Is Townsmen de volgende Hay Day of Clash of Clans? Bouwspellen hebben de rare eigenschap dat ze lange tijd na hun tewaterlating in de App Store, opeens momentum kunnen oppikken. Townsmen heeft zo nu en dan last van een vastloper, maar is met de laatste update die alle seizoenen toevoegt als spelelementen, wel helemaal het mannetje. De multiplayer-modus van het aankomende Badland ziet er daarnaast leuk uit en Pinball Kid heeft verslavend zoete muziek.
Townsmen: beter bouwen
Met terugwerkende kracht proberen we nu een beetje recht te zetten dat we voorheen misschien een beetje veel bouwspellen hebben laten liggen. En daarmee deden we jullie en onszelf tekort, want veel games binnen het genre vergaren na enige tijd vaak toch wel wat populariteit en fans. Townsmen is ook zo’n geval. Het bestaat al sinds september vorig jaar, maar pas de laatste dagen komt de vaart er een beetje in onder de fans van het genre. Dat heeft ook een goede reden: het spel is voorzien van een grote update waarin je niet zomaar meer een dorpje bouwt en in goede banen leidt, maar dezelfde klus uitvoert… in alle seizoenen. Elk seizoen brengt nieuwe uitdagingen met zich mee waar je rekening mee moet houden als je je kleine civilisatie wil uitbouwen. Zo leidt de droogte van de zomer eerder tot een brand van rieten dakjes bijvoorbeeld, waar de winter weer meer investeringen in voedsel zoeken vergen. Bijvoorbeeld. Gelukkig heb je daarvoor een nieuwe jager die je er fulltime op kan zetten. Een nieuwe functie in het spel zorgt er bovendien voor dat je met één knop al je inkomsten bij huizen kan ophalen en tegelijk alle gebouwen repareert. Zo kan je meer tijd steken in het bouwen van je town. En dat is leuk, want Townsmen heeft een vriendelijke, gezellige stijl die doet denken aan genreklassieker The Settlers.
Downloaden: Townsmen (gratis, universeel, iOS 5.0+)
https://www.youtube.com/watch?v=nWsOTMWhu8U
Pinball Kid: balletjes in de gaatjes, graag
Het is niet echt gebruikelijk voor de flipperkasten die je kent van de laatste snackbar die er nog een heeft staan: je ballen zo snel mogelijk kwijt willen raken. Het is wèl de bedoeling in Pinball Kid. Die baseert zich niet op grote loodzware kasten, maar de speelgoed minitafeltjes waarin je tienballen kreeg die je allemaal in de hoogste waarde moet schieten voor de hoogste score. In Pinball Kid heb je drie tafels waarop je balletjes wegschiet die je onderweg nog met één of twee flippers kan beroeren. Vaak is één touch van de flipper al genoeg om een balletje in een hol te sturen – en hoop je maar dat dat er een is met een hoge score. Het spel houdt je scores bij en daarmee lijkt de kous af. Je vindt het concept interessant of niet en daarmee klaar, toch? Niet helemaal. We kunnen zelf niet zoveel met het spel – een beetje meer dynamiek mag best – maar zijn verknocht aan de mierzoete, blieperige deuntjes onder het spelen. Kunnen die niet overgezet worden naar een ander spel?
Downloaden: Pinball Kid (gratis, universeel, iOS 4.3+)
https://www.youtube.com/watch?v=TF9p4FTed-c
Trailer van de Dag: Badland
Frogmind Games is de bedrijfsnaam van twee Finse gameontwerpers die de handen ineen hebben geslagen en al een tijdje werken aan een leuk uitziend highscore-spelletje: Badland. In eerste instantie is er niet zoveel bijzonders te bespeuren aan het spel. Het gebruikt de kleurenvariatie lichtere achtergrond, zwarte voorgrond – en die hebben we nu echt al tig keer zien langskomen. Daarnaast is het ook een highscore-formule volgens het boekje: je drukt op het scherm om je ‘beestje’ op te laten stijgen en zo moet je constant tijdig drukken om niet te ver omlaag en niet te ver omhoog te fladderen. Als je een highscore wilt halen tenminste. De twist van Badland is dat je onderweg allerlei objecten kan toucheren waardoor je vermenigvuldigt, vergroot of juist krimpt. Zo vlieg je het ene moment als eenzame grote blob en het volgende moment als tien kleine blobs die door de eerste de beste zaagmachine worden gehaald. Tricky! Vanaf nu komt er nog een onderscheidende factor bij. Frogmind heeft een video vrijgegeven waarin je ziet dat vier spelers op de iPad tegelijk aan de slag gaan. Iedereen drukt op zijn hoek in het scherm en probeert zo ver mogelijk te vliegen. Zou het ook op de iPhone kunnen? Dat weten we nog niet. In ieder geval op de iPad. In de video, stellen we ons zo voor, mist nog het stressige geschater van vier spelers. Badland komt als alles goed gaat in maart uit.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties