Donderdag als belangrijkste dag voor iOS-games in de week is een fenomeen dat in stand blijft in 2014. Dat durven we wel te stellen vandaag. Nadat we het spectaculaire Battle Supremacy, het vrolijke Joe Danger Infinity, het rustgevende Lost Toys en het verslavende Online Soccer Manager al bespraken in aparte artikelen, behandelen we nu nog vier nieuwe games. Onder andere de grofgebekte Duke Nukem doet zijn herintrede op de iPhone en iPad, maar of we daar nou zo blij van worden?
Duke Nukem: Manhattan Project
Manhattan Project was een vreemde eend in de bijt van Duke Nukem. Terwijl iedereen al jaren (jaaaaren!) wachtte op het aangekondigde Duke Nukem Forever, kwam Manhattan uit als tijdelijke zoethouder voor pc en als download op de Xbox 360. Het was helaas geen goede game. In Manhattan Project was de grofgebekte spierbundel zijn derde dimensie kwijt en speelde je het spel als een platformer van opzij. De inspiratieloze omgevingen, herhaalde grapjes en het levelontwerp hielden niet over.
Op de iPhone en iPad is eigenlijk maar één eigenschap van het spel veranderd en dat komt de game helaas niet ten goede. Duke Nukem Manhattan Project verzuipt in een veelvoud aan touchscreen-knoppen die groot en semi-transparant in beeld staan om niet teveel actie uit beeld te halen. Daardoor zie je soms wat minder goed en druk je regelmatig niet goed in. In het begin speelt de game er ook niet lekker door. Vier actieknoppen, een richtingstoets én nog twee pijlen opzij bovenin beeld: het is een flinke portie. Je kan maar beter een stevige voorliefde voor the Duke hebben om hem in deze game uit te staan. Fail for the king, baby.
Downloaden: Duke Nukem: Manhattan Project (€1,79, met in-app aankopen, universeel, iOS 6.0+)
Rhythm Thief & The Paris Caper
Rhythm Thief was op de Nintendo 3DS een aardig muziekspelletje en is vanaf vandaag ook voor de iPhone, iPad en iPod touch beschikbaar. Ieder level bestaat uit een muzieknummer, waarin je op de maat van de muziek bepaalde taps en swipes moet maken. Terwijl je dit doet beweegt je personage door het gebied heen om bijvoorbeeld iets te stelen of de politie te ontvluchten. Dat gebeurt allemaal precies zoals de gamemakers vooraf hebben bedacht, waardoor Rhythm Thief lang niet zo interactief aanvoelt als bijvoorbeeld Beat Sneak Bandit. De grootste lol zit hem daarom in het halen van een hoge score en het volgen van het overkoepelende verhaal. We vermoeden echter dat alleen de grootste muziekgamefans zich aan Rhythm Thief zullen wagen: met een prijskaartje van €8,99 is het nogal een prijzig spelletje. Dat terwijl de game ook nog eens in-app aankopen bevat, die voornamelijk zijn bedoeld voor cosmetische upgrades voor je dief in de nacht.
Downloaden: Rhythm Thief & The Paris Caper (INMIDDELS UIT APP STORE VERWIJDERD – was €8,99, met in-app aankopen, universeel, iOS 6.0+)
Castle Doombad: compacte tower defense
De meeste verdedigingsspelletjes nemen zo’n massaal mogelijke aanpak om zich te onderscheiden van het overweldigende aanbod andere tower defense-games die er in de App Store zijn. Castle Doombad niet. Het spel van het altijd eigenzinnige Adult swim games maakt verdedigen juist lekker compact. Elke uitdaging speelt zich af in een huis waarin een troep ridders op de deur mept en probeert de prinses te veroveren. Jij zet als knecht van een snode, semi-mechanische heks valstrikken en belemmeringen neer die de gepoogde helden dwarszetten. Daarvoor gebruik je energie die van de schreeuwen van de prinses afkomen…
https://www.youtube.com/watch?v=GQv-DYZ-rJw
Het thema is minstens zo ver gezocht als Plants vs Zombies, maar in uitwerking hebben beide spelletjes een vergelijkbare flow. In het begin is CD compact en lekker behapbaar, omdat je altijd het overzicht houdt op de effecten van je verschillende spijkermatten, automatische pijl- en boog-schieters en geldgeneratoren. Later wordt het multitasken geblazen, als meerdere verdiepingen tegelijk worden belaagd door allerlei heldenvolk. Een leuk spelletje, waarbij vooral het gesnauw van de heks grappig is.
Downloaden: Castle Doombad (€2,69, met in-app aankopen, universeel, iOS 4.0+)
Fraai woordspel: Alpha 9
Het is een goede zaak dat Simon Paradis voor zichzelf is begonnen. Constateren we aan de hand van één game. De voormalig bij EA werkzame ontwikkelaar, heeft het afwerkingsniveau van de grote uitgever gecombineerd met een spelconcept dat meteen doet denken aan twee andere iPhone-woordspellen: SpellTower en Puzzle Juice. Paradis komt er dan ook gewoon voor uit dat dat zijn voorbeelden waren.
Alpha 9 is een prachtig uitziend woordspel waarin blokjes met letters langzaam op de toren vallen. Het is aan jou om met de collectie letters in het veld woorden te maken voor zoveel mogelijk punten – en om niet dood te gaan omdat je scherm vol staat met letters. Ondertussen mag je letters vastpakken en horizontaal en verticaal verschuiven om er zo woorden mee te maken. Zo verdwijnen de letterblokken en maak je ruimte. Echt zo’n woordspel waarbij je de ogen even van het scherm haalt om daarna weer met een vermeende frisse blik naar het beeld te kijken om te zien of je nieuwe woorden kan ontdekken. Audiovisueel heerlijk met prachtige kleuren en geluiden en de twee speltypes zijn genoeg voor heel wat potjes tussendoor. Nu graag nog Nederlands in plaats van Engels.
Downloaden: ALPHA 9 (€1,79 ter introductie, universeel, iOS 5.1+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties