Een interessant onderzoek van Nielsen laat zien voor welke content gebruikers van tablets en mobiele telefoons willen betalen en voor welke content niet. Het onderzoek baseert zich niet op aankopen uit het verleden, maar laat zien hoeveel geld mensen per maand willen betalen voor abonnementsdiensten. De prijzen zijn opgedeeld in intervallen van vijf euro en er was ook de optie ‘ik wil niks betalen voor deze dienst’. Met name diensten voor sport, radio en nieuws moeten er flink aan geloven.
Maar liefst 67 procent van de ondervraagden wil niet betalen voor nieuws. Een kwart van de tablet- en telefoongebruikers heeft er maximaal 5 dollar per maand voor over. Slechts 6 procent vindt 10 dollar ook nog een acceptabele prijs voor een nieuwsdienst. Daarboven worden de percentages ronduit marginaal. Het ziet er niet goed uit voor de krantenuitgevers, waarvan een papieren abonnement nu minimaal 22,50 euro per maand kost.
Ook sportnieuws en -diensten krijgen het zwaar te verduren afgaande op deze cijfers. 61 Procent wil er geen cent voor neerleggen. Ook hier is een kwart van de mensen wél bereid te betalen voor sportabonnementen; maar bij hen is 5 dollar per maand de limiet. Alleen voor streaming radio en nieuws willen nog minder mensen betalen.
Apple zelf kan alvast in haar handen wrijven wat betreft haar nieuwe online muziekdienst die waarschijnlijk iCloud gaat heten. 63 Procent van de ondervraagden zegt er geld voor over te hebben om muziek altijd bij de hand te hebben via een online abonnement. Op het totaal aantal ondervraagden zegt 42 procent er zeker 5 dollar per maand voor over te hebben; voor 14 procent mag het ook het dubbele kosten.
Voor series, boeken, films en met name magazines willen veel mensen best in de buidel tasten. In het geval van films en boeken vindt meer dan 20 procent een prijsopgave van 10 dollar ook heel redelijk.
Wat opvalt is dat de prijzen die mensen doorgaven aan de onderzoekers, redelijk marktconform zijn. Nieuws, radio en sport is op een legale manier vaak gratis te verkrijgen. Dat geldt niet voor films, boeken en magazines en daar is de consument dan ook bereid voor te betalen. Om gebruik te maken van de muziekdiensten Spotify, Amazon Cloud, Google Music of Apple’s aankomende iCloud, moet je ook in de buidel tasten en de ondervraagden geven toe dat te willen doen. Met andere woorden: als kranten en andere bronnen massaal hun nieuwsvoorziening betaald maken en stoppen met gratis nieuws, zou dit onderzoek er wel eens heel anders kunnen uitzien.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties