Er waren twee games die deze week meedongen naar de titel Game van de Week. Vanaf het begin van de week keken we al uit naar een spelletje waarin je met een kangoeroe de perfecte sprong ambieert, maar woensdag kwam er opeens een strijder bij. Van de makers van Age of Empires en Halo Wars verscheen opeens Hero Academy op de iPhone; een strategiespel volgens het Wordfeud-principe. Helaas hebben we daarin temidden van tien potjes nog steeds niet echt gevoel voor wat we aan het doen zijn – dus de winnaar is…
Scheuren en beuken: Mole Kart
Mole Kart is een totaal nieuw kartsp… nee. Mole Kart is een nieuw kartspel met vertrouwde ele… nee. MOLE KART IS EEN REGELRECHTE RIP-OFF VAN MARIO KART DIE NU IS TE DOWNLOADEN OP DE IPHONE. Ja, we kunnen het ook fluisteren of geheim houden, maar waarom zouden we? Ergens op deze aardbol wrijft een advocaat onafgebroken in zijn handen omdat hij een kleine, onafhankelijke ontwikkelaar flink op de huid kan zitten. Álle tracks in Mole Kart zijn namelijk rechtstreeks gekopieerd uit Mario Kart voor de Nintendo Wii. Van de eerste, waarin je over een paddestoel springt om bij de volgende bocht te komen, tot en met de laatste. En daar houdt het niet op. De blokken waarmee je power-ups pakt zijn hetzelfde, de power-ups zelf zijn hetzelfde en ook de geluidseffecten en muziekwerken zijn op zijn minst érg sterk gebaseerd op. Schandalig is het. Maar weet je, we hadden het spel allang stiekem gedownload als het goed was uitgevoerd – zo eerlijk en hypocriet zijn we dan ook wel weer. Dat is helaas niet het geval bij Mole Kart. Het spel schokt meer dan dat het racet. Tegenstanders vliegen niet over je heen of zoeven je niet voorbij, maar zijn ineens zichtbaar omdat het beeld een paar frames heeft overgeslagen – lijkt het. Het stuurwerk is weinig scherp, de power-ups doen de actie in beeld vertragen en bovendien heeft Mole Kart maar 7 banen van haar grote voorbeeld overgenomen. En heeft het geen online multiplayer. Het echte equivalent van Mario Kart voor de iPhone laat dus nog even op zich wachten. (Let op: werkt niet op 3GS of ouder.)
Downloaden: Mole Kart (€2,39, universele app)
Aangenaam hysterisch: Cytus
Het heeft even geduurd voordat het genre muziek als game tot zijn recht kwam op de iPhone en iPod touch. De populairste spellen in zijn soort op de iPhone begonnen constant met ‘Tap Tap’ en zetten er een woord achteraan, maar waren opgebouwd zoals muziekspellen ook al op andere consoles fungeren. Stipjes schuiven in beeld en op het moment dat ze dichtbij zijn, druk je erop. Op de consoles werkte dat echter nauwkeuriger dan op een touchscreen zonder directe feedback van knoppen. Gaandeweg zijn steeds meer muziekspellen dat gaan snappen en daar is het gloednieuwe Cytus een bewijsstuk van. Noem het maar hysterisch. In zwart-witte achtergronden vliegen de meest flashy effecten over het scherm als je drukt, over het beeld veegt of aantikt in sequenties. De kern is dat je ‘de actieve scan line’ aanhoudt; een beats-per-minuut indicator die bepaalt wanneer je acties moet uitvoeren. Als je daarbij optelt dat Cytus een ongekend bonte, hartverzakkings-veroorzakende collectie liedjes ten gehore brengt, weet je dat dit muziekspel niet voor de poes is. Het spel is enkel ter introductie 79 cent, dus we raden je aan de app onnavolgbaar rap te downloaden als het je interesse heeft.
Downloaden: Cytus (€0,79, introductieprijs, universele app)
Game van de Week: Run Roo Run
Goede, compacte spellen hebben altijd een hoge ‘oké, nog één poging‘ factor. Of als het niet om highscores gaat: ‘oké, nog één level‘. Run Roo Run draaft daar nogal in door. Op het moment dat je na het halen van een lastig level besluit toch nog even een extra leveltje te doen, ben je namelijk niet zomaar één level verder, maar meerdere hoofdstukken. Dat komt omdat het spel draait om superkleine levels van slechts één scherm groot. Het spel telt er maar liefst 420, onderverdeeld in 20 werelden met 15 gangbare levels en 6 extreme levels per wereld. Elke wereld introduceert een nieuw onderdeel in het spel. Het begint onschuldig met een band zodat je wat verder kan springen, maar wordt al snel complexer met blazers die je doen zweven, punten die getimed uit de grond komen en bijzonder listige combinaties daarvan. Toch kom je ook na 200 levels nog relatief eenvoudig door de schermen heen. Als het fout gaat, druk je even op de retry-knop bovenin het scherm, haal je het scherm in 2,5 seconden – geen uitzondering – en pak je er een gouden plak op. Bij de extreme missies ligt het iets lastiger. Die vergen een werkelijk pixelperfecte timing waarop je op het scherm drukt om Roo te laten springen. Als je even niet oplet, poog je hetzelfde level klakkeloos 30 keer achter elkaar en dat komt omdat Run Roo Run je meteen weer in de actie zet. Dat houdt het spel heerlijk vlot en maakt het ook verleidelijk om na dat ene lastige extreme level, weer even een makkelijk level in een volgende wereld te halen. Maar het blijft nooit bij één level. Nooit. En dat gaat ook niet gebeuren, want ontwikkelaar 5th Cell gaat elke week 10 gratis levels uitbrengen. Run Roo Run is wat ons betreft de uitvinder van de uitdrukking ‘oké, nog één bonuslevel, twee werelden en dan zien we wel weer verder‘.
Downloaden: Run Roo Run (€0,79)
De koopjeshoek
Niks van je gading tussen de nieuwe games? De koopjeshoek! Zo rollen we in de iOS game-update. De leukste tijdelijke aanbiedingen van vandaag zijn:
- BongBong Boom(en) (puzzelen, gratis, was €0,79)
- Powder Monkeys (piraten-minigames, gratis, was €0,79)
- Snowboard Hero (snowboarden, €0,79, was €2,39)
- Dead Space (horror-actie, €0,79, was €5,49)
- PDC World Darts Championship (darten, gratis, was €0,79)
Let op: de genoemde aanbiedingen hebben een beperkte geldigheidsduur. Controleer dus goed of de game/app nog steeds gratis en/of voor de aanbiedingsprijs wordt aangeboden. Zie voor meer uitleg dit artikel: De nieuwsbrief van iPhoneclub en gemiste koopjes.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 8 reacties