ING Direct laat klanten iPhone-betalingen via Bump doen

ING DIrect heeft een nieuwe functie: betalen door te bumpen. De Amerikaanse tak van ING loopt daarmee voorop in de financiële wereld.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

ing direct bumpDe Nederlandse ING-applicatie heeft niet zo’n goede naam, maar buiten Nederland zijn ze al een stuk verder. ING Direct, de internationale tak van de ING, biedt klanten nu de mogelijkheid om betalingen te doen via Bump. Door twee iPhones tegen elkaar te laten botsen kunt je geld overmaken. Je hebt geen rekeningnummer nodig. De nieuwe functie zit in een update van de ING Direct iPhone-app, waarbij een koppeling is gemaakt met Bump. Met deze iPhone-app kun je adresgegevens, foto’s, muziek en andere gegevens met elkaar uitwisselen.


Tegelijk is ING Direct echter bezig met een andere technologie, waarbij ook nabijheid een belangrijke rol speelt: Near Field Communication (NCF). Misschien zal er ooit een NFC-chip in de iPhone aanwezig zijn om betalingen te doen. Momenteel experimenteert de Rabobank er al mee, door stickers op telefoons te plakken.

Voor Bump heb je geen nieuwe technologie nodig; je kunt nu al oplossingen op de markt brengen waarmee je door te ‘botsen’ geld kunt overmaken. Zodra een ‘bump’ wordt herkend gaat er een signaal naar de online servers van Bump. Daarbij wordt gekeken of er op dezelfde plaats en op hetzelfde tijdstip een andere Bump-gebruiker hetzelfde signaal doorgeeft. Blijken er een match te zijn, dan wordt de informatie tussen de telefoons uitgewisseld.

Bij ING moet je nog wel inloggen met je beveiligde account om geld over te maken of te ontvangen. Dit scheelt een extra stap, want normaal moet je in zo’n geval ook nog rekeningnummers uitwisselen. Klanten moeten wel een ING Electronic Orange-account hebben. In de toekomst kunnen ING Direct-klanten ook betalingen doen naar klanten van andere banken.

Wil je nu al snel geld overmaken met je iPhone, dan heb je in Nederland twee opties: Rabo Bankieren (gratis) en PayPal (gratis)

Reacties: 13 reacties

  1. Kan ING Nederland nog wat van leren. waarom hebben die nog steeds niet een normaal app?? Vind dit zo slecht!!

  2. ING is te druk bezig met public relations door de recente bonusperikelen.

  3. Ik gebruik de iPhone voor alles en nog wat, behalve voor…. telebankieren

  4. Origineel geplaatst door marc
    Kan ING Nederland nog wat van leren. waarom hebben die nog steeds niet een normaal app?? Vind dit zo slecht!!

    Omdat hun prioriteit ligt op het vlak “bonus behalen” en zeker niet op het vlak ” hoe stel ik de klant centraal”

  5. Origineel geplaatst door Frits
    Origineel geplaatst door marcKan ING Nederland nog wat van leren. waarom hebben die nog steeds niet een normaal app?? Vind dit zo slecht!!Omdat hun prioriteit ligt op het vlak “bonus behalen” en zeker niet op het vlak ” hoe stel ik de klant centraal”

    Frits loop niet mauwen man, Inet bankieren doet precies waar voor het gemaakt is. Stap over naar de Rabobank zou ik zeggen met je klant staat centraal bullshit, of schrijf een brief naar de ING. Mee lullen met de media, dat wel, maar het initiatief nemen ho maar!

  6. Nou dan – een snellere manier om je bonus met de Raad van Commissarissen af te tikken is er niet.

  7. Net nog even gekeken en jawel hoor: nog steeds een Windows Live account nodig om via de ING-app in te loggen. Nog steeds even krankzinnig…

  8. Origineel geplaatst door Cees
    Frits loop niet mauwen man, Inet bankieren doet precies waar voor het gemaakt is. Stap over naar de Rabobank zou ik zeggen met je klant staat centraal bullshit, of schrijf een brief naar de ING. Mee lullen met de media, dat wel, maar het initiatief nemen ho maar!

    Slecht weekend gehad?

    Overstappen naar een andere bank? zucht….

    De App is ****** traag dus doet niet precies waar het voor gemaakt is. Via safari gaat het sneller.
    Verder blijkt uit onderzoek dat men meer functionaliteit wilt hebben alleen dat ING daar geen prioriteit aan geeft.

    En wie zegt dat ik er geen contact voor gezocht heb…

    Ik ga geen moeite meer aan je besteden. Succes met je geweldige snelle innovatieve App! Welterusten jongen

  9. Ik ben overgestapt van de ING naar de rabobank, 15 euro betalen voor een nieuwe pas:O gaat mij dan niet om het geld, maar om het idee;) duurd het vervolgens ook nog eens 4 weken voordat ze me geld naar me nieuwe rekening hebben overgemaakt, rot ing

  10. Ik mag niets zeggen, behalve dat geduld straks ruimschoots beloond kan worden met een eventuele nieuwe ING app. Zou graag meer vertellen maar mag niet. Just hold your horses please!

  11. Bij de Rabobank app heb je nog steeds de randomreader nodig. Dus dat is geen voordeel ten opzichte van bankieren via safari.

  12. ING app is zeer slecht en te hacken. ING: geen woorden maar daden, heb de hypotheek al weggehaald.