iControlpad is een zelfgemaakte gamepad voor de iPhone, die als een beschermhoes rondom de iPhone zit. Het maakt van de iPhone een Sony PSP-achtig apparaat met vier bedieningsknoppen rechts en een joystick links.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 18 reacties
Robin
Wat een goed idee !
Ruud
Dit gaat echt wel aanslaan, bye bye PSP.
fred
bye bye PSP
zo ver zou ik niet gaan, omdat PSP een beter machientje is voor games specifiek. PSP is echt krachtig, hoor.
toch is deze “uitvinding” bangelijk, goed voor spelletjes als Raging thunder en alle emulations
Nick
Dat zou mooi zijn! Dan heb je serieus wel wat beters dan een PSP 🙂
Moeten ze ‘m straks natuurlijk ook voor de 3G compatibel maken…
iPhoner
@ FRED
vergelijk het nog even:
Sony PSP: Late 2004
333 MHz MIPS R4000 CPU + GPU with 2 MB onboard VRAM running at 166 MHz
32 MB main RAM (new models expanded to 64MB), and 4 MB embedded DRAM. MemoryStick storage, UMD media
480×272 (368×207 usable for video); no touch screen features
No accelerometers
No camera
No mobile radio
WiFi 802.11b
No Bluetooth
Apple iPhone: Mid 2007
Samsung ARM SoC 620 MHz 1176 running at 412 Mhz + PowerVR MBX 3D GPU
128MB RAM
8 or 16GB Flash storage
320×480 3.5†display with finger multitouch input
Accelerometers for direct physical control
2 Megapixel camera
Quad band GSM + EDGE
WiFi 802.11 b/g
BlueTooth 2.0 EDR
Pj
@ Iphoner, je bent me voor :D.
De Iphone is idd een krachtiger apparaat …, en als je al ziet wat voor een grafische games je kan spelen op een PSP 😮 (die trouwens onderclocked is op 222 mhz)
Dat gaat vonken geven :).
Slu
je rnoeder
denk niet dat ze iPhone PSP spellen aan kan, het is niet gemaakt om spellen mee te spelen… je moet maar eens de graphics card van een iPhone vergelijken met die van een PSP
en daarnaast zal de batterij een grote probleem worden (of je moet een soort dualboot maken zodat er naast dat spel niets anders aanstaat zoals wifi en je verbinding met je provider enzo)
De helft van de software demos op die SDK presentatie gingen om games.
Als je dan nog durtf te ontkennen dat apple de iphone en ipod touch niet gemaakt heeft om ook games mee te gaan spelen dan ben je blind.
Deze demo’s zijn in slechts 2 weken in elkaar gezet kan je nagaan wat er gebeurt wanneer men er echt de tijd voor kan nemen. Die game demos waren stuk voor stuk games die inspelen op de technologie die al in de iphone zit.
Multitouch voor nntendo DS achtige game mogelijkheden. Accelerometers voor Wii achtige game mogelijkheden. Die technieken gecombineerd levert weer unike gameplay wanneer de gamedevellopers er serieus voor gaan zitten. Hardware valt of staat met goede software. De hardware zit snor. De SDK om goede software te schrijven zit ook snor nu is het aan de game devvers om los te gaan.
EA games ID games en SEGA hebben opelijk bekend gemaakt games te gaan ontwikkelen voor de iphone en ipod touch. Die staan stuk voor stuk garand voor kwaliteit games. De games die je nu spelen kan via installer zijn slechts ports van betstaande games door homebrew devvers. Dat is een voorbode van wat mogelijk is.
Dat apple met de introductie van de 1e generatie iphone geen woord over gesproken heeft over games op dat ding betekend niet dat het apparaat nooit gebouwd is met games in het achterhoofd. Je moet niet gelijk al je kaarten laten zien. 😉
@ de rest
Ik denk dat de DS en de PSP er zeker een concurrent bij hebben.
Maar dan meer op het niveu van waar de wii nu staat tegenover de PS3 en de Xbox 360. Apple zal dus niks weg snoepen van de bestaande markt met exact de zelfde games maar het kan wel voorkomen dat bepaalde games gewoon lekkerder gaan spelen op de Iphone en ipod touch dan op de DS of PSP juist vanwege de besturing.
Daarom denk ik dus ook niet dat de controller van dit nieuws item vernieuwing brengt. Dit is precies een staaltje van terug vallen op wat je kent en niet vooruit kijken
Het is niet gedoemd te falen en het zal zeker verkocht gaan worden ALS er game devvers zijn die rekening gaan houden met zo’n controller ding voor op de iphone en ipod touch. maar het trekt de iphone en ipod touch op game vlak alleen maar dichterbij de PSP.
En dan is je stukje uniek selling point weg. Als je ze dan gaat vergelijken loop je met 2 dingen te zeulen de controller en de iphone/ipod touch en je speelt de games op de zelfde manier omdat er de zelfde knoppen op zitten. en waar ligt de uitdaging dan nog voor de game devvers om speciaal voor de iphone/ipo touch games te gaan ontwikkelen als je ze 1 op 1 op de PSP kan schrijven.
De DS en de PSP bestaan alleen maar naast elkaar omdat ze zo verschillend zijn.
de game gear de neogeo pocket de wonderswan en de gamepark zijn allemaal mobile game cosoles die het gameboy concept najoegen en niks unieks hadden. daardoor kregen ze geen voet aan de markt. en daar hoor je nu niet veel meer van. Je moet je dus onderscheiden van de rest wil je met een bestaand product iets nieuws brengen.
Dat is waar bedrijven als nintendo en apple goed in zijn
sony en microsoft zijn volgers. Daar is niks verkeerd aan er komen prachtige producten door op de markt.
je rnoeder
oke, dus jij beweert dat je bijvoorbeeld Tony Hawk spellen en Call Of Duty op de iPhone kan spelen (psp versies)? hmm….
4saus
Dan heb je niet goed gelezen.
Het is aan de game ontwikkelaars om iets te ontwikkelen dat perfect gebruik maakt van de manier van bediening. En dat gaat geheid komen. Ik had mijn wii ook bijna de deur uit gedaan tot dat mario cart en metroid prime er op uit kwamen. in die games merk je dat de bedachte bediening via de wii mote en nunchuk 100% op elkaar zijn afgestemd. het voelt bijna natuurlijk. Metroid prime laat zien dat een First person shooter op een console bijna net zo nauwkeurig gespeeld kan worden als met muis en keyboard. Mario cart daar zijn de instellingen gewoon net weer wat beter gefinetuned dan in eerdere race games voor de wii. Resutaat: dit speelt wel lekker
Voor de iphone en de ipod touch kan dat het zelfde betekenen als de accellerometer en de multitouch goed gebruikt gaan worden in games. Ieder platform heeft titels die alleen op dat platform lekker spelen.
De DS en de PSP naast elkaar kunnen bestaan DANKZIJ hun verschillen.
Tony hawk en call of duty zijn op allebij de platforms verkrijgbaar en de controlls zijn aangepast op de bedieningsmogelijkheden van de twee verschillende consoles.
Toch gaat richten met call of duty op een DS makkelijker vanwege de touch screen en de stylus dan op de PSP.
Zo zal elke spel implementatie het beste tot zijn recht komen met een bepaalde manier van besturing. De PSP is bijvoorbeeld verschrikkelijk voor First person shooters vanwege het ontbreken van een 2e analoge stick. maar De PSP is juist weer perfect voor een hoop andere genre games. Racen en 3rd person shooters werken wel weer perfect.
Zo heeft elk platform zo zijn voor en na delen. Unieke redenen om een bepaald spel te spelen op de DS of juist op de PSP. Apple heeft daarin een uniek iets gevonden door mutitouch en accellerometers te gebruiken. Die meerwaarde haal je weg door knoppen als die van de PSP toe te voegen aan een iphone of ipod touch. games als monkyball latten zich prima spelen door de accelerometer. Race games moet ook gaan lukken vlieg spellen denk ik ook.
Geloof me Apple heeft er weldegelijk over nagedacht of het een kans van slagen heeft om te gamen op die manier. Natuurlijk krijg je altijd een 3e markt die accesoires gaat maken om de ervaring te vergroten. Zie de wii en de tennis adapters zie de stuurtjes en geweer adapters. De adapter die hierboven in het item staat lijkt mij alleen geen slim idee omdat het niet in gaat op de unieke bedienings mogelijkheden van de iphone en ipod touch.
Stommekop
Ik vraag me nog steeds af of het niet mogelijk is om games te zetten op apparte inschuifbare dingetjes (zoals bij de GameBoy het geval is). Gezien de poort onder aan de iPhone zou dit toch best mogelijk moeten kunnen zijn?
Nick
op memory-cards bedoel je? Zou mooi zijn…
Sowieso zou het mooi zijn om nog een geheugenkaart erin te kunnen doen, zoals bijv. een MicroSD
heb de personen ervan al gecontacteerd, voor eventueel verdeling in nederland en belgie.
Of voor meer te testen.
Zal zien wat er uit de bus valt, zoiets MOET k gewoon hebben, mits k heel graag gba warioland 4 en al speel.
craterboy
Het kan wel zo zijn dat de iPhone de techniek en hardware heeft om psp spellen te spelen, en zelfs te overtreffen. Maar het punt is dat gamedevs echte (goede) spellen alleen uitbrengt op ps3/xbox360/psp en andere consoles. FIFA, PES, COD, MGS, GTA; de echte spellen komen niet op de iPhone.
Pas wanneer er console games verschijnen voor de iPhone, ga ik hem vergelijken met de PSP.
Niet voor lame ‘exclusive voor iPhone’ mobile games.
Kijk in itunes en zoek op sdk download de Keynote en kijk hem.
Bekijk dan ook gelijk even de Keynote van Apple waarin ze ID games op het podium hebben voor games op de Mac via de cider engin. ID games presenteerd daar nieuwe doorbraak in rendering en ze hebben plannen voor games op OSX waar hij op dat moment nog niks over mocht zeggen
Trek die verbanden door en je ontdek dat Apple voor de iphone en ipod touch EA games, SEGA en ID games achter zich heeft. SEGA vertelde met de monkyball demo dat de iphone OS games geen mobile games zijn maar gezien kunnen worden als volwaardige console games.
Ze steken er de zelfde moeite in en de complexiteit van de games verschilt niks met die van de PS2 3 en xboxen.
Zowel EA games als ID en SEGA komen met grote titels voor het iphone os. Monky ball en spore zijn de voorbode voor wat komen gaat.
Ik weet zeker dat Apple niet voor saus SEGA en EA games bijna een kwart van de seminar tijd aan het woord laat over games op dat platform. Voor Apple is het bloedserieus.
Ik weet zeker dat dit weer voor opschudding gaat zorgen in de game industrie net als de wij deed.
Wat een goed idee !
Dit gaat echt wel aanslaan, bye bye PSP.
zo ver zou ik niet gaan, omdat PSP een beter machientje is voor games specifiek. PSP is echt krachtig, hoor.
toch is deze “uitvinding” bangelijk, goed voor spelletjes als Raging thunder en alle emulations
Dat zou mooi zijn! Dan heb je serieus wel wat beters dan een PSP 🙂
Moeten ze ‘m straks natuurlijk ook voor de 3G compatibel maken…
@ FRED
vergelijk het nog even:
Sony PSP: Late 2004
333 MHz MIPS R4000 CPU + GPU with 2 MB onboard VRAM running at 166 MHz
32 MB main RAM (new models expanded to 64MB), and 4 MB embedded DRAM. MemoryStick storage, UMD media
480×272 (368×207 usable for video); no touch screen features
No accelerometers
No camera
No mobile radio
WiFi 802.11b
No Bluetooth
Apple iPhone: Mid 2007
Samsung ARM SoC 620 MHz 1176 running at 412 Mhz + PowerVR MBX 3D GPU
128MB RAM
8 or 16GB Flash storage
320×480 3.5†display with finger multitouch input
Accelerometers for direct physical control
2 Megapixel camera
Quad band GSM + EDGE
WiFi 802.11 b/g
BlueTooth 2.0 EDR
@ Iphoner, je bent me voor :D.
De Iphone is idd een krachtiger apparaat …, en als je al ziet wat voor een grafische games je kan spelen op een PSP 😮 (die trouwens onderclocked is op 222 mhz)
Dat gaat vonken geven :).
Slu
denk niet dat ze iPhone PSP spellen aan kan, het is niet gemaakt om spellen mee te spelen… je moet maar eens de graphics card van een iPhone vergelijken met die van een PSP
en daarnaast zal de batterij een grote probleem worden (of je moet een soort dualboot maken zodat er naast dat spel niets anders aanstaat zoals wifi en je verbinding met je provider enzo)
@ je rnoeder (geen persoonlijke aanval hoor maar lees je even in voor je antwoord geeft)
???
iphone niet krachtig genoeg?
lees ff van iPhoner gepost heeft.
iphone niet gemaakt om spellen mee te spelen?
hallo heb jij de SDK introductie wel gezien?
super monkybal
http://nl.youtube.com/watch?v=4a6-cUOPoLY
spore
http://nl.youtube.com/watch?v=u5xA8-XvjNk
ti fighter
http://nl.youtube.com/watch?v=jn83wizEMAw
De helft van de software demos op die SDK presentatie gingen om games.
Als je dan nog durtf te ontkennen dat apple de iphone en ipod touch niet gemaakt heeft om ook games mee te gaan spelen dan ben je blind.
Deze demo’s zijn in slechts 2 weken in elkaar gezet kan je nagaan wat er gebeurt wanneer men er echt de tijd voor kan nemen. Die game demos waren stuk voor stuk games die inspelen op de technologie die al in de iphone zit.
Multitouch voor nntendo DS achtige game mogelijkheden. Accelerometers voor Wii achtige game mogelijkheden. Die technieken gecombineerd levert weer unike gameplay wanneer de gamedevellopers er serieus voor gaan zitten. Hardware valt of staat met goede software. De hardware zit snor. De SDK om goede software te schrijven zit ook snor nu is het aan de game devvers om los te gaan.
EA games ID games en SEGA hebben opelijk bekend gemaakt games te gaan ontwikkelen voor de iphone en ipod touch. Die staan stuk voor stuk garand voor kwaliteit games. De games die je nu spelen kan via installer zijn slechts ports van betstaande games door homebrew devvers. Dat is een voorbode van wat mogelijk is.
Dat apple met de introductie van de 1e generatie iphone geen woord over gesproken heeft over games op dat ding betekend niet dat het apparaat nooit gebouwd is met games in het achterhoofd. Je moet niet gelijk al je kaarten laten zien. 😉
@ de rest
Ik denk dat de DS en de PSP er zeker een concurrent bij hebben.
Maar dan meer op het niveu van waar de wii nu staat tegenover de PS3 en de Xbox 360. Apple zal dus niks weg snoepen van de bestaande markt met exact de zelfde games maar het kan wel voorkomen dat bepaalde games gewoon lekkerder gaan spelen op de Iphone en ipod touch dan op de DS of PSP juist vanwege de besturing.
Daarom denk ik dus ook niet dat de controller van dit nieuws item vernieuwing brengt. Dit is precies een staaltje van terug vallen op wat je kent en niet vooruit kijken
Het is niet gedoemd te falen en het zal zeker verkocht gaan worden ALS er game devvers zijn die rekening gaan houden met zo’n controller ding voor op de iphone en ipod touch. maar het trekt de iphone en ipod touch op game vlak alleen maar dichterbij de PSP.
En dan is je stukje uniek selling point weg. Als je ze dan gaat vergelijken loop je met 2 dingen te zeulen de controller en de iphone/ipod touch en je speelt de games op de zelfde manier omdat er de zelfde knoppen op zitten. en waar ligt de uitdaging dan nog voor de game devvers om speciaal voor de iphone/ipo touch games te gaan ontwikkelen als je ze 1 op 1 op de PSP kan schrijven.
De DS en de PSP bestaan alleen maar naast elkaar omdat ze zo verschillend zijn.
de game gear de neogeo pocket de wonderswan en de gamepark zijn allemaal mobile game cosoles die het gameboy concept najoegen en niks unieks hadden. daardoor kregen ze geen voet aan de markt. en daar hoor je nu niet veel meer van. Je moet je dus onderscheiden van de rest wil je met een bestaand product iets nieuws brengen.
Dat is waar bedrijven als nintendo en apple goed in zijn
sony en microsoft zijn volgers. Daar is niks verkeerd aan er komen prachtige producten door op de markt.
oke, dus jij beweert dat je bijvoorbeeld Tony Hawk spellen en Call Of Duty op de iPhone kan spelen (psp versies)? hmm….
Dan heb je niet goed gelezen.
Het is aan de game ontwikkelaars om iets te ontwikkelen dat perfect gebruik maakt van de manier van bediening. En dat gaat geheid komen. Ik had mijn wii ook bijna de deur uit gedaan tot dat mario cart en metroid prime er op uit kwamen. in die games merk je dat de bedachte bediening via de wii mote en nunchuk 100% op elkaar zijn afgestemd. het voelt bijna natuurlijk. Metroid prime laat zien dat een First person shooter op een console bijna net zo nauwkeurig gespeeld kan worden als met muis en keyboard. Mario cart daar zijn de instellingen gewoon net weer wat beter gefinetuned dan in eerdere race games voor de wii. Resutaat: dit speelt wel lekker
Voor de iphone en de ipod touch kan dat het zelfde betekenen als de accellerometer en de multitouch goed gebruikt gaan worden in games. Ieder platform heeft titels die alleen op dat platform lekker spelen.
De DS en de PSP naast elkaar kunnen bestaan DANKZIJ hun verschillen.
Tony hawk en call of duty zijn op allebij de platforms verkrijgbaar en de controlls zijn aangepast op de bedieningsmogelijkheden van de twee verschillende consoles.
Toch gaat richten met call of duty op een DS makkelijker vanwege de touch screen en de stylus dan op de PSP.
Zo zal elke spel implementatie het beste tot zijn recht komen met een bepaalde manier van besturing. De PSP is bijvoorbeeld verschrikkelijk voor First person shooters vanwege het ontbreken van een 2e analoge stick. maar De PSP is juist weer perfect voor een hoop andere genre games. Racen en 3rd person shooters werken wel weer perfect.
Zo heeft elk platform zo zijn voor en na delen. Unieke redenen om een bepaald spel te spelen op de DS of juist op de PSP. Apple heeft daarin een uniek iets gevonden door mutitouch en accellerometers te gebruiken. Die meerwaarde haal je weg door knoppen als die van de PSP toe te voegen aan een iphone of ipod touch. games als monkyball latten zich prima spelen door de accelerometer. Race games moet ook gaan lukken vlieg spellen denk ik ook.
Geloof me Apple heeft er weldegelijk over nagedacht of het een kans van slagen heeft om te gamen op die manier. Natuurlijk krijg je altijd een 3e markt die accesoires gaat maken om de ervaring te vergroten. Zie de wii en de tennis adapters zie de stuurtjes en geweer adapters. De adapter die hierboven in het item staat lijkt mij alleen geen slim idee omdat het niet in gaat op de unieke bedienings mogelijkheden van de iphone en ipod touch.
Ik vraag me nog steeds af of het niet mogelijk is om games te zetten op apparte inschuifbare dingetjes (zoals bij de GameBoy het geval is). Gezien de poort onder aan de iPhone zou dit toch best mogelijk moeten kunnen zijn?
op memory-cards bedoel je? Zou mooi zijn…
Sowieso zou het mooi zijn om nog een geheugenkaart erin te kunnen doen, zoals bijv. een MicroSD
heb de personen ervan al gecontacteerd, voor eventueel verdeling in nederland en belgie.
Of voor meer te testen.
Zal zien wat er uit de bus valt, zoiets MOET k gewoon hebben, mits k heel graag gba warioland 4 en al speel.
Het kan wel zo zijn dat de iPhone de techniek en hardware heeft om psp spellen te spelen, en zelfs te overtreffen. Maar het punt is dat gamedevs echte (goede) spellen alleen uitbrengt op ps3/xbox360/psp en andere consoles. FIFA, PES, COD, MGS, GTA; de echte spellen komen niet op de iPhone.
Pas wanneer er console games verschijnen voor de iPhone, ga ik hem vergelijken met de PSP.
Niet voor lame ‘exclusive voor iPhone’ mobile games.
@ carterboy
Kijk in itunes en zoek op sdk download de Keynote en kijk hem.
Bekijk dan ook gelijk even de Keynote van Apple waarin ze ID games op het podium hebben voor games op de Mac via de cider engin. ID games presenteerd daar nieuwe doorbraak in rendering en ze hebben plannen voor games op OSX waar hij op dat moment nog niks over mocht zeggen
Trek die verbanden door en je ontdek dat Apple voor de iphone en ipod touch EA games, SEGA en ID games achter zich heeft. SEGA vertelde met de monkyball demo dat de iphone OS games geen mobile games zijn maar gezien kunnen worden als volwaardige console games.
Ze steken er de zelfde moeite in en de complexiteit van de games verschilt niks met die van de PS2 3 en xboxen.
Zowel EA games als ID en SEGA komen met grote titels voor het iphone os. Monky ball en spore zijn de voorbode voor wat komen gaat.
Ik weet zeker dat Apple niet voor saus SEGA en EA games bijna een kwart van de seminar tijd aan het woord laat over games op dat platform. Voor Apple is het bloedserieus.
Ik weet zeker dat dit weer voor opschudding gaat zorgen in de game industrie net als de wij deed.
heb iphoneclub.nl erbij laten zetten in de lijst rechts :
is dat al verkrijgbaar?