Interview met de ontwikkelaar van Roadee: geen concurrentie voor TomTom

De website Macnotes had een interview met Andreas Kluge, de man achter de navigatiesoftware Roadee in de App Store. Deze navigatiesoftware maakt gebruik van Open Street Map-kaartmateriaal en kost maar €1,59.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

roadeeDe website Macnotes had een interview met Andreas Kluge, de man achter de navigatiesoftware Roadee in de App Store. Deze navigatiesoftware maakt gebruik van Open Street Map-kaartmateriaal en kost maar €1,59. Kluge studeerde informatica en werkte daarna bij Siemens. Hij besloot zelfstandig te gaan werken, nadat bleek dat de wereld niet op de Transrapid zat te wachten, een revolutionair voertuig dat een snelheid van 500 km/u haalt en tot op de seconde nauwkeurig aankomt op het station. Kluge bracht eerder twee andere applicaties in de App Store uit: Track’nTrail en SunCountdown. Beide waren samen met een vriend gemaakt en verkochten niet zo goed als Roadee.


Het idee voor Roadee ontstond eigenlijk door eigen behoefte: er was geen navigatiesoftware voor de iPhone te krijgen. De ontwikkelingen rond OpenStreetMap bekeek Kluge altijd al met interesse. Aanvankelijk was niet eens het idee om kaarten mee te leveren, maar alleen een pijl te tonen in welke richting je moet rijden. Toen Kluge de onlinediensten voor routeberekening ontdekte, kwam Roadee een stap dichterbij. De naam is gewoon bedacht: het klinkt goed en blijft hangen.

Kluge ontwikkelde Roadee helemaal in z’n eentje en deed er drie maanden over. Toen de eerste versie van Roadee klaar was, maakte hij er een simpele website bij. De ontwikkelaar beseft dat hij niet met grote aanbieders zoals Navigon, Sygic en TomTom kan concurreren: hij is in z’n eentje. Tegelijk beseft hij dat veel gebruikers behoefte hebben aan eenvoudige navigatie, zonder een berg functionaliteit. En €80 voor een applicatie bovenop je maandelijkse abonnementskosten is toch een hoop geld. Roadee zit in een heel ander marktsegment en er zullen veel mensen die toch nog TomTom zullen kopen. Als het kaartmateriaal van OpenStreetMap verder wordt uitgebreid, zal de prijs van Roadee niet omhoog gaan.

In de open source-community wordt wel geroepen dat Kluge eigenlijk geen geld zou moeten vragen, omdat hij gebruikmaakt van gratis kaarten. Maar Kluge vindt €1,59 een prijs die iedereen zich kan veroorloven en bovendien: geen mens klaagt als je voor een biertje €2,50 moet betalen. Maar dat is ook een effect van de App Store: mensen verwachten teveel. Op zijn website roept Kluge vrijwilligers op om mee te werken aan lokalisatie voor andere landen. Meer dan 20 mensen hebben zich daarvoor aangemeld.

In de toekomst wordt er ook nog gewerkt aan een registratietool met de naam Roadee Record, waarmee mensen kunnen meehelpen om het kaartmateriaal compleet te maken. Voor flitspalen wordt een eigen database aangelegd, omdat Kluge op internet alleen commerciële aanbieders kon vinden, die voor het gebruik van hun API geld vragen.

Binnenkort komt versie 1.1 van Roadee uit. Daarin zijn gesproken aanwijzingen, landscape-modus en een aantal bugfixes doorgevoerd.

Via: Macnotes

Reacties: 11 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.