iCulture test: Hoe goed werken Shazam-stijl apps voor kleding herkennen?

Apps die zeggen 'Shazam voor kleding' te zijn springen als paddestoelen uit de grond. Maar hoe goed zijn ze? iCulture zocht het voor je uit.

asap54 kledingvinderIn 2013 verschenen hier en daar ook al apps die “Shazam voor mode” beweerden te zijn, maar de kwaliteit was vaak bedenkelijk. Inmiddels zijn de initiatieven van toen langzaam volwassen geworden, met alle financiële gevolgen van dien. Het Franse Wheretoget (2,2 miljoen maandelijkse gebruikers) bijvoorbeeld, dat deze week meer dan 1,4 miljoen euro aan investeringen wist binnen te halen. In die app kunnen modeliefhebbers een foto uploaden, waarna ze binnen mum van tijd suggesties krijgen waar je deze outfit of soortgelijke kleding kunnen kopen. Andere Shazam-voor-kleding-apps die hoge ogen gooien zijn The Hunt, ASAP54 en het recentelijk aangekondige Awear. Alle apps draaien om hetzelfde idee: je hebt een kledingstuk gezien dat je aanspreekt en je wilt weten, waar je het kunt kopen. Deze apps helpen bij die zoektocht.

Mens of machine

the hunt kleding vindenDe aanpak van alle apps is vergelijkbaar. Mensen maken een foto op straat of uploaden een afbeelding van het web van de kleding die ze zoeken. Daarbij kunnen ze aangeven of ze exact dat kledingstuk zoeken of het ook iets vergelijkbaars mag zijn. Het verschil zit hem de strategie die apps voor het vinden gebruiken: mens of machine. Zo hebben Wheretoget en The Hunt een enthousiaste modegemeenschap die voor je op zoek gaat naar een bepaald kledingstuk. Geen ingewikkelde algoritmes dus, maar gewoon actieve gebruikers. ASAP54 gebruikt wel algoritmes en is daarmee gek genoeg een stuk minder effectief. Een plaatje van een trouwjurk levert ons lange jurken in tijgerprint op, terwijl dat kledingstuk toch tot een iets ander genre behoort.

Maar hoe lang moet je wachten als je het aan mede-gebruikers overlaat? Volgens de eigenaar van Wheretoget krijgt de gemiddelde vraag binnen 24 uur een antwoord en levert eenderde van alle verzoeken zelfs binnen 36 minuten een koopsuggestie op. Niet slecht, helemaal niet als je ziet wát deze mensen binnen die tijd weten te vinden. Een kijkje binnen The Hunt leert ons dat de gezamenlijke redders in nood vaak het exacte kledingstuk weet te vinden, hoe moeilijk het verzoek ook lijkt.

Elke maand twee nieuwe apps

wheretoget jurk vindenAls apps met algoritmes afvallen blijven The Hunt en WheretoGet dus over, waarbij één ding opvalt. Zo lijkt The Hunt ondanks 16 miljoen dollar aan financiering te stagneren op het web, waar Wheretoget juist floreert. Wat betreft applicaties is het verhaal andersom. The Hunt wordt een stuk beter beoordeeld en staat hoger wat betreft aantal downloads. Even rondsnuffelen en je weet waarom. Waar we The Hunt het beste kunnen omschrijven als een overzichtelijke zoek-en-vind-versie van Pinterest, ben je in Wheretoget door de schermbrede foto’s een stuk langer bezig met scrollen. Ook lijken de algehele navigatie en de zoekfunctie in The Hunt beter uitgedacht.

Op appgebied lijkt The Hunt voor nu een van de beste keuzes te zijn voor vrouwen die op straat iemand in de perfecte jurk tegenkomen maar niet durven te vragen waar die vandaag komt, of ergens op een obscure outfit tegenkomen die ze moéten hebben. Die app is duidelijk, effectief én heeft een actieve gemeenschap, die razendsnel met koopsuggesties komt. Maar als je kijkt naar het tempo waarmee de Shazam’s voor mode uit de grond schieten – ongeveer iedere maand twee nieuwe apps – betekent dat niet dat The Hunt deze positie makkelijk zal behouden. Het spel is nog maar net begonnen.

Downloaden: The Hunt (gratis, iPhone, iOS 7.0+)
Ook genoemd: Wheretoget (gratis, iphone, iOS 7.0+) en ASAP54 (gratis, iPhone, iOS 7.0+)

https://www.youtube.com/watch?v=fzmCOolC6-I#t=50

Informatie

Laatst bijgewerkt
15 mei 2014 om 14:58
Onderwerp
Categorie
Lifestyle

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.