Indigo: Nederlandse ontwikkelaars tonen veelbelovende iOS-games
Dit artikel is voor iPhoneclub.nl geschreven door Jurjen Tiersma (@JurjenT), freelance journalist voor onder andere Power Unlimited.
Afgelopen weekend bood het stadhuis van Utrecht onderdak aan Indigo, een tentoonstelling met nieuwe games van Nederlandse ontwikkelaars. Bijna de helft van de getoonde games verschijnt voor iPhone, iPad en iPod touch. Na een rondgang langs deze spellen en hun ontwikkelaars zijn drie conclusies te trekken. Eén: er waren vier verrassend sterke, binnenkort verschijnende iOS-games. Twee: Nederlandse iOS-ontwikkelaars putten graag inspiratie uit Nintendo-spellen. Drie: onder Nederlandse iOS-ontwikkelaars is ‘binnenkort’ een rekbaar begrip.
Momonga’s Pinball Adventures
Momonga’s Pinball Adventures is losjes gebaseerd op spellen als Mario Pinball Land en Kirby’s Pinball Land. Een mix van een flipperkast en een avonturenspel, waarin je de opgerolde eekhoorn Momo als een flipperkogel door gangetjes en tegen vijanden flippert. Het spel ziet er bijzonder gelikt uit en zit vol geheime ruimtes en verstopte bonussen om je aan het flipperen te houden. De Haagse ontwikkelaar Paladin wilde Momonga oorspronkelijk eind 2011 uitbrengen, daarna werd juni 2012 de deadline. “Maar hij komt nu echt binnenkort, november of december 2012 gaan we halen,” zegt Derk de Geus van Paladin. “Dat moet gewoon, we hebben er al zoveel tijd en geld in geïnvesteerd. Aan de andere kant, we willen het spel ook niet uitbrengen zolang er nog dingen zijn die niet helemaal kloppen. We willen dat mensen echt overdonderd zijn door de kwaliteit van alles.” Hoe Derk het zou vinden als de game toch 2012 niet meer haalt? Zijn gezicht betrekt. “Dat zou echt heel erg zijn.”
Verwacht: november/december 2012 (universele app)
Heroki
Dat Momonga’s Pinball Adventures zo gelikt oogt, is mede te danken aan art director Jimmy de Meza. Dezelfde Jimmy werkt in zijn vrije tijd met drie bevriende ontwikkelaars onder de naam Picomy aan een ander spel: Heroki. Een spel dat veel meer heeft te bieden dan je van een vrijetijdsproject zou verwachten. “We willen gewoon een complete console-ervaring maken,” zegt geluidsman en leveldesigner Michael Balm van Picomy, terwijl hij over het iPadscherm veegt om een wereld te kiezen. “Je krijgt echt heel veel waar voor je geld.” Heroki is een platformspel, maar dan niet met een springend maar met een vliegend mannetje, die je met een vinger voor je uit duwt. Het spel moest eigenlijk in november in de AppStore verschijnen, maar dat is niet meer realistisch, zegt Michael. “Waarschijnlijk wordt het toch 2013, want er moet nog heel wat gebeuren. En wist je al dat Jimmy onlangs voor het eerst vader is geworden?”
Verwacht: begin 2013 (universele app)
https://www.youtube.com/watch?v=hfToSmH6G-0&list=UUBteZPwQv7PLxujUAsT-6xg&index=1&feature=plcp
Castaway Paradise
Waar je over de Nintendo-invloeden bij Momonga en Heroki nog kunt redetwisten, zijn ze bij Castaway Paradise onmiskenbaar: het is in alles een kloon van Nintendo’s Fabeltjeskrant-simulator Animal Crossing. “Klopt, we zijn grote liefhebbers van Animal Crossing,” beaamt de Utrechtse ontwikkelaar Stolen Couch Games, bij gamers wellicht bekend van hun eerdere games Ichi en Kids vs Goblins. “We dachten, zo’n soort spel is er nog niet voor iOS, dus waarom zouden wij het niet maken?” Op een zonnig eiland kun je bomen planten, vissen vangen, insecten verzamelen en babbelen met je beestachtige buren. Maar je kunt ook speciale handschoenen gebruiken om elk object op je eiland op te pakken en ergens anders weer neer te zetten – zo krijg je nóg meer mogelijkheden dan in het grote voorbeeld om je eigen blije gemeenschap vorm te geven.
Verwacht: december 2012 (universele app)
Kick & Fennick
Kick & Fennick doet voor de verandering eens niet denken aan Nintendo-games. Wel aan een bepaalde PlayStation-platformer. Een even schattig als stoer hoofdpersonage dat wordt vergezeld door een robotje in werelden vol lasers, lopende banden en mechanische vijanden, het zal liefhebbers van Ratchet & Clank bekend in de oren klinken. Het bijzondere in Kick & Fennick is dat je de terugslag van je geweer kunt gebruiken om Kick als een Angry Bird te lanceren, een katapultmechaniekje dat de game toch weer een heel eigen gevoel geeft. Kick & Fennick kon tijdens Indigo rekenen op veel bewonderende blikken en verbaasde kreetjes, het was dan ook voor het eerst dat het spel aan het publiek wordt getoond. Helaas mochten we de game niet filmen en is er nog geen trailer beschikbaar. “We willen ons eerst even richten op het voltooien van het spel,” zegt ontwikkelaar Jaywalkers Interactive. “Wanneer onze game uitkomt? Binnenkort. Het is nu eerder een kwestie van weken dan van maanden.” Lachend: “Aan de andere kant, dat zeggen we al maanden.”
Verwacht: november/december 2012 (universele app)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 1 reacties