iPad-apps lucratiever dan iPhone-apps?
Volgens een nieuw gepubliceerd onderzoek valt er voor een goede iPad-applicatie meer geld te vragen, dan voor een iPhone-app. Het prijsverschil wordt alleen maar groter. Dat blijkt uit cijfers van het Nederlandse bedrijf Distimo. De prijs van een gemiddelde iPad-applicatie steeg met 14,5 procent in de afgelopen 6 maanden, terwijl dat bij de iPhone maar 2,3 procent was. Bij de iPad ligt de gemiddelde prijs net iets onder de $5. Applicaties die in de lijst van 100 bestverkochte betaalde apps staan, zijn zelfs nog iets duurder: gemiddeld $5,80.
Bij de iPhone ligt de prijs een stuk lager: de gemiddelde app is minder dan $4 waard en de applicaties die in de top 100 staan zitten gemiddeld op $2,14.
Op het eerste gezicht zou je dus zeggen dat het veel lucratiever is om een iPad-applicatie op de markt te brengen: de concurrentie is momenteel nog minder groot en je kunt er veel meer geld voor vragen. Maar de iPhone maakt het goed door de enorme aantallen gebruikers die er zijn en het grote aantal iPhone-apps. Van de 300.000 applicaties die in de App Store verkrijgbaar zijn, is maar 13% specifiek voor de iPad uitgebracht. Slechts 7% van de apps zijn universeel (dus geoptimaliseerd voor iPhone én iPad). Kijk je naar een losse verkooptransactie, dan is de iPad inderdaad lucratiever, maar in absolute aantallen verslaat de iPhone nog steeds de iPad.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 9 reacties