Hoe ver mag je het freemium-principe in een spel doordrijven? Als in: een spel gratis aanbieden maar vervolgens wel voor elke loopactie in het spel geld vragen? De grote uitgever Gameloft verkent het terrein met Dungeon Hunter 3, wat voor de gelegenheid geen avonturenspel meer is, maar een eindeloos hakspel is geworden. De eerste App Store-recensies zijn vernietigend. Aan Gameloft de keuze: gaan ze voor het grote geld of voor positieve recensies?
Dungeon Hunter/ Golddigger 3
Weet je nog, de vorige totaal gratis nieuwe game van de uitgever Gameloft? Ook al niet meer? Six Guns heette de Western die wel heel zwaar leende op Rockstar-klassieker Red Dead Redemption. Het drukte je al vóór de eerste vijand in het spel tegen te komen, met je op de betaalmogelijkheden van het spel. Dungeon Hunter doet het iets voorzichter, maar dan ook maar iets. Na de gevechtstraining (linker pook om te lopen, rechter om te schieten of hakken en dan zijn er nog wat knopjes voor speciale acties), kom je al met de geldgraaierij van Gameloft in aanmerking. Je krijgt een schatkist als beloning voor je gevechtsdaden die geld verzekert voor upgrades en nieuwe energiedrankjes. Die schatkist moet je echter wel openen met een sleutel en raad eens? Je hebt maar 10 sleutels in het begin en krijgt er voor elke 20 minuten spelen eentje bij. Als je op een gegeven moment een schat hebt, maar geen sleutel, moet je die gewoon maar aan je voorbij laten gaan. Kortom: als je het spel te snel goed doorspeelt en alweer in aanraking komt met een schatkist, is de kans kléiner dat je de beloning krijgt. Hoe heeft het ooit zo ver kunnen komen met freemium-spellen. Belachelijk! En zonde ook, want audiovisueel steekt Dungeon Hunter 3 prima in elkaar. De beelden zijn haarscherp (zeker op de iPhone 4S), het spel speelt heel aardig met zijn twee sticks op het scherm en de eindbaas van de eerste van vele missies was al best spannend. Toch is het eindeloos knokken tegen vijanden een stuk minder avontuurlijk dan het verkennen, vechten en soms puzzelen in de vorige delen. Zo hoeft het voor ons niet, Gameloft. Een spel moet wel een spel kunnen blijven zonder dat je moet betalen.
Downloaden: Dungeon Hunter 3 (gratis, universele app)
Knaller: M.U.S.E.
M.U.S.E. mag dan wel een onbekend nieuw 3D-schietspel zijn voor de iPhone, voor een stukje onafgewerkte bagger als het onlangs besproken R.O.B.O.T. hoeven we niet te vrezen. Alleen al aan de specificaties om het spel heen, is M.U.S.E. (ook met puntjes ja) keurig afgewerkt. Het heeft online highscores tegen je Game Center-vrienden, 20 achievements en zelfs ondersteuning voor iCloud en AirPlay, zodat je het kan spelen op je televisiescherm met behulp van een Apple TV. Het spel zelf… is gelukkig ook goed te pruimen! De actie die je vanuit de rug van de hoofdpersoon bekijkt, is explosief en lekker vlot. Geoptimaliseerd voor de iPhone 4(S) en de iPod touch 4de generatie, vliegen de explosies en de bijbehorende effecten van waas je om de oren. Ook de combinatie lopen met de linker stick en richten met de rechter gaat erg makkelijk in M.U.S.E., omdat de actie zich voornamelijk op jouw hoogte afspeelt en je zodoende niet omhoog of omlaag hoeft te richten. Tijdens het spelen krijg je fors extra punten voor alle vernielingen die je aanricht, buiten het moorden om. Een explosief vat? Ka-sjing. Een ontplofte auto? De teller loopt. Een combinatie van die twee? Jaaaa hooorrrr, daar zijn we weeerrrr! Afijn, met die punten kan je je personage upgraden op in totaal wel 80 verschillende fronten zodat je nog sterker, sneller en behendiger wordt. Sowieso zit het met het Rambo-gevoel in M.U.S.E. wel goed. Er ís een systeem om achter muurtjes en objecten te schuilen, maar de beer mag net zo goed los in M.U.S.E.. Lekker.
Downloaden: M.U.S.E. (€3,99, universele app)
Trailer van de Dag: LostWinds
Het is niet zo gek moeilijk om de besturing van een spelletje op de Nintendo Wii over te zetten naar de iPhone of iPod touch. Dat geeft LostWinds nog maar eens aan. Dat is een platformspelletje waarin je niet enkel de hoofdrolspeler bestuurt, maar vooral diens omgeving met vingerbewegingen over het scherm. Met je vinger bestuur je als het ware de wind, die zich zo bijvoorbeeld kan verspreiden van een vuurtje tot fakkel. Die het hoofdpersonage Toku even kan laten zweven bij een sprong. En die water een andere kant op kan blazen waardoor je zomaar oog in oog komt met de oplossing van een puzzel. LostWinds was een van de eerste downloadspellen op de Nintendo Wii, maar heeft achteraf gezien niet louter zijn hoge scores te danken aan dat feit. Het spel zelf is, hoewel sloom, schattig en leuk om te spelen. De alternatieve besturing zorgt ervoor dat je eerst een omgeving ontdekt voordat je er doorheen loopt en springt. Daardoor word je veel makkelijker in LostWinds gezogen dan veel andere platformers. De besturing is met het touchscreen in vlagen makkelijker dan op de Wii, waar je de windrichting met een ietwat trillerige hand om de controller bestuurt. Het is een wonderlijk, avontuurlijk spelletje met leuke verrassingen.
Downloaden: LostWinds (€2,99, universele app)
De koopjeshoek
De leukste tijdelijke aanbiedingen op het gebied van games op de iPhone en iPod touch zijn vandaag:
- Mushihimesama Bug Panic (actie-RPG, €0,79, was €5,49
- Fight Night Champion (boksen, €0,79, was €3,99)
- Etolis: Arena (actie, gratis, was €1,59)
- Army of Frogs HD (strategie, €0,79, was €2,39)
- Aurum Blade (actie-RPG, gratis, was €0,79)
- Civilization Revolution (strategie/ management, €0,79, was €5,49)
- EPOCH (EX-GAME VAN DE WEEK, schieten, €2,39, was €3,99)
- Cosmic Cab (racen, gratis, was €0,79)
- Reiner Knizia’s Tigrit & Euphrates (bordspel, €2,99, was €4,99
- Call of Mini: Zombies (actie, gratis, was €0,79)
- Deathsmiles (arcade shooter, €5,49, was €9,99)
- Shadowgun (EX-GAME VAN DE WEEK, €2,39, was €3,99)
- Anomaly: Warzone Earth HD (strategie, €1,59, was €2,99)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 8 reacties