iPad games: ontwikkelaars zien de iPad wel zitten

Ontwikkelaars van games zien de lancering van de iPad positief tegemoet, al zijn ze wel bezorgd hoeveel ze moeten investeren en welke doelgroep de iPad gaat trekken.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

ipad gamesVoor games biedt de iPad compleet nieuwe mogelijkheden: de schermresolutie is beter dan op de iPhone, waardoor er veel meer detail mogelijk is. En met de snelle processor zit het ook wel goed. Maar wat zijn de ontwikkelaars zelf van plan? Zien ze nieuwe mogelijkheden, of denken ze dat mensen de iPad helemaal niet gaan gebruiken om te gamen? Gamasutra interviewde een reeks gamesontwikkelaars en vroeg ze naar hun mening over de iPad en de plannen die ze aan het smeden zijn.


Mark Rein van Epic Games zag de demonstraties van Gameloft en EA tijdens de keynote en vond ze behoorlijk indrukwekkend. Hij ziet de iPad wel zitten en denkt dat het “great for gaming” zal zijn. Epic zal waarschijnlijk de game Unreal Engine geschikt maken voor de iPad. Ook Brett Seyler van Unity Technologies ziet de iPad helemaal zitten: Zijn bedrijf brengt de Unity Engine op de markt, waarmee ontwikkelaars makkelijk grafisch mooi uitziende games kunnen maken. Er zijn meer dan 550 games die met Unity werken. De iPad gaat de business van Unity versnellen.

spider bryce manorGameloft en EA zijn al aan boord, ngmoco is “very excited” vanwege het grotere scherm en PopCap ziet de iPad als “an amazing piece of technology”. Toch zijn er ook kritischer geluiden: Capy, de maker van Critter Crunch, betwijfelt of het nu al zin heeft om de iPad revolutionaire kansen op het gebied van gaming toe te dichten. Tiger Style, maker van Spider: The Secret of Bryce Manor, ziet wel iets in de schermgrootte en de processorkracht van de iPad, maar vraagt zich af of de investeringen wel terug te verdienen zijn: “If we made a killer game for the iPad with a $1 million budget to show what the new device is capable of, would we have any chance of recouping that investment? We’ll have to wait and see how large that market becomes, but for now it’s clearly not something Tiger Style can pursue.” Ook is marktfragmentatie een punt van zorg: iPhone, IPod touch en iPhone 3GS zijn technisch gezien nu al verschillend als het op games aankomt. Mountain Sheep, ontwikkelaar van Minigore, kiest daarom een aanpak die veel gamesontwikkelaars zullen volgen: bestaande iPhone-games wat aanpassen, zonder in compleet nieuwe projecten te duiken. Deze ontwikkelaar gaat een versie van Minigore maken in een hogere resolutie, waarbij ook aan het finetunen van de bedieningsknoppen op het grotere scherm wordt gedacht.

Gamasutra interviewde nog veel meer gamesontwikkelaars over de iPad, onder andere wat ze van het apparaat zelf vinden, of het een netbook-killer is en wat ze van het grotere schermoppervlak verwachten. Ontwikkelaars verwachten dat de lage prijs en Apple’s slimme marketing er wel voor zal zorgen dat de iPad populair gaat worden. Toch weet niet iedereen wat voor publiek de iPad nu eigenlijk gaat trekken en wat de vooruitzichten op langere termijn zijn.

Gamasutra: Developers React: The iPad’s Future

Reacties: 12 reacties

  1. De Unreal Engine is geen game zoals het hier staat maar een engine waar andere ontwikkelaars gebruik van kunnen maken. 😉

  2. Dat zou voor mij één van de belangrijkste reden zijn om hem te kopen. Ik speel graag games op de iPhone, alleen met een groter scherm en meer processorkracht zou het “amazing” zijn. Het tweede waar ik mijn iPhone voor gebuik is internetten. Ik heb geen laptop en wil er ook geen één. Dat zou ook fijner gaan met een groot scherm. Ik heb beneden wel een desktop staan, maar daar maak ik alleen muziek op en kijk ik films mee. Ik zou denk ik, als ik een ipad koop, niet snel een nieuwe iPhone kopen. Ik heb nu een 3G en die is voldoende voor onderweg gamen en internetten. Als ik geen ipad koop, dan wil ik wel de volgende nieuwe iPhone.

  3. Ik heb een vraagje: op het special event liet gameloft een preview van nova zien. Weet iemand of er 2 verschillende nova – apps gaan bestaan(1 voor iPhone en 1 voor iPad) of blijft dit 1 app met beide ” versies “? Alvast bedankt voor diegenen die me antwoorden!!!!!!! 🙂

  4. Die gast van gameloft zei dat de ipad door z’n schermgrootte betere controls had en dat controls makkelijker te verplaatsen waren, ik denk dus dat er wel een iPhone/iPod touch en een ipad versie komt@Vincent:

  5. @Remon

    net als jij betwijfel ik of ik mijn oude 3g wel kwijt wil. Je maakt echter een klein foutje, internetten onderweg gaat het niet worden tenzij je met Edge wil internetten. Ik wilde ook wachten op de de 3g versie maar dat gaat niet ondersteund worden in Nederland helaas.

    On Topic, ik ben reuze enthousiast over de nieuwe mogelijkheden qua games

  6. Origineel geplaatst door Michel
    (…) Ik wilde ook wachten op de de 3g versie maar dat gaat niet ondersteund worden in Nederland helaas.(…)

    Waar baseer je dat op? Want ik begrijp uit die ene zin dat er geen 3G iPad in Nederland komt? (kan zijn dat ik het verkeerd begrijp).

    De echte potentie van de iPad ligt denk ik voor een heel groot deel aan de ontwikkelaars, maar het is natuurlijk aan Apple om hun een zo goed mogelijk platform aan te bieden.

  7. @Michel: misschien heb ik het niet duidelijk genoeg opgeschreven Michel. ik bedoel met onderweg internetten dat mijn iPhone (3G uitvoering) voldoende zal zijn, inclusief gamen. Nu gebruik ik die ook thuis (boven in bed of op de bank). Voor thuis zal de ipad het gaan doen wat nu minder goed op mijn iPhone te doen is. Ik ben niet vanplan om een ipad mee te nemen op straat. Die zal voornamelijk binnen gebruikt worden waar WiFi aanwezig is. Ik ga dus ook niet voor de 3G versie van de ipad.

  8. @ Isponge – de Ipad 3g zal best nog wel eens kunnen verkocht worden in Nederland maar de micro sim maakt het momenteel onmogelijk om er een gewone sim in te plaatsen. Nu kunnen telecom aanbieders dit alsnog leveren maar het internet is niet gebaseerd op onze 3g internet. Dit las ik op iphoneclub, ik zal straks nog wel even de link sturen.

    @Remon – aha en dat is precies waarom ik de Iphone zo geweldig vind : o) lekker internetten in de tram met een groot scherm. Ipad thuis zal mijn netbook zeker gaan verdrijven, ik kijk er echt naar uit!

  9. @ Isponge – Ik heb het gelezen op https://www.iculture.nl/59183/micro-sim-wat-is-dat-eigenlijk/

    Maar, misschien heb ik te snel conclusies getrokken want op ipadclub staat weer dit artikel

    https://www.iculture.nl/421/3g-ipad-gekocht-en-geen-micro-sim-bij-de-hand-gewoon-oude-simkaart-bijknippen/

    we zullen het moeten afwachten. Helaas ben ik daar niet zo goed in : o)

  10. Origineel geplaatst door Michel
    […] ik kijk er echt naar uit!

     you and me both!

  11. ik denk dat de game ervaring op de ipad geweldig zal zijn, maar het apparaat is te hoog gegrepen voor een portable console…

    het is te groot (en misschien ook wel te kwetsbaar, gezien het grote glazen scherm ) om fatsoenlijk portable te zijn.
    daarnaast is de prijs van 499 relatief gezien natuurlijk niet heel erg hoog, maar wel in vergelijking met de psp en DSi.

    en daar komt mijn grootste concern gezien de verkoop, het is het allemaal net er tussen in. ik ben benieuwd hoe groot de daadwerkelijke belangstelling is als hij in de verkoop gaat

  12. Origineel geplaatst door Ingmar
    ik denk dus dat er wel een iPhone/iPod touch en een ipad versie komt@Vincent:

    Sorry, maar dat vind ik dus de grootste onzin die je maar kunt schrijven. Heb jij persoonlijk met GameLoft gesproken, heb je ooit één regel code geschreven voor een iPad – heb je onderzocht of de apps niet gewoon kunnen detecteren op welk aparaat het draait en daar bij dus andere interface elementen toont — het hele programeren onder objective-c (en voor meer talen) geldt dat je met objecten en controlers werkt – de objecten van je datamodel hoeven echt niet anders te worden – sterker nog – die wil je warschijnlijk juist het zelfde houden

    “ik denk dat”

    zucht