Reacties voor: Het verhaal achter de verdwijning van Trein België
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Heel jammer… Laat de bekrompenheid van de nmbs maar weer eens zien… Ze scheppen zakken vol geld binnen, maar een kaartje antwerpen – gent kost 16 euro. Ik wed dat hun app niet gratis wordt.
Ondertussen werkt Trein Belgie wel niet naar behoren, ik had heel graag de bugfixes nog ontvangen.
Jonas
echt belachelijk van de Nmbs, maar toch ben ik niet verbaasd…
Typisch Belgisch!!!
Ik snap het niet waarom NMBS iets tegen een app heeft dat alleen maar voordelig voor hun klanten uitkomt..
Zucht laat ook maar 🙂
Ik zou bijna zeggen zet cydia in de strijd tegen hun. Maar dan maak je het er niet goed mee maarja.
Jammer dat het zo weer moet eindigen terwijl het juist een mooie app zou moeten zijn in belgie maar word gewoonweg weer afgenomen.
Waar een wil is….. Is een (spoor)weg!
Op de site van de NMBS staat duidelijk een auteursrechtenbescherming op de inhoud en layout ervan. Niettemin snap ik het idee van het “recht op informatie” waarover de auteurs praten. Maar waar is het recht op informatie als het een betalende applicatie is? Informatie die voortvloeit uit noodzakelijkheid hoort volgens mij gratis te zijn aangezien het een basisbehoefte uit openbaar nut is. Vergeet niet dat de NMBS geen geld mag vragen voor deze informatie van haar opdrachtgever, de overheid. Ik kan hun reactie op iemand die geld verdient “op hun rug” dus wel begrijpen (net zoals ik de auteurs begrijp waarom ze een kleine bijdrage vragen voor hun applicatie).
De manier waarop de NMBS reageert vind ik dan weer jammer. Zij had beter contact opgenomen met de auteurs om tot een vergelijk te komen (programma gratis maken, kopen van de broncode, …) in plaats van Apple aan te schrijven en de Belgische treiners zo een zeer nuttig programma te ontnemen.
Ik Ben zelf geen Belg maar ik vind wel dat Apple onderzoek had moeten doen of in ieder geval de mening van de maker van trein België moeten vragen en het samen op moeten lossen straks kan ik een valse brief maken en elke app laten verwijderen die er is dat zou te makkelijk zijn
Greetz dutchcore
(fan maar nooit wat geschreven niemand leest mijn bericht op de 59ste plaats :p)
Een Nmbs die zo redeneert wordt snel overgenomen door SNCF => einde probleem
Een typisch geval waarin de juridische macht van een bedrijf een kleine particulier overrompelt en uitschakelt. Indien je hiertoe financiële middelen hebt of een kennis, gebruik deze dan. Neem anders even contact op met internetjurist Arnoud Engelfriet op http://www.iusmentis.nl, hij staat altijd wel open voor dit soort geschillen en zal je misschien gratis kunnen vertellen of je een kans maakt of niet.
Fucking apenland,dat is belgie.Tis altijd wel wat.Zijn het niet die politiekers die belachelijk en dom doen tis dan van de nmbs.Manman.
@Dutchcore:
Er zijn genoeg mensen die wel degelijk de berichtenstroom lezen, maak je niet druk. 😉
Ik ben een beetje verdeeld over de kwestie, eerlijk gezegd.
Ik ben het ten zeerste eens dat de informatie weergegeven op de NMBS ten alle tijden vrijblijvend en beschikbaar zou moeten zijn – zo is het ook opgestelt door de overheid. Het is dan eigenlijk ook van de zotte dat mensen via een omweg inderdaad over de rug van de NMBS geld proberen te verdienen voor informatie die normaal gratis op het internet te vinden zou zijn.
Hoewel, aan de andere kant betreft het hier een individu of enekele individuen die de taak op zich hebben genomen om veel medereizigers te helpen door een speciale applicatie te schrijven waarmee het browsen van de informatie op de NMBS website makkelijker wordt. Het gaat in feite om gratis content die door middel van een programma beschikbaar wordt gemaakt op een ander platform.
Een goed voorbeeld hiervan is Twitter. Twitter zelf is gratis, en dat zal het voorlopig ook wel even blijven. Niet omdat het moet, maar omdat dat een belofte van de maker is. Nu zijn er vele apps (en we kennen ze allemaal) die over de rug van het Twitter-team geld verdienen aan hun content. Natuurlijk kunnen gebruikers met de applicaties ook hun eigen content genereren, dus misschien verdient het een nuancé. Maar het neemt niet weg dat het nog steeds gebruikmaakt van andersmans intellectuele eigendommen.
Mijn mening is dat hier maar twee opties zijn:
a) Ga als developer met NMBS een gesprek aan en probeer (desnoods) de applicatie in samenwerking met het NMBS (desnoods) gratis in de App Store te krijgen. Natuurlijk hebben mensen er hard aan gewerkt, natuurlijk wil je erkenning voor je werk – maar alles is beter dan een geweigerde applicatie die voor niemand bereikbaar is.
b) Gooi het op de illegale kant van de iPhone en breng de applicatie in Cydia uit. Hierdoor kun je nog steeds geld vragen voor je applicatie, en Cydia zal ze er zeker niet uitkieperen; integendeel. Hoewel, je spreekt zo alleen de jailbreakers aan, en iedereen weet dat dat niet de grootste groep iPhonegebruikers is.
Hier werd de App aanbevolen door medewerkers van Mobistar. Zij juichen het alleen maar toe dat er ook Belgische apps komen.
logisch ook, als je onderweg bent en je hebt geen wifi dan moet je via 3G de data downloaden en dat is dan weer geld voor mobistar…( of onze andere providers)
“De Belgische spoorwegen zouden zelf bezig zijn met mobiele applicaties, maar dat kan nog wel even duren….” correctie: dat zal nog heel lang duren.. lol
@Christopher gelijk heb je, soms hoor je ook op de radio reclame van T-Mobile waar ze zeggen dat Trein voor onderweg is en Hyves.
Ik blijf het apart vinden dat organisaties (NMBS is niet de eerste) huilen over het gebruiken van gegevens die gewoon via Internet voor de hele wereld onbeperkt te bekijken zijn.
En het is gewoonweg kinderachtig om meteen advocaten een brief te laten sturen naar Apple zonder eerst even fatsoenlijk contact op te nemen met de ontwikkelaars die misschien best wel bereidt zouden zijn geweest tot een vruchtbare samenwerking of misschien zelfs wel financiële regeling voor het gebruik van de gegevens.
Eindelijk geeft Wasabi Apps eens een keer een reactie! Werd tijd! Op mails die je stuurde reageerde ze gewoon niet. Als ze ook zo hebben gedaan met de brief van de NMBS….
Dat is toch normaal hier in Belgie! De NMBS wil enkel de reiziger behulpzaam zijn. Wat zijn de mensen nu met zulke app’s? Treinen rijden in ons landje toch nooit op tijd! dus kunnen ze beter geduld hebben en hopen dat er iemand in het station zo goed wil zijn om eens iets om te roepen.
LOL @ “Zat de Nederlandse ontwikkelaar van Trein in het complot?”
Altijd makkelijk, als grote partij je advocaten afsturen op een kleine(re) partij. Die kleine partij moet dan bijna altijd wel toegeven, ook al klopt er helemaal niks van de argumenten van die advocaten.
Ik vraag me namelijk nog steeds af welk intellectueel eigendomsrecht ze hebben. Iedereen kan wel overal een copyright-tekentje plaatsen, maar dat heeft geen enkele betekenis.
Jammer (voor hun klanten) dat Wasabi er nogal lang over gedaan heeft om hier iets over naar buiten te brengen.
OPENBAAR vervoer, heet t toch?
@SossieNL:
vreemd dat je zo reageert, je had zelf een betalende app; die je zomaar uit de appstore hebt genomen, en er ook geen updates zijn, of ga je de klanten terug betalen????
De NMBS zijn zo’n stelletje in-efficiente laaielichters. Dat dit bedrijf nog bestaat is mij een wonder bij een negatief bedrijfsresultaat van dik 2 MILJARD euro per jaar.
NMBS zou eens lering moeten nemen aan de combinatie NS/ProRail. VPT informatie komt rechtstreeks van de servers van de verkeersleiding op het internet (m.ns.nl) en trein maakt daar een handige vertaalslag in met een goede interface.
Ik snap dit soort App Store applicaties ook niet. Waarom maak je dan niet gewoon een web-based Trein browser? Je maakt toch geen gebruik van heavy graphics dus is het ook niet nodig er een app van te maken.
Hoho, nee dat gaan ze vast niet doen.
Ze willen tenslotte wel geld verdienen en daarom zetten deze heren deze aktie op poten omdat ze graag hun inkomen willen vergroten.
Dat ze daarbij rechten schenden zal ze worst zijn.
Geloof mij nou, je kan doen wat je wilt, maar Apple gaat echt niet overstag door zo’n aktie.
We roepen al jaren om flash, dus Apple staat niet open voor dit soort dingen.
Het blijft lastig. Ik heb onlangs zelf met een website contact gezocht om te kijken naar samenwerking. Deze blijft helaas uit, waardoor de app ook.
Persoonlijk vind ik het dubbelzijdig; gebruik maken van andermans website als info bron is enerzijds cheap, anderzijds kun je met een app aantonen dat er behoefte is en zo – in een goede verstandhouding – een bedrijf meehelpen aan betere dienstverlening.
Simpel,bureaucratische (on)logica.
Iedereen kan zijn opmerkingen best doorsturen naar Infrabel zelf via http://www.railtime.be/website/Pages/Contact.aspx?lang=NL&type=i
Ik wil toch graag reageren op ‘t stukje “Sterke gelijkenis van beide applicaties”.
Hoewel Wasabi aangeeft het niet meer dan logisch te vinden om een dergelijke planner applicatie in de stijl van “Trein” te maken ben ik daar absoluut niet mee eens. Er bestaat nog altijd zoiets als Intellectueel eigendom op ontwerp en functionaliteit, en dan laat ik het “meeliften op succesvol ontwerp al helemaal achterwegen”.
Je zou kunnen stellen dat het ontwerp van Trein een “native iphone look & feel” heeft en dat is absoluut het geval. *Zie “Clock” applicatie. Maar daarnaast zijn er voldoende specifieke eigenschappen (interactie logica) die de trein applicatie zijn populariteit geeft.
In mijn ogen heeft wasabi hier misbruik van gemaakt door de stijl van Trein Belgie daarop aan te sluiten. Simpelweg een reactie als “Wij hebben geen plannen om de applicatie ook in Nederland uit te brengen, ook al weten we dat dit relatief eenvoudig mogelijk is” slaat volledig de plank mis. Mochten dit wel gebeuren dan zou ‘t absolute plagiaat zijn.
on-topic. Jammer van NMBS om zo te handelen, desalniettemin begrijpelijk. Hoewel de eindgebruiker er op vooruit zou gaan is dit wel een directe concurrentie voor de core-business van NMBS (het aanbieden van reis data). Hun handelingen daarin zijn ook volledig terecht.
@Philip Plotnikov (Moop.me): En ik dacht dat de core-business van NMBS is om treintjes te laten rijden?
@Dennis Stevense Mja, uiteraard ook dat. Maar kan goed begrijpen dat ze op hun teentjes getrapt voelden. We weten beide hoe dit soort bedrijven tegen over ‘t mobiliteits vraagstuk staan.
De app is notabene 0,79 Euro mag de ontwikkelaar in ieder geval zijn ontwikkelkosten er uit hebben.
Als dit soort initiatieven er niet zouden zijn dan moeten er eerst de komende 3 jaar 60 vergaderingen worden gepland voor een overheid beslist dat ze meegaan doen met deze vorm van nieuwe media. Fail!
Daarin ben je verkeerd Philip, op een model kan je heel moeilijk bescherming aanvragen, en zelfs bij de bescherming, heb je de keuze om een bescherming voor je land nederland, of land belgie, benelux of europa of de hele wereld te kiezen, elk met hun eigen prijs (en wees er maar zeker van, ze zijn niet mals)
Dus als trein nederland geen bescherming heeft voor belgië, dan is dat dikke pech, want je zit in een andere afzetmarkt en kan je niet spreken over plagiaat.
@Dbr: Ik denk dat Philip doelt op auteursrecht.
@Dennis Stevense: & @Dbr, Intellectueel eigendom is een overkoepeld term voor rechten. Welke rechten hierop van toepassing zijn kan ik niet zo 123 opnoemen vandaar de link met Intellectueel eigendom. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Intellectueel_eigendom)
In het geval van de GUI van trein, gaat het om modelrecht, verdiep je maar eens in auteursrechten, dat is een specifiek onderdeel van auteursrechten…
Trouwens, ik zei modelrecht omdat het heel moeilijk is om een modelrecht te verkrijgen, in principe bijna onmogelijk. Het moet trouwens in klaar en duidelijke taal (WOORDEN) uitgelegd kunnen worden wat het model is, dus zonder afbeeldingen.
De verdere informatie over afzetmarkt, waar je beschermd kan worden en prijs voor bescherming, geldt voor alle auteursrechten. Daarom is het trouwens zo dat enkel tekst, zoals krantenartikels, automatisch beschermd wordt.
Daardoor wordt muziek of beeldende kunst via aparte organisaties zoals Brein of SABAM of MPAA beschermd.
Nou, Wasabi afschilderen als een zielige particulier is wat erg kort door de bocht. Het is gewoon een commercieel bedrijf, dat volgens deze reactie van Sander ook wel eens wat harder z’n best mag doen:
Hetzelfde geldt trouwens voor de mate waarin ze hun busapplicatie updaten… dat mag ook wel eens wat vlotter.
Ik heb de argumenten van Wasabi opgenomen in het artikel zoals zij ze aandragen, zonder daar zelf commentaar op te geven of vraagtekens bij te zetten (lezers hebben meermaals aangegeven dat ze zo’n mening van de auteur in een artikel niet waarderen, dus dan bewaar ik het wel voor de reacties). Ik ben het eens met Philip Plotnikov dat het namaken van een applicatie gewoon plagiaat is en geen kwestie van “het kon nu eenmaal niet anders”. Kijk naar de applicatie Op de rails! en je ziet dat je ook een heel andere interface kunt maken. Trein België is gewoon een rip-off met dezelfde layout, dezelfde navigatie. Ik zou er begrip voor hebben gehad als Dennis Stevense bij Apple was gaan klagen (Dennis, ik wilde met de inleiding niet suggereren dat jij erachter zat, maar heb gewoon de twee mogelijke aanstichters opgesomd; uit het artikel wordt wel duidelijk dat het de spoorwegmaatschappij was, en niet jij).
Het argument ‘recht op informatie’ wekt bij mij ook een beetje de indruk dat de ontwikkelaar zich achter nobele doelen verbergt, terwijl het uiteindelijk gewoon om de business gaat.
Dat ze er eerst eens voor zorgen hun treins op tijd zijn inplaats van zich mee zo’n futuliteiten bezig te houden.
Ik snap ook niet waarom men zo belachelijk doet ook dat de belgische trein app die dan al speciaal en alleen voor belgie is een beetje afgekeken is van de nederlandse app,who the fuck cares??
Het voorbeeldje van tv gids belgie en nederland is een mooi voorbeeldje met wat goede wil beide kanten volwassen genoeg zijn en er geen probleem mee hebben,helaas begrijpen velen dit niet.
Ondertussen ben ik alweer eens 2,39 euro kwijt.
woehahaha,brein en sabam en auvibel zijn gvdm zelf de grootste gangsters die er rond lopen.
Overlaatst wilden ze in belgie opeens ook de scholen laten betalen voor kinderliedjes?Echt een bende losers en gangsters zijn het die van sabam en co.
Op een dvd schijfke vragen ze in belgie 1 euro per schijfke,puren diefstal ja,ergens anders kost een schijfke slechts 15-20 cent.
No worries, door complot te gebruiken klinkt het ook meer als een grap dan als iets anders. 🙂
@gonny een mening is wat anders dan de realiteit ivm auteursrechtwetgeving, de opmaak van een applicatie is een modelrecht, als je dat wilt beschermen, dan moet je dit in woorden kunnen uitleggen wat het model is, en als dat dan goedgekeurd wordt, dan wordt je dat recht toegekend naargelang de gevraagde afzetregio je dat wilt en naargelang je dus wilt betalen voor zo’n recht en dan kan je dat beschermen. Dus zelfs al heb je een moeilijk te verkrijgen modelrecht, als dit enkel geldt voor nederland, dan mag wasabi dit in belgië zonder enige problemen nabouwen…
@schumi:
dat weet ik ook, dat is net het punt, modelrecht is in principe bijna niet te verkrijgen tenzij je het in woorden kan omschrijven, daarom heb je zo’n louche organisaties die je belangen als muzikant beschermt. Men kan ook een melodie niet beschermen als dat in een nieuwe track wordt gevormd, waarom niet? Omdat het enkel in noten of geluiden kan omschreven worden, en niet uit tekst. Enkel een volledig gekopieerd werk kan men wel beschermen, aangezien dat onder een inbreuk van een ander recht valt, bv illegale downloaders (in belgie dan toch) of muziek laten afspelen op de werkvloer…
ja inderdaad gelijk heb je Luc, maar nu reageert hij natuurlijk NIET…. Geld is binnen hè sossie
Echt kleinzerig van die bureaucratie die de NMBS is. Hun eigen applicatie ‘Railtime’ is belange niet zo overzichtelijk en gebruiksvriendelijk als Trein Belgie. Plz geef ons updates van Trein Belgie !!!!!
Ah lees jullie reactie nu pas. Ten eerste hebben we die app niet zomaar uit de store gehaald, maar noodgedwongen. Tevens stond er in de omschrijving van de applicatie meer dan duidelijk vermeld dat de applicatie afhankelijk was van zijn bronnen. Hierbij kon geen enkele garantie worden gegeven. Dit was overigens de gehele gedachtegang achter de app die voortvloeide uit de WebApp iHome.
De terugtrekking van de app is via het blog en twitter uitgelegd. Er zijn een aantal (6) mensen geweest die mij gemaild hebben. Hier heb ik het een en ander mee besproken. Ik ben altijd bereikbaar geweest voor commentaar of opmerkingen en probeer deze zsm te antwoorden.
Maar speciaal voor jullie nog even een linkje naar het artikel (onderaan). daar kun je ook een contactformulier vinden om contact met me opnemen. Beetje schreeuwen hier heeft minder zin naar mijn idee.
http://www.sossie.nl/index.php?id=5
Louter ter info: in De Standaard wordt er naar jullie artikel verwezen … http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=20091027109502
@Dbr:
downloaden is niet verboden he :-).Je kan heel vele zaken via internet legaal downloaden.
Soit;ik moet er niet van weten vzn die losers vzn brein en auvibel omdat het zelf een bende zakkenvullers zijn.
En on topic; dat ze eens de treinen op tijd laten komen inplaats zich bezig te houden met futuliteiten zoals ocharme een trein app,manman.
En wat die nederlanders betreft; gvdm,werk beter tesamen met de vlamingen zonder te beginne bleiten de ene app wat afgekrken is van de andere.Een mooi voorbeeldje ervan is tv gids pro belgie en nederland,proficiat aan deze deze wel het gezond verstand laten zege vieren.
@Gileba: Dus de krantenjongen die betaald wordt om de folders met dienstregelingen van de nmbs in de rekken te steken of uit te delen, mag niet betaald worden?
Ik mag bovendien -volgens jou- dus ook niemand betalen die voor mij een foldertje uit die rekken gaat halen in het station omdat ik geen zin/tijd heb om dat zelf te doen? Ik betaal toch voor een dienst, niet voor een product?
Een dienst om informatie die op zich gratis te verkrijgen is, gemakkelijker bij mij te krijgen? De NMBS verkoopt toch ook (nog steeds) CD-ROM’s met de dienstregelingen op (ARI-DISCS)? Dat zouden ze dan ook niet mogen doen?
De vraag naar een handige manier om aan die info te komen is groot. En als die behoefte niet door de nmbs ingevuld wordt en mensen bereid zijn te betalen voor een service die hun zoektocht naar info gemakkelijker maakt, heeft iedereen toch het recht om een product te creëren dat die behoefte invult. En hier geld voor te vragen?
Ik kwam deze mobiele site nog tegen, waarmee je treinreizen in België kunt plannen: irail.be.