iPad games: ontwikkelaars zien de iPad wel zitten

Ontwikkelaars van games zien de lancering van de iPad positief tegemoet, al zijn ze wel bezorgd hoeveel ze moeten investeren en welke doelgroep de iPad gaat trekken.

ipad gamesVoor games biedt de iPad compleet nieuwe mogelijkheden: de schermresolutie is beter dan op de iPhone, waardoor er veel meer detail mogelijk is. En met de snelle processor zit het ook wel goed. Maar wat zijn de ontwikkelaars zelf van plan? Zien ze nieuwe mogelijkheden, of denken ze dat mensen de iPad helemaal niet gaan gebruiken om te gamen? Gamasutra interviewde een reeks gamesontwikkelaars en vroeg ze naar hun mening over de iPad en de plannen die ze aan het smeden zijn.


Mark Rein van Epic Games zag de demonstraties van Gameloft en EA tijdens de keynote en vond ze behoorlijk indrukwekkend. Hij ziet de iPad wel zitten en denkt dat het “great for gaming” zal zijn. Epic zal waarschijnlijk de game Unreal Engine geschikt maken voor de iPad. Ook Brett Seyler van Unity Technologies ziet de iPad helemaal zitten: Zijn bedrijf brengt de Unity Engine op de markt, waarmee ontwikkelaars makkelijk grafisch mooi uitziende games kunnen maken. Er zijn meer dan 550 games die met Unity werken. De iPad gaat de business van Unity versnellen.

spider bryce manorGameloft en EA zijn al aan boord, ngmoco is “very excited” vanwege het grotere scherm en PopCap ziet de iPad als “an amazing piece of technology”. Toch zijn er ook kritischer geluiden: Capy, de maker van Critter Crunch, betwijfelt of het nu al zin heeft om de iPad revolutionaire kansen op het gebied van gaming toe te dichten. Tiger Style, maker van Spider: The Secret of Bryce Manor, ziet wel iets in de schermgrootte en de processorkracht van de iPad, maar vraagt zich af of de investeringen wel terug te verdienen zijn: “If we made a killer game for the iPad with a $1 million budget to show what the new device is capable of, would we have any chance of recouping that investment? We’ll have to wait and see how large that market becomes, but for now it’s clearly not something Tiger Style can pursue.” Ook is marktfragmentatie een punt van zorg: iPhone, IPod touch en iPhone 3GS zijn technisch gezien nu al verschillend als het op games aankomt. Mountain Sheep, ontwikkelaar van Minigore, kiest daarom een aanpak die veel gamesontwikkelaars zullen volgen: bestaande iPhone-games wat aanpassen, zonder in compleet nieuwe projecten te duiken. Deze ontwikkelaar gaat een versie van Minigore maken in een hogere resolutie, waarbij ook aan het finetunen van de bedieningsknoppen op het grotere scherm wordt gedacht.

Gamasutra interviewde nog veel meer gamesontwikkelaars over de iPad, onder andere wat ze van het apparaat zelf vinden, of het een netbook-killer is en wat ze van het grotere schermoppervlak verwachten. Ontwikkelaars verwachten dat de lage prijs en Apple’s slimme marketing er wel voor zal zorgen dat de iPad populair gaat worden. Toch weet niet iedereen wat voor publiek de iPad nu eigenlijk gaat trekken en wat de vooruitzichten op langere termijn zijn.

Gamasutra: Developers React: The iPad’s Future

Reacties: 12 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.