Reacties voor: Interactieve print, de toekomst voor tijdschriften?

Interactieve tijdschriften hebben nog niet gebracht wat ze beloofden. Ze kosten teveel tijd en consumenten gaan ze nog niet massaal lezen. Is interactieve print de toekomst? Layar introduceert de Layar Creator, om papieren tijdschriften van extra's te voorzien.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 7 reacties

  1. Met de QR-code kan dit toch al?!

  2. In het artikel noem je “een paar enthousiastelingen” (voor interactieve magazines). Dit klopt natuurlijk niet: ik heb nergens een marktonderzoek gezien waarin wordt aangetoond welke prijs mensen bereid zijn te betalen voor simpele pdf versie van een magazine en voor een interactieve (special voor tablet gemaakte) magazine.

    De Nederlandse uitgeverijen gun ik met hun huidige instelling een faillissement. Waar veel Amerikaanse uitgeverijen de digitale verkoop vaak beschouwen als extra omzet, lijken de Nederlandse in de veronderstelling te zijn dat de digitale verkoop de papieren omzet kannibaliseert.

    Hun krampachtige prijsstelling is hier een voorbeeld van: iCreate kost met een DVD 9,95 in de winkel. Wat zal de digitale versie (zónder dvd) kosten? Maar liefst 8,95! Abonnement nemen op het blad is niet eens mogelijk.

    Heb je een abonnement op een Nederlandse papieren magazine, dan is veelal de digitale versie niet automatisch gratis (als die al bestaat).

    Er zou ook lijfstraffen moeten komen te staan op uitgeverijen die de term ‘tablet optimized edition’ hanteren. Dit betekent namelijk niet meer dan het clickable maken van links in de magazines (die je bij het aanklikken ook zonder waarschuwing uit de magazine-app halen). Daar komt nog eens bij dat de layout en beeld-verhouding niet eens is aangepast voor de tablets, waardoor je én onnodig veel witte randen hebt, én zelfs ook nog zwarte balken!

    Witte randen zijn handig bij de papieren edities, maar minder nodig bij tablets, aangezien die altijd al een witte/zwarte rand hebben. Je hebt je vingers dus nooit zomaar op het scherm.

    De zwarte randen komen door de afwijking in beeldverhouding. De iPad is 4:3 en Android tablets 16:9. Uitgeverijen hanteren altijd al papierformaten die qua hoogte/breedte verhouding afwijken van A4, om het kopiëren te ontmoedigen.

    Het is duidelijk dat de uitgeverijen in dezelfde ontkennende fase zitten als de muziekindustrie zat in de jaren ’90. Inmiddels is de muziekindustrie niet uit zichzelf flexibeler geworden, maar wel gedwongen om digitale distributie te omarmen en het prijsbeleid af te stemmen op de beleving van de digitale klant.

    De uitgeverijen zoeken nu krampachtig naar redenen om vooral door te gaan met het ouderwetse model van drukken op papier en verkopen via abonnementen en kiosken. Want dat kennen ze en daar kunnen ze makkelijker wegkomen met hoge prijzen.

    Een ander teken dat de Nederlandse uitgeverijen nauwelijks kaas hebben gegeten van moderne marketing: de digitale (pdf) versies hebben altijd dezelfde advertenties als de papieren edities. Waarom? Dit is juist een kans om dezelfde advertentieruimte te verkopen aan bedrijven die graag een match hebben met de moderne lezers, die ongetwijfeld een andere doelgroep is dan de lezers van hetzelfde blad, maar in papieren vorm.

  3. Zo’n app als layar bestaat al een tijdlanger dacht ik. Aurasma. Die app werkt goed, maar ik ben slechts 1 keer een werkend item tegen gekomen in de Volkskrant. Toch jammer want het heeft wel toekomst denk ik

  4. @Gonny en AlbertTCB: lees ook eens deze column van Charles Groenhuijsen over de huidige business modellen van uitgevers… http://www.welingelichtekringen.nl/19967-krant.html

  5. Goed stuk Albert! Heb me suf gelachen laatst om de digitale versie van Allerhande. Je krijgt een lamme arm van het bladeren langs die tientallen advertentiepagina’s. Die hadden ze idd dus veel beter kunnen verkopen aan andere adverteerders. En dan ook liefst aan adverteerders die speciale advertenties maken voor zo’n digitaal blad – met bijvoorbeeld iets van interactiviteit om maar eens een eenvoudig idee te opperen. Niet alleen uitgevers missen dus de boot, ook de adverteerders! En de lezer wordt opgezadeld met een te duur blad dat star en saai is. Tjonge.

  6. Tja, volgens mij is dit een stap áchteruit. Waarom moeilijk met je smartphone boven een tijdschrift hangen als je alles direct op een tablet kunt doen…

  7. @AlbertTCB: Dank voor je uitgebreide antwoord. Hoeveel gebruikers er zijn geweest, dat houdt iedereen natuurlijk angstvallig binnenskamers om geen flater te slaan tegenover de concurrentie. We kunnen dus alleen maar gissen dat het er relatief weinig zijn geweest. Anders hadden ze wel trots de bezoekersaantallen naar buiten gebracht. En als het aantal lezers opeens was verdubbeld, hadden ze wel driemaal nagedacht voordat ze met die expermenten waren gestopt. Helaas, cijfers zijn er niet.
    Overigens veel goede punten in de rest van je betoog. Zoals dat van die prijsstelling. Ik heb bij een tijdschrift gewerkt waar (5 jaar geleden) al een digitale editie werd gemaakt. De prijs daarvan moest per se iets onder de papieren editie moest liggen. Als redactie waren we erop tegen, maar de marketingafdeling had met ingewikkelde statistieken becijferd dat dit echt hét optimale prijspunt was. Natuurlijk niet, het was veel te duur. Na een jaar zijn we er alweer mee gestopt. De oogst: enkele tientallen lezers. En een gefrustreerde redactie die helemaal niet erop was ingericht om al die filmpjes en fotoseries te maken.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.