moet maken in je browser. Het maken van spellen en webapplicaties is er ook mee mogelijk, iets dat interessant is voor ontwikkelaars. Hierdoor hoeven ze namelijk niet naar de App Store om een product aan te bieden.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 4 reacties