We hebben nog nooit zoveel eilanden aangedaan in een iCulture speelt. Eilanden spelen de hoofdrol in elk van de games die we vandaag belichten. Onze Game van de Week zag je van mijlenver aankomen als je gisteren onze uitgebreide recensie van Oceanhorn. Maar ook in Isle of Bxnes vaar je van eiland naar eiland. Alleen doe je dat ditmaal als holbewoner met bloedlust. En waar Oceanhorn een eerbetoon aan Zelda is, daar geeft Hunter Island een dikke vette knipoog naar Pokémon. Op een eiland.
Hunter Island vult Pokémon gat
Een echte Pokémon-game zullen we wel niet krijgen op de iPhone en iPad, maar als je niet al te gehecht bent aan de originele personages en monsters, zijn er heel wat surrogaat-Pokémon games die het gat kunnen vullen. Hunter Island is het nieuwste spel dat zich die rol toedicht. Hij ziet er een beetje knullig en goedkoop uit, maar komt niet uit onverwachte hoek. Ontwikkelaar NTT Resonant was eerder verantwoordelijk voor de Pokémon-variant Dragon Island Blue. Dat was een aardig succes in Nederland en België en dat schept verwachtingen voor de opvolger. Ditmaal zijn de monstertjes namelijk aanzienlijker leuker getekend, dat is één, en twee: de game houdt stellig vast aan het principe dat je nooit op een timer of andere wachttijd zal stuiten in het spel. Je kan het oppakken en meteen lekker lang doorspelen dus. Wel is de afwerking jammer. Het spel gebruikt verschillende visuele stijlen door elkaar en voert er geen een mooi uit. Pixelig gras, statische actie en racen op de wereldkaart op zoek naar nieuwe plekken en monsters. Wij kunnen er niks mee, maar laat je daardoor niet van de wijs brengen. Hunter Island heeft 60 uur aan gameplay, 300 monsters en in de Verenigde Staten boert deze Pokémon-achtige één dag na release al goed.
Downloaden: Hunter Island (€0,89, universeel, iOS 5.0+)
Isle of Bxnes: prehistorisch hakwerk
Wie van schuin van bovenaf bekeken actiespellen houdt, komt goed aan zijn trekken deze weken. Natuurlijk filmt Oceanhorn het actie-avontuur van boven, vorige week werden we ook al aangenaam verrast door Meltdown en nu is Isle of Bxnes ook weer iets bijzonders. Bxnes staat eigenlijk voor Bones, maar het doodshoofdgrapje in het logo is doorgezet in de titel. De game speelt zich af in de prehistorie en heeft ook een uiterlijk dat eraan doet denken. Grove pixels en een karig kleurenschema domineren je beeldscherm. Als misschien wel de eerste holbewoner met een boot ooit, vaar je van willekeurig gegenereerd eiland naar willekeurig gegenereerd eiland. Je idee is in ieder geval niet eigenhandig de beschaving uitvinden. Knuppelen staat er op het programma, met drie actieknoppen rechtsonder in beeld. De game geeft je er ervaring en nieuwe specialiteiten voor, maar het belangrijkste is dat je er je familie mee uitbreidt. Leg je zelf het loodje, dan is de volgende in de stam aan de beurt. Wees erop voorbereid er genoeg familieleden doorheen te jagen als je op een eiland opeens oog in oog staat met een eindbaas of onverwacht wordt lastig gevallen door een enorme troep tijgerhuiden. De steentijd is hard.
Downloaden: Isle of Bxnes (€2,69, iPhone, iOS 5.0+)
Game van de Week: Oceanhorn
Wind in de zeilen. Zwaard in de hand en een schild onder de tweede actieknop. Of een bom, of een pijl- en boog. Oceanhorn is een actie-avonturengame op de iPhone en iPad die niet een béétje volgens een bekende formule gebouwd is. De game had nooit bestaan zonder The Legend of Zelda van Nintendo en gebruikt diens oude 2D-levelopbouw gecombineerd met de cartoonstijl van Zelda: The Wind Waker. En niet alleen de stijl. Ook de vrijheid van eilanden verkennen per zeilboot komt uit dat Zelda-deel. Het bleken ingrediënten voor een prachtig eerbetoon. Oceanhorn heeft een prachtige en levendige 3D-wereld en benut die ook geweldig. Tussen alle vrijheid in word je van eiland naar eiland gestuurd om de volgende queeste te halen die je naar de queeste daarna kan brengen. De mengelmoes van ontdekken, puzzelen en vechten in Oceanhorn is niet alleen precies goed, maar houdt je ook op het puntje van je stoel door het steeds een beetje moeilijker te maken en je keuzemogelijkheden groter te maken met nieuwe voorwerpen die je gaandeweg het spel vindt. Het spel ontbeert in-app aankopen en wachttijden en doet er qua opbouw alles aan om je verder te laten spelen – ondanks dat je alle vrijheid krijgt. We hebben nog nooit een game op de iPhone en iPad gespeeld die de wereld om ons heen zó kon doen verdwijnen als Oceanhorn.
Downloaden: Oceanhorn (€7,99, universeel, iOS 5.0+)
https://www.youtube.com/watch?v=-IiX5-8FD0g
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 4 reacties