Hij kreeg opnieuw ruimte op het podium tijdens een van Apple’s presentatie en wordt opnieuw uitgebracht rondom een belangrijke release van iOS en een nieuwe iPhone. Je kan het zien als de vlaggenschipserie onder de games op de iPhone en iPad. En nu is het derde deel en het slotstuk in de serie uitgekomen: Infinity Blade III. Groter dan ooit.
Grotere wereld, belangrijker verhaal
Infinity Blade III speelt zich niet alleen meer af in de fictieve middeleeuwen, het decor dat de vorige twee games zo fraai heeft neergezet. Vergelijkbaar met de Assassin’s Creed-gamereeks, kent het derde deel een overkoepelend verhaal dat verteld wordt vanuit de verre toekomst. Het is op zijn minst bevreemdend. De toekomst is strak, wit en menselijk vooral: hij steekt nogal af bij de wereld die tot nu toe zo zorgvuldig is opgebouwd.
Het is in die traditionele wereld waar een ander nieuw aspect van het verhaal zich afspeelt. The Hideout in een bergwand aan het water is de nieuwe uitvalsbasis voor verschillende hoofdstukken in het spel. Een wereldkaart op een tafel leidt je erheen en je hebt zelf vrijheid in keuze welke hoofdstuk je afwerkt. De gebieden in de hoofdstukken zijn groter of net zo groot als de hele wereld van de eerste game.
De steeds herhalende ‘lifeline’ die in het eerste deel nog vooral als een excuus gold om de gevechten nog een keer uit te voeren, moet in dit slotstuk op zijn plek vallen. Infinity Blade II gaf de voorzet op het verhaal dat inmiddels kracht is bij gezet door twee hooggewaardeerde science-fiction boeken en voor deel drie heeft ontwikkelaar Chair alles uit de kast gehaald. IBIII telt 45 minuten aan video en John Noble (Lord of the Rings, Fringe) nam de stem van de kwaadaardige Worker of Secrets op zich. Daarnaast is al bekend dat je nu naast Siris, ook in de huid van de vrouwelijke Isa zal kruipen, waarmee je ook de nodige vegen kan uitdelen.
Swipen met souplesse
Aan de basis van de gameplay is niks veranderd: het is nog steeds zwaardvechten met vegen. Met knoppen in de hoeken van het scherm ontwijk je vijandige aanvallen, om daarna terug te vechten en uit te halen met vegen opzij, omhoog en omlaag naar de tegenstander toe. Snelle combinaties delen meer schade uit en naarmate je Siris en Isa ontwikkelt, krijg je de beschikking over meer extra sterke magische aanvallen. Gevechten worden zo nu en dan afgewisseld met commando’s op het scherm die je snel moet opvolgen voor een gerichte aanval.
Er bestaat wat kritiek op het vechten met vegen en dat is niet zo raar. Hoe innemend en snel het knokken ook kan zijn en hoe cinematisch het ook in beeld kan worden gebracht: in negen van de tien games betekent vechten met vegen dat je niet vrij kan rondlopen en dat is voor veel spelers bezwaarlijk. Bovendien is het gameplayprincipe inmiddels door alles en iedereen overgenomen. Batman, Superman, The Hulk, Romeinse gladiators: met name bekende striphelden kopieerden het veegvechten massaal. Maar niet een zo vloeiend als Infinity Blade. Het derde deel bouwt voort op de enige game in zijn soort waarin de actie vlekkeloos voltrok, met soepele overgangen tussen gevecht en animatie. Het gebrek aan vrijheid wordt ondervangen doordat je nu de hoofdstukken kan kiezen. Bovendien kan je nog altijd schatten en beloningen verzamelen in de korte wandelstukken tussen de gevechten door.
ClashMobs: uitdagingen geïntegreerd
Ondanks dat de zeven hoofdstukken per stuk al net zo groot zijn als de wereld uit de eerste Infinity Blade, heeft Chair nog meer in petto voor de langspelers. Het online gedeelte ClashMobs dat werd geïntroduceerd in het tweede deel, is uitgebouwd in deel drie. ClashMobs is geïntegreerd in de wereldkaart als een afdeling met aparte uitdagingen naast de verhaallijn. Er zit een venijnige kant aan die je misschien liever niet hebt in een spel dat je vooral om zijn verhaal wil uitspelen: je kan de uitdagingen slechts tijdelijk spelen om in aanmerking te komen voor in-game beloningen. De moeite waard als je snel aan een veelvoud van de 100 wapens in het spel wil komen.
Er zijn drie soorten speltypes: dagelijkse uitdagingen, ClashMobs en Aegis Tournaments. In de eerste groep verdien je battle chips of goud door bijvoorbeeld zoveel mogelijk aanvallen te blokken, zo goed mogelijk aanvallen te pareren of zolang mogelijk een te sterke baas overleven. Je wordt beloond met brons, zilver of goud. De ClashMobs-stand zelf is een coöperatieve spelstand waarin spelers samen strijden om verder te komen en allerlei uitrusting te krijgen. Maar: de beste uitrusting krijg je alleen voordat de timer is afgelopen. In de Aegis Tournaments ten slotte halen spelers highscores na gevechten. Alleen de vechters met de beste scores komen een ronde verder. Hoewel de mogelijkheden talrijk zijn, is het eigenlijk best jammer dat ze zich in de wereld van het verhaal mengen. Het voelt uit zijn plaats om het verhaal open te breken om even een dagelijkse uitdaging te voltooien.
Spectaculair slotstuk
Ongeacht of je het vegen als manier van vechten zat bent of hoog in het vaandel draagt: het is onmogelijk de grandeur van Infinity Blade III niet te zien. Met een spelwereld die groter is dan in de vorige delen, een vrije missieaanpak, nadruk op verhaal en nieuwe prachtige decors, is ook de derde Infinity Blade een uithangbord voor mobiele games in het algemeen.
Downloaden: Infinity Blade III (€5,99, universeel, iPhone 4+, iPad 2+, iOS 6.0+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 5 reacties