De website Macnotes had een interview met Andreas Kluge, de man achter de navigatiesoftware Roadee in de App Store. Deze navigatiesoftware maakt gebruik van Open Street Map-kaartmateriaal en kost maar €1,59. Kluge studeerde informatica en werkte daarna bij Siemens. Hij besloot zelfstandig te gaan werken, nadat bleek dat de wereld niet op de Transrapid zat te wachten, een revolutionair voertuig dat een snelheid van 500 km/u haalt en tot op de seconde nauwkeurig aankomt op het station. Kluge bracht eerder twee andere applicaties in de App Store uit: Track’nTrail en SunCountdown. Beide waren samen met een vriend gemaakt en verkochten niet zo goed als Roadee.
Het idee voor Roadee ontstond eigenlijk door eigen behoefte: er was geen navigatiesoftware voor de iPhone te krijgen. De ontwikkelingen rond OpenStreetMap bekeek Kluge altijd al met interesse. Aanvankelijk was niet eens het idee om kaarten mee te leveren, maar alleen een pijl te tonen in welke richting je moet rijden. Toen Kluge de onlinediensten voor routeberekening ontdekte, kwam Roadee een stap dichterbij. De naam is gewoon bedacht: het klinkt goed en blijft hangen.
Kluge ontwikkelde Roadee helemaal in z’n eentje en deed er drie maanden over. Toen de eerste versie van Roadee klaar was, maakte hij er een simpele website bij. De ontwikkelaar beseft dat hij niet met grote aanbieders zoals Navigon, Sygic en TomTom kan concurreren: hij is in z’n eentje. Tegelijk beseft hij dat veel gebruikers behoefte hebben aan eenvoudige navigatie, zonder een berg functionaliteit. En €80 voor een applicatie bovenop je maandelijkse abonnementskosten is toch een hoop geld. Roadee zit in een heel ander marktsegment en er zullen veel mensen die toch nog TomTom zullen kopen. Als het kaartmateriaal van OpenStreetMap verder wordt uitgebreid, zal de prijs van Roadee niet omhoog gaan.
In de open source-community wordt wel geroepen dat Kluge eigenlijk geen geld zou moeten vragen, omdat hij gebruikmaakt van gratis kaarten. Maar Kluge vindt €1,59 een prijs die iedereen zich kan veroorloven en bovendien: geen mens klaagt als je voor een biertje €2,50 moet betalen. Maar dat is ook een effect van de App Store: mensen verwachten teveel. Op zijn website roept Kluge vrijwilligers op om mee te werken aan lokalisatie voor andere landen. Meer dan 20 mensen hebben zich daarvoor aangemeld.
In de toekomst wordt er ook nog gewerkt aan een registratietool met de naam Roadee Record, waarmee mensen kunnen meehelpen om het kaartmateriaal compleet te maken. Voor flitspalen wordt een eigen database aangelegd, omdat Kluge op internet alleen commerciële aanbieders kon vinden, die voor het gebruik van hun API geld vragen.
Binnenkort komt versie 1.1 van Roadee uit. Daarin zijn gesproken aanwijzingen, landscape-modus en een aantal bugfixes doorgevoerd.
Via: Macnotes
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Dit is een mooi voorbeeld van de kracht van de App Store: iedereen met een Mac, programmeerkennis en de jaarlijkse 80 euro kan ontwikkelen voor het iPhoneplatform.
“Geen mens klaagt als je voor een biertje €2,50 moet betalen.”
Je had voor de grap eens op het TROS Muziekfeest in Groningen moeten zijn afgelopen woensdagavond. 🙂
Ik vraag me nog wel af waar nou precies de verschillen zitten tussen TomTom of dit?
@Bartig:
Nou dan zou ik maar goed kijken naar de verschillen tussen die 2 of je moet slechtziend zijn !
Toen kwamen alle provincialen uit hun grot en die hadden alle prijsstijgingen nog niet meegemaakt;) Grote Markt: onbegaanbaar!
Op Android zijn er ook gratis alternatieven als AndNav. Goed dat er op de iPhone ook budget navigatie voor iedereen komt. Nav4all is ook zo’n dingetje. Zou leuk zijn om te zien dat de free van andersen het gaat winnen van de classic commercials.
Ik wacht wel op Google maps navigatie, dat kan niet uitblijven. Navigeer nu eigenlijk altijd al via de kaarten applicatie, alleen even zelf opletten waar je moet afslaan.
Daar kun je lang op wachten. Google bezit niet de volledige rechten van het kaartmateriaal en mag er geen navigatiesoftware van maken. Anders had Apple denk ik zelf al iets geregeld.
Nou een van de verschillen is dat deze applicatie zijn kaarten live van het internet haalt.. wat natuurlijk een stukje trager is en dus gebruik maakt van het internet. Het nadeel hiervan is dat de kosten van je abbonement in het buitenland nogal op kunnen lopen mocht je dit willen gebruikven voor een vakantie.
Tevens.. Maar dit weet ik niet geheel zeker.. is er bij deze app geen spraak ondersteuning.. dus je zult op het scherm moeten blijven kijken waar je af moet. Ik geloof dat ze hier wel aan werken maar dat weet ik even niet meer zeker.
Als je dit dus vergelijkt met de software van TomTom, Sygic of Navigon, dan zijn de kaarten bij voorgenoemden al voorgeinstalleerd.. zij hebben spraak ondersteuning en geen extra kosten.. En dat is bij Roadee (afhankelijk van waar je deze app gebruikt ) wel zo
Deze app mag niet het predikaat ‘navigatie’ dragen. Ik heb nog nooit zo’n spijt gehad van een weggegooide 1,59 euro.
Aanwijzingen komen pas op het moment dat je af moet slaan en niet 100 meter eerder en een afslag op de snelweg is voor deze app gewoon rechtdoor, dus je krijgt geen seintje dat je er af moet. Kortom: volledig onbruikbaar.
Er zit wel een addertje onder het gras: dit is geen offline navigatiesoftware. Zowel voor de kaarten (http://www.openstreetmap.org) als voor de routeberekening (http://www.cloudmade.com) is een internetverbinding nodig. In het buitenland geen optie voor mij.
@Jos:
dat zeg ik dus..:P