Interview: ANWB Onderweg, een totaalapplicatie voor in de auto
Niet langer overal een applicatie voor uitbrengen, maar apps samenbrengen tot een super-app. Dat is de nieuwe insteek van de ANWB, misschien wel hofleverancier van Nederlandse applicaties op de iPhone. Na de daguitjes-app Land van ANWB verschijnt later deze week ANWB Onderweg. Een optelsom van de ANWB Verkeer-app, aangevuld met onderdelen waarop je onder andere kan zien waar je het goedkoopst tankt, het goedkoopst parkeert en hoe je contact legt met de Wegenwacht.
Het is na het Land van ANWB de tweede super-app die de Algemene Nederlandse Wielrijders Bond in de markt zet. ANWB Onderweg zet in op functies die je elke dag nodig hebt, vertelt Mark de Bruin, de projectverantwoordelijke binnen ANWB, aan iPhoneclub.nl.
“We kunnen kijken naar de downloads van onze verschillende apps, maar we kijken liever naar dagelijkse relevantie. ANWB Onderweg wordt een app die je elke dag kan gebruiken. Als je niet in een file zit, wil je wel weten waar je het goedkoopst kan tanken. Het heeft geen zin om onze campinggids toe te voegen in deze mobiliteitsapp. Het gaat om reizen van A naar B.”
Het hoofdmenu in de aanstaande app bestaat uit zes foto’s die elk naar de aparte rubrieken van de app leiden: verkeersinformatie, OV/Samenrijden, Parkeren, Tanken, Wegenwacht en Hulp bij Schade. De twee laatste onderdelen behelzen de belangrijkste functies van de ANWB Wegenwacht-app. Het zijn de overige functies waarmee de ANWB gebruikers wil overhalen van de kleine, losstaande apps die nu in de App Store beschikbaar zijn.
De Bruin heeft daarvoor met veel partijen om tafel gezeten om afspraken te regelen, waarbij TomTom ongetwijfeld de meest spraakmakende partner is:
“ANWB werkt samen met TomTom HD Traffic voor de verkeersinformatie en de files. Bij ons kunnen leden gratis gebruikmaken van de informatie. Het goede van TomTom Traffic is dat het niet alleen de files op de A-wegen laat zien, maar ook op de N-wegen.”
De verkeersinformatie bestaat behalve een lijst met de bij TomTom bekende files, ook uit een verkeersverwachting op de grootste Nederlandse wegen. Die informatie wordt geleverd door de ANWB zelf, iets dat in de app bijna een unicum is:
“Bij het parkeren maken we gebruik van de database van Prettig Parkeren, wat ons betreft veruit de beste leverancier van deze gegevens. Je kan in kleuren op de kaart zien waar je voor welk tarief kan parkeren. Prettig Parkeren heeft 95 procent van alle gemeentes waar je betaald kan parkeren in kaart gebracht. Behalve het straatparkeren, zie je ook wat parkeergarages kosten. We zijn samenwerkingen aangegaan zodat je vanuit onze app meteen kan parkeren bij Parkmobile, Yellowbrick en Park-line, die ook eigen aparte apps hebben. We zijn met QPark bezig om van hun parkeerplekken ook de beschikbaarheid in kaart te brengen.”
“Voor het tanken maken we gebruik van Athlon Car Lease (bekend van de app Brandstofprijs). Op een kaart zie je waar de goedkope tankstations zitten. Net als de meeste andere apps, zijn onze gegevens drie dagen oud, maar wij zeggen het er ook bij. Dat is niet zo’n probleem, omdat goedkopere stations vaak ook de goedkopere stations blijven. We willen leden inzetten voor actualisatie van de gegevens, en in een latere versie willen we ook gebruikersreviews van tankstations introduceren. Waar je de beste broodjes kan kopen, bijvoorbeeld. Bij 600 van de 4000 tankstations krijg je korting als ANWB-lid, iets wat veel leden nog niet weten. Het tankprogramma is onderdeel van ANWB Ledenvoordeel. Met de app willen we dat naar voren laten komen. Op termijn is het de bedoeling dat de parkeer- en tankinformatie van ANWB en andere partijen fuseren, maar dat is nog niet in deze versie aan de orde.”
Een bijzondere mogelijkheid van ANWB Onderweg belooft de OV/Samenrijden-functie te worden, omdat de ANWB zich daarmee op nieuw terrein begeeft. Met de functie kan je een bestemming invoeren en krijg je vervolgens te zien of carpoolers gebruikmakend van ANWB Samenrijden een plekje in hun auto voor je hebben – maar je krijgt ook informatie hoe je de bestemming bereikt per openbaar vervoer. De applicatie maakt daarvoor gebruik van de gegevens van 9292OV, waar De Bruin voorheen de iPhone-app voor ontwikkelde. Je ziet de vertrek- en aankomsttijd in een overzicht en ziet hoeveel overstappen je ervoor dient te maken.
“De iPhone-app van ANWB Samenrijden is 1200 keer gedownload (van de Android-app zijn er nog geen cijfers). Er zijn 10.000 ritten via de dienst aangevraagd en aangeboden, via alle kanalen. Vergeleken met andere ANWB-apps loopt het niet hard, want het is een niche. We denken dat de functie voor een klein percentage van onze leden interessant is, maar anderzijds hebben we deze app nodig om het Samenrijden kracht bij te zetten. Je ziet in de app hoeveel rijders er zijn, maar voor meer informatie sturen we je door naar de site. We vinden het niet wenselijk om je in de app in te laten loggen met een account speciaal voor deze functie. We steken de aandacht liever in andere onderdelen.”
Het is duidelijk dat de focus van ANWB Onderweg op andere aspecten komt te liggen.
“De app is wel klaar voor livegang maar wordt de komende tijd flink uitgebreid en doorontwikkeld. Ik kan er zeker nog een jaar mee aan de slag. Een van de doorontwikkelingen zal zijn dat gegevens worden samengevoegd. Dat je een geïntegreerde omgeving hebt met een kaart en een paar knopjes voor filters, om de files te laten zien of de parkeerplaatsen. Die app had ik al een tijdje op mijn telefoon staan, maar we kregen het nog niet voor elkaar de gegevens op zo’n grote schaal te combineren. Het is iets wat op de lijst staat, onder andere. Ik denk dat we nog voor het einde van het jaar op drie updates met verbeteringen zitten. We hebben de vesting neergezet, nu wordt het tijd de hoogte in te bouwen.”
ANWB Onderweg verschijnt later deze week in de App Store. Verwacht snel een waardeoordeel van iPhoneclub.nl.
https://www.youtube.com/watch?v=JoHncCtZ5SM&feature=youtu.be
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 6 reacties