
iPad-apps lucratiever dan iPhone-apps?
Volgens een nieuw gepubliceerd onderzoek valt er voor een goede iPad-applicatie meer geld te vragen, dan voor een iPhone-app. Het prijsverschil wordt alleen maar groter. Dat blijkt uit cijfers van het Nederlandse bedrijf Distimo. De prijs van een gemiddelde iPad-applicatie steeg met 14,5 procent in de afgelopen 6 maanden, terwijl dat bij de iPhone maar 2,3 procent was. Bij de iPad ligt de gemiddelde prijs net iets onder de $5. Applicaties die in de lijst van 100 bestverkochte betaalde apps staan, zijn zelfs nog iets duurder: gemiddeld $5,80.
Bij de iPhone ligt de prijs een stuk lager: de gemiddelde app is minder dan $4 waard en de applicaties die in de top 100 staan zitten gemiddeld op $2,14.
Op het eerste gezicht zou je dus zeggen dat het veel lucratiever is om een iPad-applicatie op de markt te brengen: de concurrentie is momenteel nog minder groot en je kunt er veel meer geld voor vragen. Maar de iPhone maakt het goed door de enorme aantallen gebruikers die er zijn en het grote aantal iPhone-apps. Van de 300.000 applicaties die in de App Store verkrijgbaar zijn, is maar 13% specifiek voor de iPad uitgebracht. Slechts 7% van de apps zijn universeel (dus geoptimaliseerd voor iPhone én iPad). Kijk je naar een losse verkooptransactie, dan is de iPad inderdaad lucratiever, maar in absolute aantallen verslaat de iPhone nog steeds de iPad.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Wij merken zelf ook vanuit de zakelijke markt steeds meer interesse in ontwikkeling van iPad apps in plaats van iPhone apps.
het stuit me al langer tegen de borst dan een iPhone app een zogenaamde “upgrade” krijgt naar een iPad app en dat de prijs dan van bv €1,59 stijgt naar bv. 4,99
IMakker, dit heet marktwerking, alblijft jouw gevoel natuurlijk valide….
Zolang het een app van redelijke kwaliteit betreft, heb ik daar geen moeite mee. Vooral games en media kunnen echt profiteren van het grotere scherm.
Maar helaas heb ik ook al een stel apps (opnieuw) gekocht, welke echt 1 op 1 van de iPhone overgenomen waren. Soms zelfs de graphics niet eens verbeterd, alleen de tekst over een groter scherm verdeeld.
Als je dan toch niet van plan bent, er meer tijd in te steken, had er dan een universele app van gemaakt.
@ Henri, wat bedoel je met marktwerking als je met een feitelijk monopoly zit: je kan enkel aankopen op de itunes store, nergens anders
@IMakker,
daar heb je een valide punt 😉
je kunt ook niet kopen. Als de mensen dus bereid zijn om meer te betalen voor iPad apps, dan bepaald de markt dus dat een hogere prijs mogelijk is. Als niemand de duurdere apps zou kopen zal de prijs vanzelf omlaag gaan.
Apple heeft ABSOLUUT geen monopolie positie. Je bent vrij om een andere phone te gebruiken, apps niet te kopen, je phone te jailbreaken en gratis je apps te plaatsen. Dus je hebt feitelijk keuze zat. Daarnaast draaien iPhone apps ook op je iPad. Ze zijn iets minder mooi, maar that’s it.
De prijs is ook wel vanuit een ander oogpunt te verklaren. de markt voor iPhone apps is veel groter dan iPad apps. Als je dus voor jouw inspanning om een app te maken hetzelfde wilt verdienen als met een goede iPhone app moet je dus meer vragen.
Zo simpel is het toch? Of zie ik het nu verkeerd?
Zo simpel is het Henri. Toch zou het ook simpel moeten zijn eenzelfde apparaat te ontwikkelen wat niet zoveel haken en ogen heeft als i-tunes.Om maar 1 vb te noemen. Deze “applicatie” oftewel noodzakelijk kwaad, vreet geheugen, zonder aanleiding, en zonder dat je er iets aan kan doen. Oftewel; i love my iPad, but i hate iTunes. Diegene die exact hetzelfde apparaat ontwikkeld, maar met flexibeler software, is spekkoper. Toch?
Tip: Download app op je iPhone en synchroniseer dan met PC. Na synchroniseren staan ze dan ook op de iPad. Werkt bij de meeste APPS prima