De lancering van de speciale tabletpublicatie ‘The Daily’ staat gepland voor de week van 17-21 januari. Dat meldt althans de website All Things Digital op basis van ‘verschillende bronnen’. The Daily is naar verluidt een gezamenlijk project van Apple-topman Steve Jobs en mediatycoon Rupert Murdoch, die onder meer eigenaar is van de krant waar All Things Digital deel van uitmaakt. De iPad-krant stond aanvankelijk gepland voor deze maand, maar volgens de website zijn de plannen voor de lancering de afgelopen maanden meermaals gewijzigd. Het is nog niet duidelijk of Steve Jobs ook bij de onthulling van het project aanwezig zal zijn.
Hoewel het eigenlijk een geheim project is, kwam er de afgelopen tijd al veel informatie over de iPad-krant naar buiten. Zo werd duidelijk dat de publicatie 99 cent per week gaat kosten, dagelijks wordt uitgegeven en drie keer per dag wordt bijgewerkt. Men omschrijft de stijl van ‘The Daily’ als een combinatie van tabloid-stijl kranten als de New York Post en broadsheets als het Britse Daily Mail. Screenshots of mockups zijn echter niet uitgelekt, dus hoe The Daily er precies uit gaat zien blijft nog een verrassing.
Aan de krant gaan in totaal zo’n 150 journalisten meewerken, die geleid worden door voormalig New York Post-eindredacteur Jesse Angelo. De publicatie zal beschikken over veel videomateriaal en andere niet-traditionele content. Dit is wel een belangrijk verschil ten opzichte van traditionele kranten die hun edities naar de iPad brengen. Ook zal The Daily naar verwachting gebruik gaan maken van een nieuwe abonnementendienst van Apple. Hiermee betalen gebruikers per week of per maand via iTunes en krijgen dan elke ochtend automatisch de nieuwe editie op hun iPad ‘gepusht’.
Dit betekent waarschijnlijk dat ook andere publicaties hiervan in de nabije toekomst gebruik gaan maken. Naar verwachting is hiervoor een nieuwe iOS-update vereist. Een bron van MacStories stelde in november dat Apple een iOS 4.3-update gepland had voor half december. Deze update zou ook de nieuwe iTunes-abonnementendienst naar het iOS-platform brengen, zo stelde de bron destijds. Het klinkt waarschijnlijker dat ook deze update in januari volgend jaar zal verschijnen.
Hoewel Apple met de iTunes-abonnementen ongetwijfeld de handen op elkaar zal krijgen bij gebruikers, zijn nog niet alle uitgevers overtuigd. Met name de traditionele uitgevers die naast een digitaal ook nog een gedrukt aanbod hebben, zijn nog niet helemaal tevreden. Zij willen graag zelf controle over de abonnementen, zodat ze de beschikking hebben over allerlei gebruikersinformatie die cruciaal is voor het aantrekken van adverteerders. Bij producten als The Daily, die alleen digitaal uitgebracht worden, is dat veel minder belangrijk.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 4 reacties