Een besnorde pluis is Game van de Week. Epke Zonderland heeft zijn eigen avontuur en dat is te danken aan een sportdrankje. Wayward Souls laat je uren struinen in donkere kerkers waar je kans op overleving nihil is – en is daarmee een beetje een Dark Souls voor het touchscreen. En Don’t tap the white tile is van naam veranderd in Piano Tiles. De laatste iCulture speelt vóór de meivakantie, zit vol lekkers.
Epke Zonderland krijgt eigen iPhone-game
Wat Bert Visscher kan, kan atleet Epke Zonderland toch zeker ook? De topsporter heeft een eigen game gekregen in combinatie met sportdrankje AA Drink – en net als bij de drukke cabaretier, gaat het nu ook om een highscorespelletje. Epke moet op de kracht van het gele sportvocht zo hoog mogelijk komen. Je verzamelt flesjes en als je daar genoeg van hebt, begint Epke te gloeien en wordt het tijd voor een atletische stunt. Zo ga je maar door naar de hoogte score. Ontwikkelaar E-Sites vindt het een spel in de stijl van jaren 90 arcade sport games, maar wij vinden dat het een typisch modern spelletje is dat er alleen in de beelden naar hint.
Downloaden: EpkeZ de game (gratis, geen in-app aankopen, iPhone, iOS 6.0+)
Don’t step on the wite tiles is nu Piano Tiles
Don’t tap the white tile heet nu Piano Tiles. Het is de meest bijzondere verandering in versie 2.0 van het spelletje dat de App Store dezer dagen in zijn greep houdt. Piano Tiles is echter niet alleen opsmuk, het komt ook terug in het spel: er zijn geluidseffecten in het spel toegevoegd die er echt een piano-achtig dingetje van maken. Tegelijk zijn er ook twee nieuwe speltypes toegevoegd, waarin je ook ditmaal niet op de witte vlakken mag tikken terwijl de zwarte vakjes naar onderen komen zetten. Rush Mode is een highscorestand waarin het gaat om je record van aantal zwarte vlakjes per seconde. En Relax Relay
Mode is een soort checkpointrace. Je moet daarin steeds aan een aantal zwarte vakjes per seconde voldoen om de volgende seconden te halen. Het aantal speltypes in dit inmiddels geinige pianospelletje ligt daarmee nu op zes.
Downlaoden: Piano Tiles (gratis, in-app aankopen, iOS 5.0+)
Wayward Souls: een beetje Dark Souls op je iPhone
De App Store is bezaaid met zogeheten ‘roguelikes’: kneiterlastige rollenspellen waarin een stap in de verkeerde kamer je dood kan betekenen. Langzaam groei je in ervaring, vind je nieuwe wapens en leer je stukje bij beetje wat voor lastige systemen achter de schermen je leven zuur maken. Zo leer je, na in vele potjes te sneuvelen, steeds beter hoe je een volgende keer kunt overleven. Het pas verschenen Wayward Souls volgt ook deze zeer strenge designregels voor een game, maar combineert het met een flinke dosis actie. Dit betekent dat je voorzichtig te werk moet gaan, maar op de actievolle momenten met je wapens mag slingeren zoals in bijvoorbeeld Zelda of Secret of Mana. Het bewijst nu al een fijne balans te zijn.
Wayward Souls heeft gelijk al iets weg van het beruchte Dark Souls – een game voor pc en consoles gevreesd om zijn strenge leercurve. Maar de game bewijst tegelijkertijd genoeg van zichzelf te hebben om een compleet andere ervaring te zijn. Zo vind je upgrades voor je wapen bijvoorbeeld bij een groot vuur, waar je iedere keer de keuze krijgt uit twee leuke extra’s. Zo kan een zwaard vlammen bij iedere slag, of juist vijanden verlammen zodra je ze raakt. Wat werkt handiger? Je komt er pas achter als je met beide eens hebt gespeeld.
https://www.youtube.com/watch?v=mXtYlsHFb-E
Zodra je doodgaat raak je nagenoeg al je verzamelde upgrades kwijt, maar goud kan worden bewaard. Bovendien heb je genoeg andere, overkoepelende doelen om tussen potjes door op te richten. De meest noemenswaardige extra’s zijn de extra personages, die je pas vrijspeelt als je met de drie standaard klassen de toren hebt beklommen en de eindbaas hebt verslagen. Maar geloof ons: je bent wel eventjes bezig voordat je dat allemaal hebt gedaan.
Downloaden: Wayward Souls (€4,49, geen in-app aankopen, universeel, iOS 5.0+)
Game van de Week: Leo’s Fortune
De afgewogen uitdaging, de unieke uitstraling, sfeervolle muziek en originele platformelementen in een genre dat helemaal is overlopen, maken Leo’s Fortune zeker de moeite waard. Zo sloten we gisteren onze uitgebreide review van het Zweedse platformspel Leo’s Fortune af. We zien een vleugje Sonic, veel houten omgevingen als decor en zelfs nog een paar spelelementen die we nog niet eerder in dit overvolle genre zijn tegengekomen.
Lees de volledige review van Leo’s Fortune
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 1 reacties