We zijn niet weg te slaan in deze iOS game-update. In Roads of Rome 3 ga je voor de derde keer aan de slag met de soldaten die het Romeinse Rijk moeten uitbouwen, maar ditmaal hebben ze daarbij zelfs de beschikking over luchtballonnen. In Endless Road is het de vraag hoe lang je op het scherpst van de snede kan spelen en… tegen deze tijd komen we erachter dat het thema weg in de inleiding niet erg jofel is, omdat we geen bruggetje kunnen verzinnen naar het aankomende, overdreven Aziatisch van thema zijnde schietspel Shadow Warrior. Oef. De weg mooi kwijt. -_-‘
Roads of Rome 3: wacht, wèlk Rome?
Roads of Rome is misschien wel het bekendste micromanagement-spelletje op de iPhone. Je kan het geen Sim City-achtige noemen, omdat je niet naar alle vrijheid een stad bouwt. En je bouwt ook niet zomaar één emporium uit, hoewel de titel dat misschien wel doet vermoeden. Nee, in Roads of Rome bouw je dorpen (levels) door je dienaren allerlei handelingen achter elkaar te geven en dat zo efficiënt mogelijk te doen. Soldaat 2 haalt een steen uit het pad, soldaat 1 hakt een boom en kan vervolgens langs het pad en soldaat 3 kan de steen mooi verbouwen tot een huisje. Zo ging het in de vorige twee delen ongeveer, maar voor het derde deel put ontwikkelaar Realore ook uit eigen fantasie. En zo bouw je opeens dorpen om Rome heen waarin de troepen beschikken over luchtballonnen en technieken om te profiteren van een berg lava. Meer dan ooit houd je je bovendien bezig met het afslaan van niet-Romeinen, de Barbaren – daar zal je flink wat mannen en manuren in stoppen. Maar je moet er wat voor over hebben, het uitbouwen van het non-existente Romeinse rijk. Als je niet weet of dit soort micromanagement aan jou besteed is, kan je eerst uit de voeten met de gratis versie.
Downloaden: Roads of Rome 3 (€1,79, iPhone, iOS 4.3+)
Downloaden: Roads of Rome 3 Free (gratis, iPhone, iOS 4.3+)
Endless Road: beetje klein wel
Als je al de hele dag achter de computer zit voor bijvoorbeeld werk, is het zo en dan moeilijk niet te staren naar het beeldscherm van de iPhone of iPod touch. Maar we hebben nog niet vaak een spelletje gezien dat er zo bij helpt als Endless Road. Het spel ziet er stijlvol uit met zijn spierwitte menu’s en omgevingen, maar tjonge, wat is de daadwerkelijke actie in beeld klein! Het is de bedoeling dat je zo ver mogelijk rijdt met je auto, waarbij de snelheid niet onder de tachtig kilometer per uur mag liggen als je allerlei tegenliggend verkeer ontwijkt. En palen, die zomaar opduiken op het wegdek voor je. Oef. Wat zijn die palen lastig. Het kost geen moeite om van baanhelft te verwisselen met een vingerdruk, maar je reflexen zo aanwenden en scherp houden tijdens het spelen, is een fikse uitdaging blijkt in herhaaldelijke speelsessies. Dat kan je vervelend vinden, dat kan je geweldig vinden. Wat in ieder geval niét fijn is, is dat er ook een ander soort crashes voorkomen in Endless Road. Nu hopen dat Chillingo snel met een update komt voor het vastlopen nadat je in de garage met upgrades en in-app aankopen bent geweest.
Downloaden: Endless Road (€0,89, universeel, iOS 4.3+)
Trailer van de Dag: Shadow Warrior
Ergens rondom Carmageddon en nog ver voor Grand Theft Auto, waren er ook nog wel wat andere opzienbarend grove spelletjes. Shadow Warrior was er een van, uit de koker van 3D Realms dat eerder tekende voor het schietspel Duke Nukem 3D. In Shadow Warrior ben je een spierbundel die heel Azië in al haar stereotypen onder vuur legt. Bewakers met blote bast en lange paardenstart komen in bosjes op het vuur van je uzi’s afgerend, afgeragd tussen de dunne Japanse schotjes in elke hoek van badhuizen, tempels en maffia-hideouts. Gemengd met de nodige spierballenpraat van de hoofdpersoon natuurlijk, zoals we van 3D Realms gewend waren. Shadow Warrior legt later in het spel iets meer nadruk op springen dan je gewend bent van schietspellen, en dat kan ermee te maken hebben dat we in de trailer geen aparte sticks zien om te lopen en te kijken, maar dat zich in de rechterhoek een grote knoppenbrei bevindt. De trailer lijkt nog wel te tonen dat je met vegen over de rest van het scherm kan kijken, maar of dat echt zo is… weten we voor het einde van het jaar. En nu, met een hoog aflopend stemgeluid: “I am the shadow warrior!”
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 4 reacties