
Instapaper en Readability gaan inkomsten delen met uitgevers
Een internetsite hebben en bijwerken is lang niet altijd een lucratieve business. Een van de manieren om toch iets terug te verdienen voor de tijd die je in een website hebt gestoken, is het plaatsen van reclamebanners. Maar bij diensten als Readability worden juist die reclamebanners uit de tekst gehaald en verdient de auteur van een artikel er niets meer aan. Instapaper en Readability hebben nu aangekondigd dat ze dit samen willen gaan compenseren.
Readability is een betaalde dienst, die alles van een webpagina weghaalt, behalve de content zelf. Readability werkt momenteel alleen op de desktop, maar er komt binnenkort een applicatie voor iPhone en iPad aan. Readability verwijdert ook de banners uit een webpagina, waardoor de makers geen geld meer verdienen. Maar dat gaat gecompenseerd worden: het nieuw aangekondigde Readability Project geeft je de mogelijkheid om een maandelijkse vergoeding te betalen (minimaal $5) die vervolgens eerlijk wordt verdeeld onder de sites die je hebt bezocht. Dit wordt gedaan op basis van het aantal artikelen.
Maar om ook het gebruik van Readability op de iPhone te meten (zolang er nog geen officiële iPhone-app beschikbaar is), zullen ontwikkelaars van andere apps eraan moeten meewerken. Marco Arment, de ontwikkelaar van Instapaper, heeft laten weten dat zijn applicatie de logbestanden van de pagina’s die je gelezen hebt, zal doorsturen naar je Readability-account zodat zij de makers op een eerlijke manier kunnen compenseren. De officiële Readability-app zal ook worden gemaakt door Arment en is in feite een aangepaste versie van Instapaper. Het geld dat Readability binnenhaalt gaat voor 70% naar de uitgevers en de overige 30% wordt geïnvesteerd in nieuwe ontwikkelingen voor Readability.
Instapaper is een dienst waarmee je artikelen die je op internet bent tegengekomen, kunt opslaan om later nog eens te lezen. Dit werkt ook offline. Een andere app die all gebruik maakt van Readability is Reeder.
Lees ook het interessante artikel van Erwin Blom over Instapaper en Read It Later over hoe deze diensten het leesgedrag van mensen veranderen: Hoe de iPad leesgedrag verandert.
Meer info: Readability en blog Instapaper
Downloaden: Instapaper (€3,99)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Goed initiatief van Marco Arment. Ongetwijfeld krijgt hij een hoop credit bij auteurs.
Alleen de Rupert Murdoch’s van deze wereld willen ongetwijfeld dat de artikelen alleen achter de paywall met veel reclame worden gelezen. Dat levert natuurlijk veel meer op. Het zou me dan ook niets verbazen als dit een contra effect gaat opleveren en slapende honden gaat wakker maken.
En weer onder groot gejuich wordt een stuk privacy weggegeven, dit keer in de vorm van “alle pagina’s die je heb bekeken worden door gegeven”
Goed initiatief…NOT
Wacht even ….
Gratis content met reclame —> Betaalde content zonder reclame
Verbetering?
Ik kijk dan liever op de website dan te moeten betalen.
Volgens mij zit die Readability functie ook in Reeder, heel handige en fijne app trouwens!
@ipieter: Readability is nu ook al een betaalde dienst, in dat opzicht verandert er niets. De verbetering ligt in het feit dat de opbrengst gedeeld gaat worden met de publisist in plaats van 100% ten gunste te komen van de dienstverlener.