In een tip van de dag heb je eerder al kunnen lezen hoe In App Purchases werken. Vandaag hebben we een tip waarin nog eens stapsgewijs wordt uitgelegd hoe het werkt. In App Purchases werden al bij iPhone OS 3.0 ingevoerd, maar waren niet meteen een doorslaand succes. Volgens ontwikkelaar Pangea maakte bijna niemand gebruik van de mogelijkheid om in de game Enigmo extra aankopen te doen. Nu Apple de mogelijkheid heeft opengesteld om ook In App Purchases in gratis applicaties toe te staan, stromen de aankondigingen binnen: heel wat ontwikkelaars willen er gebruik van maken. Het zou wel eens de doorbraak van In App Purchases kunnen betekenen. Maar voor gebruikers roept de nieuwe mogelijkheid ook veel vragen op. Betekent het nu, dat je op elke iPhone waarop je de applicatie gebruikt weer opnieuw een In App Purchase moet doen? En ben je je aankopen kwijt als je naar een nieuwe iPhone overstapt? Dat blijkt nogal verschillend uit te pakken.
Een greep uit de nieuwsberichten van vanochtend: ngmoco gaat games zoals Rolando 2 en Eliminate voortaan gratis weggeven, waarbij je via In App Purchases toegang krijgt tot de volledige functionaliteit. Alert-applicaties zoals LetMeKnow, Boxcar en Tweet Push geven je een gratis testperiode, maar daarna moet je betalen voor de berichten. Straks gaat Navigon verkeersinformatie in MobileNavigator aanbieden via In App Purchases.
Bij iPhone-applicaties is het normaalgesproken zo, dat je een eenmaal gekochte applicatie op maximaal vijf iPhones kunt installeren. Heb je één App Store-account en vijf iPhones (mag ook een iPod touch zijn), dan kun je een gekochte applicatie op allemaal installeren, zonder opnieuw te betalen.
Bij In App Purchases is dat niet zo duidelijk: die doe je op de iPhone zelf en daarbij lijkt er een sterke link met dat ene fysieke toestel te zijn. Bijvoorbeeld bij een iPhone-game: de score die je op het ene toestel hebt behaald, is niet te zien op het andere toestel. Betekent het ook, dat je straks bij Navigon op elk toestel een abonnement voor verkeersinformatie moet afsluiten? En dat je bij Rolando 2 vijfmaal de extra gamehoofdstukken moet kopen? De werkwijze blijkt sterk afhankelijk van de applicatie, dus ik zal voor een aantal uitleggen hoe het precies werkt.
Thuis hebben we één iTunes-account dat we met z’n tweeën op drie iPhones gebruiken: een iPhone 3GS, een iPhone 3G en een test-iPhone. Binnen een huishouden is dat ook gewoon toegestaan, net zoals je gekochte iTunes-muziek op meerdere computers mag afspelen. Op alledrie heb ik de applicaties Boxcar, LetMeKnow, Tweet Push en Rolando 2 geïnstalleerd om te kijken hoe ze bepalen of je voor de premium-functies hebt betaald en of ze overdraagbaar zijn tussen meerdere iPhones.
Rolando 2
Ngmoco heeft ervoor gekozen om het eerste hoofdstuk van de game Rolando 2 gratis weg te geven. Voor extra hoofdstukken moet je betalen. Na installatie van de game blader je naar de pagina waar je de extra gameshoofdstukken kunt kopen. Rolando 2 geeft dan aan, dat er verbinding met de App Store wordt gelegd, om te kijken welke hoofdstukken je al eerder hebt gekocht. Dat is gunstig, want dat betekent dat eerder gekochte hoofdstukken ook op alle andere iPhones beschikbaar zijn.
Rolando 2 maakt verbinding met het Plus+ netwerk om bijvoorbeeld scores te uploaden. Het mooie is, dat je op alle iPhones met verschillende Plus+ accounts kunt inloggen om je scores te submitten. De gekochte hoofdstukken zijn dus wel op alle iPhones aanwezig, maar de spelers zitten elkaar niet dwars bij het uploaden van scores.
Ik heb dit getest op twee iPhones waarop beide Rolando 2 was geïnstalleerd en waarop ik met twee verschillende Plus+ accounts was ingelogd. Op de ene iPhone heb ik een extra hoofdstuk gekocht. Toen ik op de andere iPhone ging kijken welke hoofdstukken ik kon kopen, werd gevraagd naar mijn iTunes-account. Na invullen van naam en wachtwoord (waarmee ik de eerdere content had gekocht) verscheen het extra hoofdstuk inderdaad in beeld.
Bij aankoop van een nieuwe iPhone heb je dus ook alle reeds gekochte content tot je beschikking. Prima! Wat hierboven is uitgelegd wordt bevestigd door een medewerker van Ngmoco (opgemerkt door Frog onder het eerdere Rolando-nieuwtje).
Boxcar
Boxcar is een applicatie die je vanaf vandaag gratis kunt downloaden. Met deze applicatie ontvang je alerts zodra er iets op Facebook, Twitter of in je mailbox gebeurt. In Boxcar moet je een account aanmaken, waaraan je één gratis Twitter-account en één Facebook-account kunt koppelen. Daarna kun je voor $1,99 per stuk extra Twitter-accounts toevoegen. Als je met meerdere mensen hetzelfde iTunes-account gebruikt is er dus niets aan de hand: je installeert de gratis applicatie, maakt een persoonlijk Boxcar-account aan en koppelt deze aan je persoonlijke Twitter-account. Vervolgens kun je besluiten of je alerts voor een tweede, derde of vierde Twitter-account wil bijkopen. Die In App Purchase is gekoppeld aan je Boxcar-account. Installeer je Boxcar op een andere iPhone, dan vul je je Boxcar-gegevens in, waarna je Twitter- en Facebook-gegevens (en de eventuele extra accounts die je via In App Purchase hebt gekocht) automatisch in beeld verschijnen.
Heb je zelf twee iPhones in gebruik of stap je over naar een nieuwe iPhone, dan is er ook niets aan de hand: je eigen Twitter-account is nog steeds gekoppeld aan het Boxcar-account inclusief de betaalde service.
Hoe het aanschaffen van de extra push-diensten werkt, is voor gebruikers misschien niet even duidelijk. Je moet naar het scherm Services gaan, daar op de plusknop (rechtsboven) klikken, vervolgens je Twitter-account toevoegen en Boxcar toegang tot je account geven. Na al deze handelingen en invuloefeningen krijg je aan het einde van het proces pas een pop-up met de rekening gepresenteerd. Je moet dan nog wel expliciet toestemming voor de betaling geven door op de knop Purchase te drukken. Het was netter geweest als Boxcar meteen in het overzicht van extra services had gewaarschuwd welk prijskaartje er hangt aan een extra Twitter-account.
LetMeKnow
LetMeKnow is een applicatie die diverse alerts verstuurt, bijvoorbeeld als de inhoud van een website is veranderd of als er een YouTube-filmpje is geplaatst. Deze applicatie werkt op het eerste gezicht precies zoals Rolando 2: in de applicatie kun je extra’s kopen, waarbij meteen de prijs is vermeld. Het grootste verschil is echter, dat Rolando 2 op basis van je iTunes-account kijkt of je bepaalde content al eerder hebt aangeschaft. LetMeKnow doet dat niet: daar krijg je meteen een betaalknop voor je neus, zonder dat er een check plaatsvindt of je al eerder content hebt gekocht. De extra aankopen zijn in dit geval dan ook toestelgebonden. Op alle iPhones die je in gebruik hebt zul je de aankopen opnieuw moeten doen. Koop je een nieuwe iPhone, dan ben je ook de eerdere aankopen kwijt. Bij abonnementsdiensten die je per maand betaalt is dat niet zo’n probleem, want in dat geval stop je met het maandabonnement op de oude iPhone en sluit je een nieuw maandabonnement op de nieuwe iPhone. Maar LetMeKnow werkt met eenmalige bedragen voor 5, 10 of 20 extra alerts, dus dat geld ben je kwijt bij een nieuwe iPhone (tenzij de ontwikkelaar een manier gaat bedenken om bestaande klanten hierbij tegemoet te komen).
BNO News
BNO News is een nieuwsapplicatie waarmee je push notificaties krijgt als er belangrijke ontwikkelingen zijn. De applicatie is gratis te gebruiken, maar voor het filteren op keyword en categorie en het ontvangen van alerts met lage prioriteit moet je een maandabonnement afsluiten. Ook bij deze dienst is het abonnement gekoppeld aan je iPhone: bij het afsluiten van een abonnement heb je niet de mogelijkheid om met een account in te loggen en wordt er ook niet bij iTunes gecheckt of je al een abonnement hebt afgesloten. Dat wordt dus meermaals betalen, voor elke iPhone waarop je de aanvullende alerts wilt ontvangen. Omdat deze dienst met een maandabonnement werkt, kun je wel makkelijker het abonnement op de ene iPhone stoppen en op de andere iPhone starten, mocht je van iPhone wisselen. De betaaloplossing van BNO News heeft als bijzonderheid, dat je niet alleen via In App Purchases een abonnement kunt afrekenen, maar ook via een Amazon-account.
BNO News had bij de lancering wat moeite om de betaalde abonnementen onder de aandacht van de gebruikers te brengen. Vroege kopers kregen van het bedrijf een gratis levenslang account, maar ook dit werkt alleen op één iPhone. Om je account om te laten zetten in een gratis levenslang account moest je je UDID (een uniek toestel-ID) doorgeven aan de ontwikkelaar. Bij vroege kopers die het levenslange account hadden aangevraagd en meerdere iPhones gebruikten, werd echter maar op één toestel het account omgezet. Op alle andere iPhones moet je alsnog een betaald abonnement afsluiten.
Tweet Push
Tweet Push is een applicatie waarmee je push notificaties kunt ontvangen voor allerlei Twitter-clients die dat zelf niet ondersteunen, zoals Tweetie. Om de applicatie te kunnen gebruiken moet je een apart account aanmaken (PBF-account, een afkorting van Polar Bear Farm, de ontwikkelaar van Tweet Push), waarop je een tegoed stort. Bij het opstarten van de iPhone-applicatie ben je verplicht om in te loggen met dit PBF-account. De ontwikkelaar belooft in de App Store-omschrijving dat alle informatie over het kopen van credits op de website te vinden is (maar ik heb het daar niet kunnen vinden). In de applicatie zelf is wel nadere informatie te vinden: 30 dagen gebruik kost $0,99/€0,79. Ik heb die extra credits aangeschaft via een In App Purchase, waarna de applicatie minutenlang een voortgangsscherm ‘Processing Payment’ liet zien.
De gekochte credits worden gesynchroniseerd met je PBF-account. Als je op een andere iPhone inlogt met dit PBF-account, zul je zien dat ook daar de gekochte credits zichtbaar zijn… tenminste, dat is de theorie, want ik zit na een halfuur nog steeds tegen een scherm ‘Processing Payment’ aan te kijken.
In de Purchase History in iTunes is wel te zien dat het bedrag van $0,99 al is afgeschreven, maar mijn resterende testperiode staat nog steeds op 14 dagen. Ik voelde me dus enigszins bekocht… totdat ik toch maar besloot om het verificatieproces af te breken en de applicatie opnieuw te starten. Meteen na het opstarten staat er nog steeds 14 dagen, maar als je daarna op de knop ‘Synchronise Accounts’ tikt wordt het tegoed bijgewerkt, ook op de andere iPhones.
In de Purchase History in iTunes zie je ook alle overige In App Purchases:
Het kopen van extra content verliep dus wat moeizaam. Er is trouwens nog iets anders vreemds aan de hand met de applicatie Tweet Push. Na installatie geeft de applicatie aan dat je een probeerperiode van 30 dagen hebt. Ga je naar het scherm met de accountgegevens en blader je weer terug naar het hoofdscherm, dan is dit tegoed in een paar minuten geslonken naar 15 dagen en vervolgens naar 14 dagen (dit is ook de probeerperiode die in de App Store staat vermeld). Daarna begint de periode wel eerlijk af te tellen.
Conclusie
In dit artikel heb ik drie verschillende manieren besproken, waarop In App Purchases werken:
- De aankoop is gekoppeld aan je iTunes-account (zoals Rolando 2);
- De aankoop is gekoppeld aan een extern account (zoals Tweet Push en Box Car).
- De aankoop is gekoppeld aan je toestel (zoals BNO News en LetMeKnow);
De oplossingen staan in volgorde van meest gunstig naar minst gunstig. Als de applicatie steeds via je iTunes-account controleert welke aankopen al zijn gedaan, kun je op meerdere iPhones de extra content installeren. Je hoeft dan ook niet bang te zijn voor extra kosten wanneer je een nieuwe iPhone koopt of wanneer je partner de extra content ook wil gebruiken.
Is je aankoop gekoppeld aan een extern account, dan kun je er op meerdere iPhones gebruik van maken, maar je hebt wel een aantal beperkingen. Het meest ongunstig is de oplossing die BNO News en LetMeKnow hebben gekozen: daar moet je op elke iPhone de betaalde content opnieuw aanschaffen of een nieuw abonnement afsluiten.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 27 reacties