Een onderzoek van Reynolds Journalism Institute (RJI) voorspelt weinig goeds voor de gedrukte media. Uit het onderzoek blijkt dat iPad-bezitters sterker geneigd zijn om nieuws op hun iPad te lezen dan het lezen van een gedrukte krant. RJI ondervroeg meer dan 1.600 iPad-bezitters naar hun leesgedrag, met name gericht op consumptie van nieuws en lezen. Maar liefst 84,4% van de iPad-bezitters gebruikt de iPad voor het lezen van breaking news en de gangbare nieuwsstroom van gebeurtenissen. Iets meer dan 30% van de ondervraagden heeft geen abonnement op een krant en volgt het nieuws liever op de iPad.
Bij de groep die nog wel een abonnement op de krant heeft en dagelijks nieuws ook op de iPad volgt, is meer dan de helft (58,1%) van plan om het abonnement binnen een halfjaar op te zeggen. Een groep van 10,7% heeft het krantenabonnement al opgezegd en leest tegenwoordig alleen nog op de iPad. Toch zijn die lezers niet helemaal verloren, als de kranten goede alternatieven bieden in de vorm van iPad-apps of digitale abonnementen. De Wall Street Journal, New York Times en Nederlandse kranten zoals NRC, Volkskrant en Telegraaf zijn al bezig met de iPad. Opvallend is dat tablets zoals de iPad een grotere bedreiging lijken te vormen dan de opkomst van internet enkele jaren terug, toen je het dagelijkse nieuws opeens gratis op je beeldscherm kon gaan lezen. James Murdoch, hoofd van News Corp in Europa en Azië, heeft aangegeven dat iPhone- en iPad-applicaties een sterker ‘kannibalistisch’ effect hebben op de traditionele kranten dan destijds de opkomst van nieuwssites.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 17 reacties