Afgelopen week kwam Ninteno-baas Satoru Iwata in het nieuws. Hij zegt de strijd met Sony te hebben gewonnen, maar ziet nu Apple als grootste vijand. Een analyse van de situatie, vormgegeven in een strijd van Mario met eindbazen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 57 reacties
Lars
Volgens mij is het probleem bij Nintendo ook dat ze altijd “vernieuwde” versies van hun oude spelletjes uitbrengen met wat extra dingen in bv. Mario op zich al en Zelda
Gast
De Nintendo DS is op het moment de bestverkochte handheld ooit met een sterke line up van third party en first party games. Veel van deze games zijn exclusief voor de Nintendo DS en zijn daarnaast vaak een heel stuk complexer dan App Store-games. App Store-games zijn in mijn ogen altijd minderwaardig geweest in vegelijking tot de Nintendo DS-games. Vooral gezien het feit dat veel App Store-games een meer arcade-stijl van gameplay hebben dan de Nintendo DS.
Daarnaast ga ik eerder games kopen voor mijn Nintendo DS dan mijn iPhone 3G. Mijn vrienden spelen ook op de Nintendo DS (een groot deel heeft niet eens een iPhone of iPod) en dat betekent dus dat ik draadloos met hen kan spelen.
Als Nintendo met de 3DS goede functies lanceert (sociale netwerken, 3DSWare en een goede line up aan first party games), zie ik Nintendo best de handheld-markt, nog steeds, overheersen.
Als redacteur op een gamingsite kan ik hier veel over bazelen, maar ik betwijfel of de mensen die op deze site rondhangen het begrijpen 😉
Goed artikel!
Ik vind dat Nintendo de plank sowieso volledig mis slaat. In een tijd waarin alles kleiner en compacter wordt, komt Nintendo met een DS met een 93 procent (!!) groter scherm. De kracht van de iPhone/iPod Touch is juist ook dat hij zo compact is.
Nintendo is veel te laat met een reactie gekomen. De DS zal zich echt moeten gaan richten op jong publiek en heel casual gamers. Uiteindelijk zullen ze het met de DS ook niet redden, hiervoor zullen ze toch echt met iets nieuws, innovatiefs moeten komen.
david
vraag me af als ze de eindbaas zullen halen. denk zelf dat het game over word.
Runaque
Nintendo is de ondergang nabij, ze kiezen keer op keer foute datadragers en die verkeerde manier van werken is al bezig sinds Nintendo zich terugtrok uit de ontwikkeling van de PlayStation en waarop Sony besliste deze op eigen houtje uit te brengen en met succes. Maar wat doet Nintendo, ze kiezen voor een catridge systeem, daarna voor de GameCube en dan voor de Wii. Zonder dat ze DVD’s of Blu-Ray ondersteunen zoals Xbox en PS3 dat wel doen.
Gewoon fout management.
Hendrik
Ik heb een ds en een Iphone. Ondanks dat ik een r4kaartje heb speel ik liever met mijn iPhone. Ik vind het gewoon geweldig dat ik al mijn spelletjes bij me heb zonder dat ik een extra apperaat (in dit geval een ds) mee hoef te nemen. De Iphone spelletjes hebben, in mijn ogen, een veel betere prijs kwaliteits verhouding. Vergelijk maar eens GTA chinatown wars (ds) met gangster(iPhone). Als je dan ziet dat gangster nog eens veel goedkoper is hoef ik niet lang na te denken!
Ds is in mijn ogen waardeloos vergeleken met de Iphone/iPod/Ipad.
Frits
Origineel geplaatst door Jeroen Wienen Goed artikel! Ik vind dat Nintendo de plank sowieso volledig mis slaat. In een tijd waarin alles kleiner en compacter wordt, komt Nintendo met een DS met een 93 procent (!!) groter scherm. De kracht van de iPhone/iPod Touch is juist ook dat hij zo compact is. Nintendo is veel te laat met een reactie gekomen. De DS zal zich echt moeten gaan richten op jong publiek en heel casual gamers. Uiteindelijk zullen ze het met de DS ook niet redden, hiervoor zullen ze toch echt met iets nieuws, innovatiefs moeten komen.
En wat dacht je van die kekke nieuwe grote iPod Touch van Apple dan?
Nee, Nintendo heeft het wel goed genoeg gedaan. Ziekelijke verkopen, zowel DS als Wii. De meeste games voor beide systemen zijn slechter dan slecht, maar blijkbaar wordt er door de gemiddelde niet nadenkende ouders nog genoeg voor de kinders gekocht.
Ook al zijn de dingen zo makkelijk te kraken, genoeg geld komt er toch nog wel binnen. Sowieso zal de 3DS wel een andere data drager krijgen en ik zie de Wii ook niet echt lang meer leven.
Adobe
Nintendo Sony verslagen? Dat is het meest lompe wat ik oooit gehoord heb. Serieus kijk alleen al naar de functies die sony consoles hebben en dan die van naar die van nintendo… <- leuke zin. Maar serieus de nintendo ds is bagger met spelletjes die 5 minuten leuk zijn en daarna gwn niet. Als je dat vergelijkt met de spellen van de psp.. Wii zelfde verhaal 1ste maand leuk daarna niemand die der naar omkijkt ps3 ben ik anders al 2 jaar zoet mee
Jan
Kan je Mario eigenlijk ook op een iPhone spelen
Johan
If you can’t beat ‘m, join ‘m. Mijn zoon zou staan juichen als Mario naar de iPhone zou komen. Waarom niet wat spelletjes omschrijven voor Apple en voor 7 euro verkopen? Amazon maakt toch ook een Kindle versie voor de ipad?
Rens
Tja, ik game inmiddels ook bijna alleen nog maar op de iphone. Mijn psp ligt al lange tijd stof te verzamelen. Mijn nintendo dsi heb ik ook al lange tijd niet meer aangeraakt. Maar toch vind ik iphone alleen maar geschikt voor eenvoudige games die je snel even kunt spelen. Ik mis toch ook wel fysieke knoppen bij bepaalde games. Dus helemaal winnen van nintendo doet apple niet denk ik. Ze pikken gewoon een deel van de markt in.
Frank van Manen
@Johan: Ik vraag me af hoeveel iPhone/iPod Touch gebruikers nog super mario spelletjes gaan kopen in de App Store. Misschien Mario Kart, maar daar zijn eigenlijk ook al teveel varianten van in de App Store die naar mijn idee ook al iedereen wel gezien heeft.
Jeffrey
Goed artikel!
Trouwens, je haalde flight control aan. Die is ook te koop met DSiWare. Alleen daar is ie meteen 5 euro, en op de iPhone 99 cent dacht ik. Ook heeft d DS geen devkit, dus kunnen alleen echte gamemakers ermee aan de slag.
Ik denk zelf trouwens dat apple en nintendo prima samen naast elkaar kunnen bestaan. Wat Nintendo dan wel moet doen is een duidelijke weg kiezen, niet ergens tussen gaan zitten.
jack Jansen
Het zou eeuwig zonde zijn als Nintendo het niet zou redden: ik denk dat het, naast Apple, het meest innovatieve technologie-bedrijf is.
Beide bedrijven laten zich niet gek maken door de heersende mode (meer megapixels, megahertzen, megabytes, mega-wat-dan-ook), maar kijken primair naar hoe en waarom een apparaat gebruikt wordt, en optimaliseren voor de klant.
Maar: meer dan 40 euro is wel verschrikkelijk veel geld voor een spelletje, dus de keus voor een TTDS chipje is inderdaad zo gemaakt. Nintendo zal toch echt een flink deel van de spelletjes in een veel lager prijssegment moeten verkopen, en de rest “beveiligen” met creatieve truuks zoals de Pokewalker.
Rian
Zeker een goed artikel inderdaad. Nintendo moet echt beter z’n best gaan doen vind ik, ik heb ooit een DS gekocht maar als ik toen al wist wat de AppStore mij allemaal zou brengen had ik deze nooit aangeschaft. Ik zie het veel om mij heen, veel jongeren kopen een iPod touch of een iPhone en kijken niet meer om naar Nintendo. En een 3DS, laat me niet lachen.
@Frits:
Ik vind een iPad nou niet bepaald een handheld;-)
gserban
De tijd toen Mario 1,2 en 3 er was hadden ze een monopoly
Van de eerste tot heden heb ik alle consoles van Nintendo in mijn bezit maar er gaat niets boven de snes met bovengenoemde spelen
Als ze zo door gaan als nu is het einde nabij helaas
anoniem
Ze moeten gewoon de SNES weer invoeren!
Lekker simpel en leuke games.
Daar kan Apple niet tegen op.
Ik vind het gamen op een iPhone/iPad zo wie zo al een stuk minder leuk dan op een echte console.
Jasper
Nou nintendo leer er eens van zou ik zeggen.. kom ook met een internet winkel waar je spellen vrij goedkoop kan kopen..
En de beveiliging.. tja.. ik hoop dat ze dat wel goed doen deze keer.. Of gewoon net als microsoft.. omgebouwde console dan geen xbox live.. Is voor mij de reden geweest om mijn xbox niet om te bouwen.. al moet ik zeggen dat met de prijzen van spelletjes het aardig zit te kriebelen om een 2e omgebouwde er bij te halen..
De prijs van spelletjes moet gewoon omlaag of opgedeeld worden dat je bv 10 lvls voor 5 euro koopt waar je dan een week zoet mee bent..
Wat betreft over dat nintendo zich op kinderen moet richten.. zodra mijn nichtje van 8 jaar oud een spelletje ziet wat haar leuk lijkt gilt ze meteen: PAPA KUN JIJ DIE DOWNLOADEN?
En tja.. Handhelds zijn nou eenmaal niet meer zo cool.. staat iedereen daar met hun blackberries, iphones, ipods enz.. kom jij daar aan: KIJK JONGENS IK HEB EEN LVL 50 CHARIZARD.. nee vroeger was dat cool maar nu.. tja..
Ik heb nog een psp die ik altijd mee nam op vakantie.. alleen heb ik m de laatste vakantie niet mee genomen omdat ik mijn iPhone wel genoeg vond.. t meest ironische is wel dat ik maar 1 psp spel heb en voor de rest alleen maar oude gb/gbc/gba roms er op had.. tja gaat niets boven die goede ouwe tijd.
iFreek
Mijn stragegie voor Nintendo zou zijn:
– Apps veel goedkoper maken en via een eigen app store verkopen. Hierdoor wordt het volume groter en de winst minimaal gelijk, bij een lagere prijs.
– Apps ook voor de iPhone aanbieden. Als je iemand geen hardware kunt verkopen, dan maar software.
– Onderscheidende devices maken. Groter scherm dan de iPhone, of even groot maar veel goedkoper.
Mijn zusje heeft een dsi en ik een iPhone (2g). Maar als we allebei hetzelfde spel hebben bijv. Need for speed, is het op de iPhone veeeeel mooier. Alleen is de besturing wel fijner op een ds. Dat geldt trouwens niet voor alle spellen. Maar bij GTA merk ik dat vooral heel goed.
Wat ik trouwnes wel nog steeds hoop, Pokemon op de iPhone dat lijkt me super. Maar dan geen rom ofzo, maar echt een iPhone spel..
joooorik
Origineel geplaatst door iPhowned: Wat ik trouwnes wel nog steeds hoop, Pokemon op de iPhone dat lijkt me super. Maar dan geen rom ofzo, maar echt een iPhone spel..
Idd, dat zou echt geweldig zijb! Vroeger altijd gespeeld, en als je je dan nu even verveeld, gewoon ouderwets pokemon doen
Remi
Volgens mij worden er hier een aantal dingen over het hoofd gezien. Op dit moment en de komende jaren zijn Nintendo en Apple met hun ds en iPhone nog totaal verschillende bedrijven.
Ik wil hier echter niet een fanboy uit gaan hangen want als ik teksten lees als “bah ds games zijn na 5 min saai, de psp is lekker veel beter” dan wordt ik gek. Het punt dat ik wil maken is dat games op de ds van een andere orde zijn als die op de iPhone. Met alle respect, maar net als het voordeel, is ook het nadeel van de sdk dat iedereen er spellen voor kan maken. ‘Echte’ gamemakers worden door de lage prijzen van andere spellen gedwongen om eenvoudige versies van hun spellen uit te brengen.
Door de sdk is er ook ongelooflijk veel crap in de AppStore, vele malen meer dan dat er slechte ds spellen, want die zijn er ook, op de markt zijn. En daar komt bij dat de ds niet voor niets wereldwijd, aller tijden het best verkochte apparaatje is waar je games op kan spelen. Ik denk dat de vele ‘echte’ games, waar je je uren en uren mee kan vermaken daar een groot aandeel in hebben. Dat soort spellen zijn toch nog echt ongeëvenaard in de AppStore.
Vergis je niet, ik heb een ds èn een iPhone waar ik allebei van geniet, maar beschouw ze qua games toch tot andere apparaten.
Ps. Ik dacht toch echt dat Nintendo en sega geen kameraden zijn. Zie het maar als de verhouding tussen Apple en Microsoft..
Mario
Origineel geplaatst door Adobe Nintendo Sony verslagen? Dat is het meest lompe wat ik oooit gehoord heb. Serieus kijk alleen al naar de functies die sony consoles hebben en dan die van naar die van nintendo… <- leuke zin. Maar serieus de nintendo ds is bagger met spelletjes die 5 minuten leuk zijn en daarna gwn niet. Als je dat vergelijkt met de spellen van de psp.. Wii zelfde verhaal 1ste maand leuk daarna niemand die der naar omkijkt ps3 ben ik anders al 2 jaar zoet mee
Je begrijpt het gewoon niet. Het gaat niet om het product maar om de verkoopcijfers. En op dat vlak beat Nintendo de crap uit Sony.
Remco
Met Nintendo komt het wel goed. De games in een app store en de DS/Wii games verschillen tog wel heel veel. Als Nintendo zijn games nou zou verkopen voor 20 – 30€ zou er al veel meer gekocht worden.
Berry
Remi is 20 jaar geleden blijven hangen 😉
Halle
Nee, ik denk dat Apple al veel verderop loopt dan Nintendo. Wie wil er nou zo’n lomp groot ding, met een matig touchscreen. Als je voor de zelfde prijs ook een iTouch kunt krijgen; met groter beter beeld, met een veel beter touchscreen, met ondersteuning voor muziek video en internet, zonder al die schijfjes mee te moeten zeulen, en vaak nog grafisch betere spellen hebben ook.
ronaldoo
word hier een beetje afgezaagd men kan wel een kapitaal neerleggen voor een iphone maar dan loopt men te zagen dat 40€ veel is voor een game.
Dan zit men te klagen dat men geen dvd,s of blu ray kan afspelen op een wii.
Bij de release van de wii is er gelijk al door nintendo gezegd Dit is een game console geen media center.
De wii was bij release al stukken goedkoper dan de ps3 of xbox 360 koste.
elk platform heeft zijn goede games dus ook nintendo
ps3 tja ben er beetje op uitgekeken en voel me eigelijk een beetje belazerd door sony
moddelletjes die je nu kunt kopen hebben nog niet eens de functies als de goede oude 60 gig die bij de release is uitgekomen.
Men zit dan te klagen dat 40 euro voor een game veel is maar ps3 games zijn nog duurder.
Dan zegt men ook dat games op iphone veel goedkoper zijn dit is zo maar ze zijn ook veel sneller uitgespeeld.
De iphone ipad en touch en nintendo zijn verschillende producten en niet echt met elkaar te vergelijken.
Maar hierboven in dit verhaal word er al gespeculeerd dat nintendo de dikke verliezer gaat zijn.
en laat ons eerlijk zijn de app store staat vol met games die eigelijk gewoon troep kunnen worden genoemd er zijn echter maar een paar goede games die er in staan en die zijn dan ook nog redelijk snel uitgespeeld.
Eur van Andel
Als Nintendo geen nieuwe games uit wil brengen voor de iPhone, waarom dan geen oude? Ze zitten op een goudmijn van content die ze voor weinig geld opnieuw kunnen uitbrengen. Vergeet ook niet dat de DS onder de prijs verkocht wordt.
R Vandenbussche
Wel raar dat er niets staat over doelgroepen. Kinderen spelen meestal niet met een iPhone wel met een ds. Dan hebben ze nog de gezelligheidsgamer die op de Wii speelt.
De iPhone gamer speelt veelal games om de tijd te doden. Ik ken niemand die even de iPhone erbij pakt omdat hij zo een vet spel heeft en even een paar uurtjes speelt.
“Eindbaas” “Mario z’n vriendjes”…
Hoe oud zijn jullie? Dit valt niet te lezen door al die rommel er tussen, jammer.
Maarten
Origineel geplaatst door HeijtInk Origineel geplaatst door Jeroen Wienen@Frits:Ik vind een iPad nou niet bepaald een handheld;-)Hoe houd jij hem vast dan?
een handsheld dan 🙂
Mark
Door de kinderlijke stijl van schrijven en het tot het einde blijven doorvoeren van de flauwe vergelijking met een Mario-game is het stuk nauwelijks te lezen. Maar daarnaast staan er ook rare dingen in ook en ben je aan het einde helemaal niets wijzer.
Zo is volgens de schrijfster Apple niet de vijand. Dit wordt helemaal niet onderbouwd. Sterker, al een zin later volgt dit: ‘deze vijand houdt al bijna twee jaar huis in de vroeger zo knusse wereld van Mario.’ Wat is Apple nu? Een vriend of vijand?
Aan het einde van het stuk weet ik nog steeds niet hoe Nintendo de strijd met Apple aangaat. De kop boven het artikel suggereert een antwoord, maar het artikel sluit af met enkel nog meer vragen en met de ultieme dooddoener: de toekomst zal het leren. Hartelijk dank daarvoor, ik had het zelf niet kunnen bedenken.
Voor mij is de uitslag duidelijk: de fabrikant die er in slaagt om gebruikers de meeste functies op 1 apparaat aan te bieden zal het meest succesvol zijn. Waarom? Omdat voor het grootste deel van de gebruikers de kwaliteit van de geboden functies t.o.v. het fysieke gebruiksgemak binnen bepaalde grenzen minder belangrijk is. Gezien het feit dat de hardware steeds beter en sneller wordt zal de kwaliteit van de geboden functies alleen maar toenemen.
Gespecialiseerde “mono” apparatuur voor spelletjes, hoe hoogwaardig ook, zal hetzelfde lot ondergaan als navigatieapparatuur en (in het gunstigste geval) in de vorm van software voortbestaan in 1 multifunctioneel apparaat. 1 apparaat met 1 abonnement, 1 adapter en met 1 OS dat je moet leren kennen. En met dat ene apparaat kan je (als je wilt) gamen, communiceren, navigeren, fotograferen, filmen, etc. etc. op een niveau dat voor de overgrote meerderheid voldoende is.
Voor hele specialistische eisen en/of extreme performance stap je desgewenst op naar de laptop of desktop, wellicht straks zelfs de iPad. Alles wat daar tussen zit en een mono toepassing heeft is ten dode op geschreven.
mark
Ik snap niet dat hier de consoles bijgehaald worden in de comments waar het juist om de handhelds gaat. Daarin heeft Nintendo inderdaad de strijd gewonnen met Sony en moet Sony serieus gaan nadenken over een ander stuk hardware (geruchten gaan dat psp2 op de E3 wordt onthuld). Het mooie van de Iphone is de appstore waar je als een game is uitgebracht deze ook direct en heel makkelijk kan kopen, laagdrempelig en meestal relatief goedkoop waardoor het voor 80% van de gebruikers de moeite niet is om het illegaal te doen. Daarnaast is de appstore ook een mooi marketing kanaal die bijna zelfstandig werkt, een game in de top 20 krijgt automatisch meer aandacht en dus meer inkomsten. Voor Nintendo ligt hier met in-game purchases al een kans om meer te concurreren op de initiële aankoopprijs. De echte uitdaging voor Nintendo en Sony ligt dus in mijn ogen in het goed uitwerken van online en on-demand content, Sony heeft hier met zijn PS3 netwerk en store al een aardige voorsprong in en Nintendo is op game gebied in het verleden wel innovatief geweest maar qua hardware en connectiviteit zeker niet (afgezien van Wii controllers). Vergeet ook niet dat met een online systeem je ook de 2de hands markt volledig van kant maakt en het risico op een geflopte mediadrager (*kugh* UMD *kugh*) vermijdt. Hoe dan ook het kan er alleen maar leuker op worden nu het succes van de iphone en appstore de grote gaming jongens heeft wakker geschud!
sander
zinloze vergelijking apple en nintendo. gelukkig zijn er hier mensen die het wel snappen (remy). de appstore is een prachtig succes hoor echt, maar hoeveel rotzooi zit daar wel niet in. vele malen meer dan er ooit aan crappy ds games gemaakt zullen worden. wat dat betreft geilt apple wel heel erg op cijfers, want er zijn natuurlijk 10000000000 apps in de appstore available. maar hoeveel apps daarvan zijn werkelijk de moeite waard, en wat is dan het percentage games dat overblijft dat echt leuk blijft. echt een fijne game waar dagenlang in kan rondhangen heb ik tot op heden nog niet gevonden. en hier gaat het toch om, nintendo is naast hun hardware vooral ook een ontwikkelaar van games. en de nintendo titels staan zeer hoog aangeschreven als het gaat om gameplay en stijl. apple maakt geen games, en dat maakt het verschil en meteen de reden waarom het apples met peren vergelijken is. natuurlijk heeft nintendo heeft ook een appstore. want zowel de wii als de ds kunnen inloggen in een store. het aanbod is niet overweldigend, dat geef ik toe, maar aan de andere kant, een scheetapp ben ik er nog niet tegengekomen. natuurlijk kan ik begrijpen dat nintendo zich zorgen maakt over het aandeel dat apple afsnoept. maar serieus, gamers die een aandachtspanne van drie minuten hebben die moeten idd niet aan dagenlange durende nintendo titel beginnen. dus ergens geloof ik niet dat nintendo zich echt zorgen moet maken. gamers die zoeken naar een diepere game ervaring zullen toch wel blijven hangen. ik heb overigens naast mijn iphone zowel een dslite, dsixl en een psp. ik speel op alle platformen. feit blijft dat de iphone games heeft die leuk zijn voor drie minuten, psp blijft al langer boeien, maar op nintendo kan ik dagen spelen. het is alledrie leuk, klaar. en ik denk dat nintendo alle ingrediënten in huis heeft om hun succes te consolideren bij een eventuele volgende handheld of console. en die gaat er komen. ze hebben een store, misschien dat een sdk een idee is. wie weet. een ding hoop ik echt, dat er geen nintendo telefoon komt. zo’n soort move zou een hele slechte zijn.
@Remi: Ik zou niet durven beweren dat er zo veel goede DS games zijn, eigenlijk zijn er juist ontstellend veel waardeloze crap games op de DS! (net als in de App Store)
Dat is voor mij de reden dat ik mijn DS al bijna een jaar niet meer heb aangeraakt. Dat, en het feit dat 40 euro écht veel te duur is voor een handheld game.
Ik denk dus dat de volgende generatie Nintendo-handheld het wel eens heel moeilijk kan gaan krijgen.
3D gamen, gaat dat echt verkopen op dezelfde manier als de DS destijds? Ik denk het niet. 3D is tech-gebaseerd, terwijl de DS destijds juist aansloeg door de simpelheid en toegankelijkheid van spellen zoals Brain Training en Nintendogs. De WII sloeg aan door de tech-factor helemaal weg te laten en iedereen aan het gamen te krijgen met simpele begrijpelijke controls.
Apple heeft deze strategie overgenomen en gaat echt wel een groot stuk van Nintendo’s game markt afsnoepen. Er komen geen fantastische 3D games op de 3DS, behalve een paar uitzonderingen (mario en zelda) waarvoor alleen de echte gamers een 3DS gaan kopen.
Het grote publiek gaat voor de iPhone en de iPad.
FDJ
Ik denkt dat het grootste probleem is dat mensen wél bereid zijn 60 euro neer te leggen voor een console game, maar niet 40 euro voor een (vier keer zo kort geproduceerde) handheld game.
Ik vind iPhone games van 1 tot 5 euro dus geniaal, want langer dan een week speel ik ze toch niet.
ahh neee
Blijf maar mooi bij de iphones, want zo te zien weten jullie verder niks over Nintendo/Sony en handhelds..
Jamal
Jeroen Wienen,
Jij vind dat Nintendo met o,a de xl de plank mis slaat.
Volgens mij heb je liggen slapen de afgelopen 3 jaar.
Tot het moment dat de iphone en de ipod touch kwamen moest alles o.a mobiele telefoons en mp3 spelers en handhelds steeds kleiner worden. Lite versies enz.
In eerste instantie vonden mensen de iphone en ipod touch groot. Maar toen ze een maal de luxe van een groter scherm ondekten wilden ze die ook.
En dat hebben de anderen ook in de gaten. Zo,n beetje iedere telefoonfabrikant kwam daar na met grotere toch schermen op de proppen.
Wat je de laatse jaren ziet is dat er apparaten uit kwamen die super compact zijn en ultra licht zo als de Gameboy Micro en Psp Go, En dat daar hoge verwachtingen door de fabrikanten bij werden geplaats. Ze dachten echt een nieuwe goudmijn te hebben ondekt, maar dat ze bijde voor geen meter verkopen.
En er zijn in het afgelopen jaar 2 juist grotere apparaten bijgekomen. Ipad en DS xl en die verkopen als een trein.
En dan zeg jij dat nintendo de plank voledig mis.
slaat in een tijd waar in alles steeds kleiner wordt
Dat was voor de tijd v/d ds en iphone/ipod toch zo jah. Enne noem jij de iphone en ipod touch compact?
Een nokia 6100 en een ipod Shuffle die zijn pas compact. Ene ondanks dat het prima apparaten zijn halen ze bij lange na niet de verkoopcijfers van hun grotere broers.
En dat noem jij de plank mis slaan.
En jah de DS spellen zijn schandalig duur in vergelijking met de apstore games.
Enne in die ap store zit meer bagger dan in het ds aan bod. Maar smaken verschillen.
Bij de DS krijg je teminste nog doosje boekjes enz er bij. Op de psp go niet en betaal je de volle mep.
blackherrie
Nintendo slaat de plank niet mis..
Gamen op een nintendo ds voelt voor mij aan als computeren op een mac.
En gamen op een iphone als prutsen op een windows bak.
Dat een spel een paar tientjes duurder is op een ds? Who cares.
Maar ik zie ook nog mogelijkheden voor Nintendo. Moeten ze maar eens contact met me opnemen, want ik ga dat natuurlijk niet hier gratis uit de doeken doen.
alsatian
@Wessel Meijer:
Ik denk wel dat ze contact opnemen met je hoor. :S
Leuk stuk, al had de analogie van mij niet gehoeven. Heb geen verstand van mobile gaming maar kan me voorstellen dat het kwaliteitsverschil in games en het prijsverschil niet meer in verhouding staan. Ook het (eenvoudig) online kunnen aanschaffen van games lijkt me essentieel, zeker voor de toekomst! Hier heeft Apple wel een streepje voor op Nintendo. Het slimme van de App Store is dat je haast niet merkt dat er geld wordt afgeschreven.. wie merkt nou 5/6 euro op zijn creditcard afschrift?
Wat content deflation betreft: treffend begrip wat zeker van toepassing is op de App Store; ik ben wel benieuwd hoeveel % daadwerkelijk lucratieve apps zijn met een degelijke omzet.
miel
SNES portable daar zou ik mijn geld wel aan willen besteden.DS vind ik maar niks. Ik heb er 1 en ik heb er massa’s spelletjes voor, maar die liggen nu allemaal stof te vergaren sinds ik een NES emulator heb. Iphone/itouch apps zijn leuk als je even niks te doen hebt.
Erik
Gigantisch veel reacties van mensen die geen kennis van zaken hebben. Heerlijk (niet allemaal, though). Ook de schrijfster valt in dit gat. Vergelijk de speelervaring van een ds-game nu een met een iphone-game. Echte knoppen vs virtuele knoppen. Je bent gek als je niet voor de eerste kiest. Een ds is gewoon voor gamers en een iphone is voor mensen die naast bellen, internetten, facebooken, twitteren, porno kijken, enz ook af en toe een spelletje willen spelen. Nee, voor een echte spelervaring kom ik nog altijd bij Nintendo terecht en hell yeah dat ik daar meer voor betaal.
Hoeveel kwaliteitstitels zijn er nou eigenlijk in de appstore op te pikken? Bijna geen toch. Tegenwoordig reizen de prijzen ook de pan uit (Chaos Rings en Football Manager beide rond de tien euro, terwijl je er niks tastbaars voor terug krijgt). Bah.
Nog een argument dat ik van jullie nog helemaal niet gehoord hebt, maar dat voor gameconsoles naast goede games het belangrijkste punt is: batterijduur.
Ik zit nu in Suriname en was vier dagen in het binnenland (afgesloten van stroom). Ik heb bij me: een Ipod Touch en een Nintendo DS. Beide heb ik gebruikt om veelvuldig mee te gamen. Ipod Touch hield er na drie en een half uur toch echt wel mee op, terwijl ik op de DS wel meer dan acht uur heb kunnen spelen. Nuff said.
sasf
Erg gekleurd, maar wel mooi geschreven ;). Ik denk dat Nintendo nog zeer strijdbaar is, dus dat gaat binnen 1 of 2 generaties wel weer goed komen.
De opkomst van de iPhone is wel een bedreiging voor Nintendo, maar daar speel je als innovatief bedrijf op in.
De vergelijking servet/tafellaken gaat natuurlijk niet op. Dat is hetzelfde als zeggen dat er geen ruimte is voor de iPad (too much to be a phone, too little to be a laptop).
Van de iPad zijn immers ook al lang meer dan een miljoen stuks verkocht.
Stefan
Interessant artikel, al vind ik de schrijfwijze in de mariovorm een beetje vervelend.
Toch, qua games krijg ik met een DS in mijn hand een bevredigender gevoel. Op de iPhone moet je denken aan zeeslag, monopoly, tetris, ect, op de ds denk ik aan Pokemon en Mario, iets waar iets als Bounce On lang niet aan kan tippen..
Mark
Mischien zijn de games wel goedkoper in de app store, als je een iphone wil kopen ben je €500,- duurder uit.
Dat zijn HEEL VEEL spellen !
Age
Awww de laatste eindbaas zal denk ik niet worden verslagen.
Erg goed geschreven!
Bart
Origineel geplaatst door Mark Mischien zijn de games wel goedkoper in de app store, als je een iphone wil kopen ben je €500,- duurder uit.
Jullie horen het mensen!
Geen iPhone kopen, maar een Nintendo DS want dan ben je goedkoper uit!
Daejji
Ach DS en PSP etc. zijn natuurlijk veeeeeel lekkerder om mee te spelen. Nogmaals..speel fifa op de iPhone en op een PSP…daaaaaggg iPhone..speelt voor geen meter op mijn prachtige iPhone.
Niet alles is beter op de iPhone..geeft ook niet, maar voor het echte gamen ga ik wel op een console ofzo spelen.
iPhone is leuk voor doodle jump en dat soort leuke spelletjes, maar niet voor de “echte” games.
Met Erik eens.
miel
Ik ben niet zo voor langdradige spelletjes op handhelds. Meestal als ik mijn handheld meeneem dan is dat niet om daar een gans uur aan 1 stuk op een schermpje te tokkelen maar om eventjes 5 minuten te spelen en daarna iets anders te doen. Als ik een uur niks te doen heb dan zit ik thuis op men pc te spelen en niet op een ds
Volgens mij is het probleem bij Nintendo ook dat ze altijd “vernieuwde” versies van hun oude spelletjes uitbrengen met wat extra dingen in bv. Mario op zich al en Zelda
De Nintendo DS is op het moment de bestverkochte handheld ooit met een sterke line up van third party en first party games. Veel van deze games zijn exclusief voor de Nintendo DS en zijn daarnaast vaak een heel stuk complexer dan App Store-games. App Store-games zijn in mijn ogen altijd minderwaardig geweest in vegelijking tot de Nintendo DS-games. Vooral gezien het feit dat veel App Store-games een meer arcade-stijl van gameplay hebben dan de Nintendo DS.
Daarnaast ga ik eerder games kopen voor mijn Nintendo DS dan mijn iPhone 3G. Mijn vrienden spelen ook op de Nintendo DS (een groot deel heeft niet eens een iPhone of iPod) en dat betekent dus dat ik draadloos met hen kan spelen.
Als Nintendo met de 3DS goede functies lanceert (sociale netwerken, 3DSWare en een goede line up aan first party games), zie ik Nintendo best de handheld-markt, nog steeds, overheersen.
Als redacteur op een gamingsite kan ik hier veel over bazelen, maar ik betwijfel of de mensen die op deze site rondhangen het begrijpen 😉
Goed artikel!
Ik vind dat Nintendo de plank sowieso volledig mis slaat. In een tijd waarin alles kleiner en compacter wordt, komt Nintendo met een DS met een 93 procent (!!) groter scherm. De kracht van de iPhone/iPod Touch is juist ook dat hij zo compact is.
Nintendo is veel te laat met een reactie gekomen. De DS zal zich echt moeten gaan richten op jong publiek en heel casual gamers. Uiteindelijk zullen ze het met de DS ook niet redden, hiervoor zullen ze toch echt met iets nieuws, innovatiefs moeten komen.
vraag me af als ze de eindbaas zullen halen. denk zelf dat het game over word.
Nintendo is de ondergang nabij, ze kiezen keer op keer foute datadragers en die verkeerde manier van werken is al bezig sinds Nintendo zich terugtrok uit de ontwikkeling van de PlayStation en waarop Sony besliste deze op eigen houtje uit te brengen en met succes. Maar wat doet Nintendo, ze kiezen voor een catridge systeem, daarna voor de GameCube en dan voor de Wii. Zonder dat ze DVD’s of Blu-Ray ondersteunen zoals Xbox en PS3 dat wel doen.
Gewoon fout management.
Ik heb een ds en een Iphone. Ondanks dat ik een r4kaartje heb speel ik liever met mijn iPhone. Ik vind het gewoon geweldig dat ik al mijn spelletjes bij me heb zonder dat ik een extra apperaat (in dit geval een ds) mee hoef te nemen. De Iphone spelletjes hebben, in mijn ogen, een veel betere prijs kwaliteits verhouding. Vergelijk maar eens GTA chinatown wars (ds) met gangster(iPhone). Als je dan ziet dat gangster nog eens veel goedkoper is hoef ik niet lang na te denken!
Ds is in mijn ogen waardeloos vergeleken met de Iphone/iPod/Ipad.
En wat dacht je van die kekke nieuwe grote iPod Touch van Apple dan?
Nee, Nintendo heeft het wel goed genoeg gedaan. Ziekelijke verkopen, zowel DS als Wii. De meeste games voor beide systemen zijn slechter dan slecht, maar blijkbaar wordt er door de gemiddelde niet nadenkende ouders nog genoeg voor de kinders gekocht.
Ook al zijn de dingen zo makkelijk te kraken, genoeg geld komt er toch nog wel binnen. Sowieso zal de 3DS wel een andere data drager krijgen en ik zie de Wii ook niet echt lang meer leven.
Nintendo Sony verslagen? Dat is het meest lompe wat ik oooit gehoord heb. Serieus kijk alleen al naar de functies die sony consoles hebben en dan die van naar die van nintendo… <- leuke zin. Maar serieus de nintendo ds is bagger met spelletjes die 5 minuten leuk zijn en daarna gwn niet. Als je dat vergelijkt met de spellen van de psp.. Wii zelfde verhaal 1ste maand leuk daarna niemand die der naar omkijkt ps3 ben ik anders al 2 jaar zoet mee
Kan je Mario eigenlijk ook op een iPhone spelen
If you can’t beat ‘m, join ‘m. Mijn zoon zou staan juichen als Mario naar de iPhone zou komen. Waarom niet wat spelletjes omschrijven voor Apple en voor 7 euro verkopen? Amazon maakt toch ook een Kindle versie voor de ipad?
Tja, ik game inmiddels ook bijna alleen nog maar op de iphone. Mijn psp ligt al lange tijd stof te verzamelen. Mijn nintendo dsi heb ik ook al lange tijd niet meer aangeraakt. Maar toch vind ik iphone alleen maar geschikt voor eenvoudige games die je snel even kunt spelen. Ik mis toch ook wel fysieke knoppen bij bepaalde games. Dus helemaal winnen van nintendo doet apple niet denk ik. Ze pikken gewoon een deel van de markt in.
@Johan: Ik vraag me af hoeveel iPhone/iPod Touch gebruikers nog super mario spelletjes gaan kopen in de App Store. Misschien Mario Kart, maar daar zijn eigenlijk ook al teveel varianten van in de App Store die naar mijn idee ook al iedereen wel gezien heeft.
Goed artikel!
Trouwens, je haalde flight control aan. Die is ook te koop met DSiWare. Alleen daar is ie meteen 5 euro, en op de iPhone 99 cent dacht ik. Ook heeft d DS geen devkit, dus kunnen alleen echte gamemakers ermee aan de slag.
Ik denk zelf trouwens dat apple en nintendo prima samen naast elkaar kunnen bestaan. Wat Nintendo dan wel moet doen is een duidelijke weg kiezen, niet ergens tussen gaan zitten.
Het zou eeuwig zonde zijn als Nintendo het niet zou redden: ik denk dat het, naast Apple, het meest innovatieve technologie-bedrijf is.
Beide bedrijven laten zich niet gek maken door de heersende mode (meer megapixels, megahertzen, megabytes, mega-wat-dan-ook), maar kijken primair naar hoe en waarom een apparaat gebruikt wordt, en optimaliseren voor de klant.
Maar: meer dan 40 euro is wel verschrikkelijk veel geld voor een spelletje, dus de keus voor een TTDS chipje is inderdaad zo gemaakt. Nintendo zal toch echt een flink deel van de spelletjes in een veel lager prijssegment moeten verkopen, en de rest “beveiligen” met creatieve truuks zoals de Pokewalker.
Zeker een goed artikel inderdaad. Nintendo moet echt beter z’n best gaan doen vind ik, ik heb ooit een DS gekocht maar als ik toen al wist wat de AppStore mij allemaal zou brengen had ik deze nooit aangeschaft. Ik zie het veel om mij heen, veel jongeren kopen een iPod touch of een iPhone en kijken niet meer om naar Nintendo. En een 3DS, laat me niet lachen.
@Frits:
Ik vind een iPad nou niet bepaald een handheld;-)
De tijd toen Mario 1,2 en 3 er was hadden ze een monopoly
Van de eerste tot heden heb ik alle consoles van Nintendo in mijn bezit maar er gaat niets boven de snes met bovengenoemde spelen
Als ze zo door gaan als nu is het einde nabij helaas
Ze moeten gewoon de SNES weer invoeren!
Lekker simpel en leuke games.
Daar kan Apple niet tegen op.
Ik vind het gamen op een iPhone/iPad zo wie zo al een stuk minder leuk dan op een echte console.
Nou nintendo leer er eens van zou ik zeggen.. kom ook met een internet winkel waar je spellen vrij goedkoop kan kopen..
En de beveiliging.. tja.. ik hoop dat ze dat wel goed doen deze keer.. Of gewoon net als microsoft.. omgebouwde console dan geen xbox live.. Is voor mij de reden geweest om mijn xbox niet om te bouwen.. al moet ik zeggen dat met de prijzen van spelletjes het aardig zit te kriebelen om een 2e omgebouwde er bij te halen..
De prijs van spelletjes moet gewoon omlaag of opgedeeld worden dat je bv 10 lvls voor 5 euro koopt waar je dan een week zoet mee bent..
Wat betreft over dat nintendo zich op kinderen moet richten.. zodra mijn nichtje van 8 jaar oud een spelletje ziet wat haar leuk lijkt gilt ze meteen: PAPA KUN JIJ DIE DOWNLOADEN?
En tja.. Handhelds zijn nou eenmaal niet meer zo cool.. staat iedereen daar met hun blackberries, iphones, ipods enz.. kom jij daar aan: KIJK JONGENS IK HEB EEN LVL 50 CHARIZARD.. nee vroeger was dat cool maar nu.. tja..
Ik heb nog een psp die ik altijd mee nam op vakantie.. alleen heb ik m de laatste vakantie niet mee genomen omdat ik mijn iPhone wel genoeg vond.. t meest ironische is wel dat ik maar 1 psp spel heb en voor de rest alleen maar oude gb/gbc/gba roms er op had.. tja gaat niets boven die goede ouwe tijd.
Mijn stragegie voor Nintendo zou zijn:
– Apps veel goedkoper maken en via een eigen app store verkopen. Hierdoor wordt het volume groter en de winst minimaal gelijk, bij een lagere prijs.
– Apps ook voor de iPhone aanbieden. Als je iemand geen hardware kunt verkopen, dan maar software.
– Onderscheidende devices maken. Groter scherm dan de iPhone, of even groot maar veel goedkoper.
Mijn zusje heeft een dsi en ik een iPhone (2g). Maar als we allebei hetzelfde spel hebben bijv. Need for speed, is het op de iPhone veeeeel mooier. Alleen is de besturing wel fijner op een ds. Dat geldt trouwens niet voor alle spellen. Maar bij GTA merk ik dat vooral heel goed.
Wat ik trouwnes wel nog steeds hoop, Pokemon op de iPhone dat lijkt me super. Maar dan geen rom ofzo, maar echt een iPhone spel..
Idd, dat zou echt geweldig zijb! Vroeger altijd gespeeld, en als je je dan nu even verveeld, gewoon ouderwets pokemon doen
Volgens mij worden er hier een aantal dingen over het hoofd gezien. Op dit moment en de komende jaren zijn Nintendo en Apple met hun ds en iPhone nog totaal verschillende bedrijven.
Ik wil hier echter niet een fanboy uit gaan hangen want als ik teksten lees als “bah ds games zijn na 5 min saai, de psp is lekker veel beter” dan wordt ik gek. Het punt dat ik wil maken is dat games op de ds van een andere orde zijn als die op de iPhone. Met alle respect, maar net als het voordeel, is ook het nadeel van de sdk dat iedereen er spellen voor kan maken. ‘Echte’ gamemakers worden door de lage prijzen van andere spellen gedwongen om eenvoudige versies van hun spellen uit te brengen.
Door de sdk is er ook ongelooflijk veel crap in de AppStore, vele malen meer dan dat er slechte ds spellen, want die zijn er ook, op de markt zijn. En daar komt bij dat de ds niet voor niets wereldwijd, aller tijden het best verkochte apparaatje is waar je games op kan spelen. Ik denk dat de vele ‘echte’ games, waar je je uren en uren mee kan vermaken daar een groot aandeel in hebben. Dat soort spellen zijn toch nog echt ongeëvenaard in de AppStore.
Vergis je niet, ik heb een ds èn een iPhone waar ik allebei van geniet, maar beschouw ze qua games toch tot andere apparaten.
Ps. Ik dacht toch echt dat Nintendo en sega geen kameraden zijn. Zie het maar als de verhouding tussen Apple en Microsoft..
Je begrijpt het gewoon niet. Het gaat niet om het product maar om de verkoopcijfers. En op dat vlak beat Nintendo de crap uit Sony.
Met Nintendo komt het wel goed. De games in een app store en de DS/Wii games verschillen tog wel heel veel. Als Nintendo zijn games nou zou verkopen voor 20 – 30€ zou er al veel meer gekocht worden.
Remi is 20 jaar geleden blijven hangen 😉
Nee, ik denk dat Apple al veel verderop loopt dan Nintendo. Wie wil er nou zo’n lomp groot ding, met een matig touchscreen. Als je voor de zelfde prijs ook een iTouch kunt krijgen; met groter beter beeld, met een veel beter touchscreen, met ondersteuning voor muziek video en internet, zonder al die schijfjes mee te moeten zeulen, en vaak nog grafisch betere spellen hebben ook.
word hier een beetje afgezaagd men kan wel een kapitaal neerleggen voor een iphone maar dan loopt men te zagen dat 40€ veel is voor een game.
Dan zit men te klagen dat men geen dvd,s of blu ray kan afspelen op een wii.
Bij de release van de wii is er gelijk al door nintendo gezegd Dit is een game console geen media center.
De wii was bij release al stukken goedkoper dan de ps3 of xbox 360 koste.
elk platform heeft zijn goede games dus ook nintendo
ps3 tja ben er beetje op uitgekeken en voel me eigelijk een beetje belazerd door sony
moddelletjes die je nu kunt kopen hebben nog niet eens de functies als de goede oude 60 gig die bij de release is uitgekomen.
Men zit dan te klagen dat 40 euro voor een game veel is maar ps3 games zijn nog duurder.
Dan zegt men ook dat games op iphone veel goedkoper zijn dit is zo maar ze zijn ook veel sneller uitgespeeld.
De iphone ipad en touch en nintendo zijn verschillende producten en niet echt met elkaar te vergelijken.
Maar hierboven in dit verhaal word er al gespeculeerd dat nintendo de dikke verliezer gaat zijn.
en laat ons eerlijk zijn de app store staat vol met games die eigelijk gewoon troep kunnen worden genoemd er zijn echter maar een paar goede games die er in staan en die zijn dan ook nog redelijk snel uitgespeeld.
Als Nintendo geen nieuwe games uit wil brengen voor de iPhone, waarom dan geen oude? Ze zitten op een goudmijn van content die ze voor weinig geld opnieuw kunnen uitbrengen. Vergeet ook niet dat de DS onder de prijs verkocht wordt.
Wel raar dat er niets staat over doelgroepen. Kinderen spelen meestal niet met een iPhone wel met een ds. Dan hebben ze nog de gezelligheidsgamer die op de Wii speelt.
De iPhone gamer speelt veelal games om de tijd te doden. Ik ken niemand die even de iPhone erbij pakt omdat hij zo een vet spel heeft en even een paar uurtjes speelt.
Hoe houd jij hem vast dan?
“Eindbaas” “Mario z’n vriendjes”…
Hoe oud zijn jullie? Dit valt niet te lezen door al die rommel er tussen, jammer.
een handsheld dan 🙂
Door de kinderlijke stijl van schrijven en het tot het einde blijven doorvoeren van de flauwe vergelijking met een Mario-game is het stuk nauwelijks te lezen. Maar daarnaast staan er ook rare dingen in ook en ben je aan het einde helemaal niets wijzer.
Zo is volgens de schrijfster Apple niet de vijand. Dit wordt helemaal niet onderbouwd. Sterker, al een zin later volgt dit: ‘deze vijand houdt al bijna twee jaar huis in de vroeger zo knusse wereld van Mario.’ Wat is Apple nu? Een vriend of vijand?
Aan het einde van het stuk weet ik nog steeds niet hoe Nintendo de strijd met Apple aangaat. De kop boven het artikel suggereert een antwoord, maar het artikel sluit af met enkel nog meer vragen en met de ultieme dooddoener: de toekomst zal het leren. Hartelijk dank daarvoor, ik had het zelf niet kunnen bedenken.
Voor mij is de uitslag duidelijk: de fabrikant die er in slaagt om gebruikers de meeste functies op 1 apparaat aan te bieden zal het meest succesvol zijn. Waarom? Omdat voor het grootste deel van de gebruikers de kwaliteit van de geboden functies t.o.v. het fysieke gebruiksgemak binnen bepaalde grenzen minder belangrijk is. Gezien het feit dat de hardware steeds beter en sneller wordt zal de kwaliteit van de geboden functies alleen maar toenemen.
Gespecialiseerde “mono” apparatuur voor spelletjes, hoe hoogwaardig ook, zal hetzelfde lot ondergaan als navigatieapparatuur en (in het gunstigste geval) in de vorm van software voortbestaan in 1 multifunctioneel apparaat. 1 apparaat met 1 abonnement, 1 adapter en met 1 OS dat je moet leren kennen. En met dat ene apparaat kan je (als je wilt) gamen, communiceren, navigeren, fotograferen, filmen, etc. etc. op een niveau dat voor de overgrote meerderheid voldoende is.
Voor hele specialistische eisen en/of extreme performance stap je desgewenst op naar de laptop of desktop, wellicht straks zelfs de iPad. Alles wat daar tussen zit en een mono toepassing heeft is ten dode op geschreven.
Ik snap niet dat hier de consoles bijgehaald worden in de comments waar het juist om de handhelds gaat. Daarin heeft Nintendo inderdaad de strijd gewonnen met Sony en moet Sony serieus gaan nadenken over een ander stuk hardware (geruchten gaan dat psp2 op de E3 wordt onthuld). Het mooie van de Iphone is de appstore waar je als een game is uitgebracht deze ook direct en heel makkelijk kan kopen, laagdrempelig en meestal relatief goedkoop waardoor het voor 80% van de gebruikers de moeite niet is om het illegaal te doen. Daarnaast is de appstore ook een mooi marketing kanaal die bijna zelfstandig werkt, een game in de top 20 krijgt automatisch meer aandacht en dus meer inkomsten. Voor Nintendo ligt hier met in-game purchases al een kans om meer te concurreren op de initiële aankoopprijs. De echte uitdaging voor Nintendo en Sony ligt dus in mijn ogen in het goed uitwerken van online en on-demand content, Sony heeft hier met zijn PS3 netwerk en store al een aardige voorsprong in en Nintendo is op game gebied in het verleden wel innovatief geweest maar qua hardware en connectiviteit zeker niet (afgezien van Wii controllers). Vergeet ook niet dat met een online systeem je ook de 2de hands markt volledig van kant maakt en het risico op een geflopte mediadrager (*kugh* UMD *kugh*) vermijdt. Hoe dan ook het kan er alleen maar leuker op worden nu het succes van de iphone en appstore de grote gaming jongens heeft wakker geschud!
zinloze vergelijking apple en nintendo. gelukkig zijn er hier mensen die het wel snappen (remy). de appstore is een prachtig succes hoor echt, maar hoeveel rotzooi zit daar wel niet in. vele malen meer dan er ooit aan crappy ds games gemaakt zullen worden. wat dat betreft geilt apple wel heel erg op cijfers, want er zijn natuurlijk 10000000000 apps in de appstore available. maar hoeveel apps daarvan zijn werkelijk de moeite waard, en wat is dan het percentage games dat overblijft dat echt leuk blijft. echt een fijne game waar dagenlang in kan rondhangen heb ik tot op heden nog niet gevonden. en hier gaat het toch om, nintendo is naast hun hardware vooral ook een ontwikkelaar van games. en de nintendo titels staan zeer hoog aangeschreven als het gaat om gameplay en stijl. apple maakt geen games, en dat maakt het verschil en meteen de reden waarom het apples met peren vergelijken is. natuurlijk heeft nintendo heeft ook een appstore. want zowel de wii als de ds kunnen inloggen in een store. het aanbod is niet overweldigend, dat geef ik toe, maar aan de andere kant, een scheetapp ben ik er nog niet tegengekomen. natuurlijk kan ik begrijpen dat nintendo zich zorgen maakt over het aandeel dat apple afsnoept. maar serieus, gamers die een aandachtspanne van drie minuten hebben die moeten idd niet aan dagenlange durende nintendo titel beginnen. dus ergens geloof ik niet dat nintendo zich echt zorgen moet maken. gamers die zoeken naar een diepere game ervaring zullen toch wel blijven hangen. ik heb overigens naast mijn iphone zowel een dslite, dsixl en een psp. ik speel op alle platformen. feit blijft dat de iphone games heeft die leuk zijn voor drie minuten, psp blijft al langer boeien, maar op nintendo kan ik dagen spelen. het is alledrie leuk, klaar. en ik denk dat nintendo alle ingrediënten in huis heeft om hun succes te consolideren bij een eventuele volgende handheld of console. en die gaat er komen. ze hebben een store, misschien dat een sdk een idee is. wie weet. een ding hoop ik echt, dat er geen nintendo telefoon komt. zo’n soort move zou een hele slechte zijn.
@Remi: Ik zou niet durven beweren dat er zo veel goede DS games zijn, eigenlijk zijn er juist ontstellend veel waardeloze crap games op de DS! (net als in de App Store)
Dat is voor mij de reden dat ik mijn DS al bijna een jaar niet meer heb aangeraakt. Dat, en het feit dat 40 euro écht veel te duur is voor een handheld game.
Ik denk dus dat de volgende generatie Nintendo-handheld het wel eens heel moeilijk kan gaan krijgen.
3D gamen, gaat dat echt verkopen op dezelfde manier als de DS destijds? Ik denk het niet. 3D is tech-gebaseerd, terwijl de DS destijds juist aansloeg door de simpelheid en toegankelijkheid van spellen zoals Brain Training en Nintendogs. De WII sloeg aan door de tech-factor helemaal weg te laten en iedereen aan het gamen te krijgen met simpele begrijpelijke controls.
Apple heeft deze strategie overgenomen en gaat echt wel een groot stuk van Nintendo’s game markt afsnoepen. Er komen geen fantastische 3D games op de 3DS, behalve een paar uitzonderingen (mario en zelda) waarvoor alleen de echte gamers een 3DS gaan kopen.
Het grote publiek gaat voor de iPhone en de iPad.
Ik denkt dat het grootste probleem is dat mensen wél bereid zijn 60 euro neer te leggen voor een console game, maar niet 40 euro voor een (vier keer zo kort geproduceerde) handheld game.
Ik vind iPhone games van 1 tot 5 euro dus geniaal, want langer dan een week speel ik ze toch niet.
Blijf maar mooi bij de iphones, want zo te zien weten jullie verder niks over Nintendo/Sony en handhelds..
Jeroen Wienen,
Jij vind dat Nintendo met o,a de xl de plank mis slaat.
Volgens mij heb je liggen slapen de afgelopen 3 jaar.
Tot het moment dat de iphone en de ipod touch kwamen moest alles o.a mobiele telefoons en mp3 spelers en handhelds steeds kleiner worden. Lite versies enz.
In eerste instantie vonden mensen de iphone en ipod touch groot. Maar toen ze een maal de luxe van een groter scherm ondekten wilden ze die ook.
En dat hebben de anderen ook in de gaten. Zo,n beetje iedere telefoonfabrikant kwam daar na met grotere toch schermen op de proppen.
Wat je de laatse jaren ziet is dat er apparaten uit kwamen die super compact zijn en ultra licht zo als de Gameboy Micro en Psp Go, En dat daar hoge verwachtingen door de fabrikanten bij werden geplaats. Ze dachten echt een nieuwe goudmijn te hebben ondekt, maar dat ze bijde voor geen meter verkopen.
En er zijn in het afgelopen jaar 2 juist grotere apparaten bijgekomen. Ipad en DS xl en die verkopen als een trein.
En dan zeg jij dat nintendo de plank voledig mis.
slaat in een tijd waar in alles steeds kleiner wordt
Dat was voor de tijd v/d ds en iphone/ipod toch zo jah. Enne noem jij de iphone en ipod touch compact?
Een nokia 6100 en een ipod Shuffle die zijn pas compact. Ene ondanks dat het prima apparaten zijn halen ze bij lange na niet de verkoopcijfers van hun grotere broers.
En dat noem jij de plank mis slaan.
En jah de DS spellen zijn schandalig duur in vergelijking met de apstore games.
Enne in die ap store zit meer bagger dan in het ds aan bod. Maar smaken verschillen.
Bij de DS krijg je teminste nog doosje boekjes enz er bij. Op de psp go niet en betaal je de volle mep.
Nintendo slaat de plank niet mis..
Gamen op een nintendo ds voelt voor mij aan als computeren op een mac.
En gamen op een iphone als prutsen op een windows bak.
Dat een spel een paar tientjes duurder is op een ds? Who cares.
Maar ik zie ook nog mogelijkheden voor Nintendo. Moeten ze maar eens contact met me opnemen, want ik ga dat natuurlijk niet hier gratis uit de doeken doen.
@Wessel Meijer:
Ik denk wel dat ze contact opnemen met je hoor. :S
@alsatian:
Natuurlijk. Dan doen er wel meer.
Leuk stuk, al had de analogie van mij niet gehoeven. Heb geen verstand van mobile gaming maar kan me voorstellen dat het kwaliteitsverschil in games en het prijsverschil niet meer in verhouding staan. Ook het (eenvoudig) online kunnen aanschaffen van games lijkt me essentieel, zeker voor de toekomst! Hier heeft Apple wel een streepje voor op Nintendo. Het slimme van de App Store is dat je haast niet merkt dat er geld wordt afgeschreven.. wie merkt nou 5/6 euro op zijn creditcard afschrift?
Wat content deflation betreft: treffend begrip wat zeker van toepassing is op de App Store; ik ben wel benieuwd hoeveel % daadwerkelijk lucratieve apps zijn met een degelijke omzet.
SNES portable daar zou ik mijn geld wel aan willen besteden.DS vind ik maar niks. Ik heb er 1 en ik heb er massa’s spelletjes voor, maar die liggen nu allemaal stof te vergaren sinds ik een NES emulator heb. Iphone/itouch apps zijn leuk als je even niks te doen hebt.
Gigantisch veel reacties van mensen die geen kennis van zaken hebben. Heerlijk (niet allemaal, though). Ook de schrijfster valt in dit gat. Vergelijk de speelervaring van een ds-game nu een met een iphone-game. Echte knoppen vs virtuele knoppen. Je bent gek als je niet voor de eerste kiest. Een ds is gewoon voor gamers en een iphone is voor mensen die naast bellen, internetten, facebooken, twitteren, porno kijken, enz ook af en toe een spelletje willen spelen. Nee, voor een echte spelervaring kom ik nog altijd bij Nintendo terecht en hell yeah dat ik daar meer voor betaal.
Hoeveel kwaliteitstitels zijn er nou eigenlijk in de appstore op te pikken? Bijna geen toch. Tegenwoordig reizen de prijzen ook de pan uit (Chaos Rings en Football Manager beide rond de tien euro, terwijl je er niks tastbaars voor terug krijgt). Bah.
Nog een argument dat ik van jullie nog helemaal niet gehoord hebt, maar dat voor gameconsoles naast goede games het belangrijkste punt is: batterijduur.
Ik zit nu in Suriname en was vier dagen in het binnenland (afgesloten van stroom). Ik heb bij me: een Ipod Touch en een Nintendo DS. Beide heb ik gebruikt om veelvuldig mee te gamen. Ipod Touch hield er na drie en een half uur toch echt wel mee op, terwijl ik op de DS wel meer dan acht uur heb kunnen spelen. Nuff said.
Erg gekleurd, maar wel mooi geschreven ;). Ik denk dat Nintendo nog zeer strijdbaar is, dus dat gaat binnen 1 of 2 generaties wel weer goed komen.
De opkomst van de iPhone is wel een bedreiging voor Nintendo, maar daar speel je als innovatief bedrijf op in.
De vergelijking servet/tafellaken gaat natuurlijk niet op. Dat is hetzelfde als zeggen dat er geen ruimte is voor de iPad (too much to be a phone, too little to be a laptop).
Van de iPad zijn immers ook al lang meer dan een miljoen stuks verkocht.
Interessant artikel, al vind ik de schrijfwijze in de mariovorm een beetje vervelend.
Toch, qua games krijg ik met een DS in mijn hand een bevredigender gevoel. Op de iPhone moet je denken aan zeeslag, monopoly, tetris, ect, op de ds denk ik aan Pokemon en Mario, iets waar iets als Bounce On lang niet aan kan tippen..
Mischien zijn de games wel goedkoper in de app store, als je een iphone wil kopen ben je €500,- duurder uit.
Dat zijn HEEL VEEL spellen !
Awww de laatste eindbaas zal denk ik niet worden verslagen.
Erg goed geschreven!
Jullie horen het mensen!
Geen iPhone kopen, maar een Nintendo DS want dan ben je goedkoper uit!
Ach DS en PSP etc. zijn natuurlijk veeeeeel lekkerder om mee te spelen. Nogmaals..speel fifa op de iPhone en op een PSP…daaaaaggg iPhone..speelt voor geen meter op mijn prachtige iPhone.
Niet alles is beter op de iPhone..geeft ook niet, maar voor het echte gamen ga ik wel op een console ofzo spelen.
iPhone is leuk voor doodle jump en dat soort leuke spelletjes, maar niet voor de “echte” games.
Met Erik eens.
Ik ben niet zo voor langdradige spelletjes op handhelds. Meestal als ik mijn handheld meeneem dan is dat niet om daar een gans uur aan 1 stuk op een schermpje te tokkelen maar om eventjes 5 minuten te spelen en daarna iets anders te doen. Als ik een uur niks te doen heb dan zit ik thuis op men pc te spelen en niet op een ds