Uitgevers die abonnementen aanbieden op de iPad, kunnen hun hart ophalen. Ongeveer de helft van de abonnees die gebruikmaken van Apple’s abonnementensysteem, vindt het niet erg om gegevens door te spelen naar de uitgever. Dat zegt Eddy Cue, vice-president van internetdiensten bij Apple. Het niet kunnen nagaan van klantgegevens vormt een groot bezwaar voor uitgevers als Time Inc, die niet in zee wil gaan met Apples abonnementsvoorwaarden omdat ze dan zelf te weinig weet over haar lezers.
Time Inc wilde haar ‘papieren’ abonnees gratis toegang verschaffen tot het iPad-magazine, maar moest daarvoor een afwijkende overeenkomst met Apple sluiten. Die wil het abonneebestand van elk tijdschrift en dagblad via haar iTunes beheren. Als je je abonneert op bijvoorbeeld de Leeuwarder Courant, dan sluit je een abonnement af via Apple. Die pakt dertig procent van de opbrengsten. Ook het verlengen en opzeggen van een abonnement gaat via Apple en niet via de krantenuitgever.
Wel is er een mogelijkheid voor een pop-up scherm, waarin lezers van iPad-abonnementen kunnen aangeven of ze hun gegevens met de uitgever willen delen. En daar wordt verrassend vaak ‘oké’ op geantwoord, bemerkte Mark Edmiston van Nomad Editions. Hij benaderde Eddy Cue van Apple en die bevestigde dat 50 procent van de iPad-abonnees inderdaad akkoord gaat met de deling van gegevens. “Een onneembaar obstakel is komen te vervallen“, zegt Edmiston tegenover Forbes.
Volgens auteur Jeff Bercovici van Forbes is het een teken aan de wand dat Apple een veilige en betrouwbare omgeving weet te creëren in en om de App Store. Het bijzonder hoge percentage van 50 procent-instemmers is namelijk uitzonderlijk op internet, waar mensen van nature een bijna vijandige houding hebben tegenover het niet-transparant delen van gegevens. Ook bij iPad-abonnementen is het echter onduidelijk welke gegevens worden gedeeld met de uitgevers. Denk in ieder geval aan je e-mailadres, iTunes-accountnaam, naam-adres-woonplaats en wellicht ook statistieken over hoe je een applicatie gebruikt. Wat je wel leest en niet, bijvoorbeeld.
Deze lijsten zijn gebaseerd op afgelopen week. Een aantal van de toen gratis apps heeft inmiddels weer een prijskaartje.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 3 reacties