The Daily, de krant van mediatycoon Rupert Murdoch die speciaal voor de iPad is ontworpen en op 2 februari het levenslicht zag, verliest abonnees sneller dan dat ze nieuwe verwelkomt. Dat leert een studie van Nieman Journalism Lab. Die mat de populariteit aan de hand van het aantal tweets dat werd geplaatst vanuit de artikelen in de nieuwsapp. Op de dag van de lancering waren dat er 387. Slechts twee weken later bedroeg het aantal nog maar 104 tweets op een dag.
De digitale krant The Daily is alleen in de Amerikaanse App Store te krijgen maar geldt voor media over de gehele wereld als een pionier. Dagbladen zijn druk bezig met het analyseren van kansen op de jonge tabletmarkt en vooralsnog zijn er meer vragen* dan antwoorden. Pikken krantenlezers het dat de iPad-krant een gescande papieren krant is? Is de iPad userbase groot genoeg om een totaal andere versie van de krant financieel te laten slagen? Gaan krantenuitgevers in zee met de nieuwe abonnementsvoorwaarden van Apple? Moeten ze abonnees extra geld vragen als ze ook al een abonnement hebben op de papieren krant? Wat mag een digitaal abonnement kosten? En vooral: welke functies moet een krant hebben op de iPad?
- Gemiddeld aantal tweets vanuit The Daily
- Tweets per dag vanuit The Daily
- The Daily iPad app
Het zal veel uitgevers niet hoopvol stemmen dat de populariteit van The Daily een daling inzet in plaats van een stijging. Nieman Journalism Lab vindt het aantal tweets dat wordt geplaatst vanuit de app een goede graadmeter, maar meldt erbij dat het niet persé hetzelfde is als het aantal lezers of abonnementhouders van de iPad-krant.
Op de site van Nieman Journalism Lab is meer te lezen over het onderzoek en de onderzoeksmethode. Yahoo News laat zien hoe belabberd de situatie van The Daily eruit ziet. Een artikel over dit onderwerp op AppAdvice geeft een hint van de publieke opinie omtrent The Daily weer in de reacties.
I’m one of the hoard of former Daily readers, but dropped them once my free two-week trial ended. Nowhere close to the content required to justify their exorbitant fees. Hopefully they’ll reconsider their subscription model, at least for the first year as iPads proliferate.
Though I really like the concept of The Daily, and admittedly am still reading it every day, after this week I’ve decided not to renew my subscription. The journalism bias is just too obvious and shoddy.
The app is slow loading, often times not delivered till noon, renewing takes 2-3 times before it kicks in, and did I say SLOW LOADING. Not worth $1.00 a week. Do the math. Pretty expensive folks.
Een digitale krant maken voor een publiek dat grotendeels niet gewend is om voor nieuws te betalen: het gaat met vallen en opstaan.
*Auteur Bart Breij werkte op de internetredactie van Dagblad van het Noorden en dacht mee over hoe de krant er moet uitzien op de iPad.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Lijkt me vrij logisch. Eerste paar dagen is iedereen laaiend en twittert men bovengemiddeld veel vanuit de app. Daarna zwakt het af naar een gemiddelde. Dat zie je ook in die tweede grafiek. Zeker wanneer je rekening houdt met die 2 week free trial. Dus het lijkt me nog wat vroeg om op basis van die Twitter stats conclusies te gaan trekken.
99 dollarcent per week? Duur? Huh? Heel goedkoop als je het mij vraagt. Verder vind ik het een fantastische app, werkt super voor mij. Toch ook enkele minpunten: hoewel ik de krant al eens volledig gedownload heb op een dag, krijg ik soms toch nog steeds de melding dat de krant van vandaag gedownload wordt als ik later op de dag de app opstart, en dit is niet door het tijdscverschil, het gaat wel degelijk om dezelfde krant die gedownload wordt. Ook wel jammer dat er geen multitasking ondersteund wordt. Maar verder echt een prachtige app tegen een goedkope prijs. Ook het argument dat de krant pas laat beschikbaar komt, klopt niet. Tegen de middag Belgische tijd kan ik de krant al downloaden, dat is dus 6 uur aan de East Coast en zelfs nog vroeger als je meer naar het westen gaat.
Leuke app, maar dat steeds opnieuw downloaden als je later op de dag de krant opnieuw wilt lezen is erg irritant…
En die scrollende bende heb ik het op een gegeven moment ook wel mee gehad. Laat ze gewoon een krantje ala Zinio of Pressreader uitbrengen, die je volledig downloadt en daarna kan lezen wanneer je wilt.
Dit kun je ook zien als onzin bericht. Veel mensen zullen het aanvankelijk, gratis geprobeers hebben. Echter hebben ze de app links laten liggen toen ze moesten betalen.
Dat is niet vreemd, zo werkt het nu eenmaal.
Het lijkt dan ook meer op een poging van Yahoo om TheDaily als mislukking te positioneren..
Anderen hebben het al gezegd: natuurlijk gaat een deel van de mensen afhaken zodra de gratis probeerperiode voorbij is. Daarnaast is het aantal tweets vanuit de app natuurlijk geen graadmeter. Misschien lezen al die mensen hem nog steeds, maar vonden ze het twitteren van uit de app toch niet zo leuk. Ik vind het inderdaad ruiken naar het zwartmaken van The Daily.
Ik vind het een geweldige app!! Ondanks ik geen Amerikaan ben zit de krant goed in elkaar..veel interactieve content en ik blijf tot nu toe alles gratis ontvangen.
Voor het geld hoef je het niet te laten en zou voor mij een reden zijn om voor het eerst een kranten abbo af te sluiten mocht the daily ooit naar Nederland komen.
Kranten proberen lucht te verkopen in een flesje….ofwel waarom zou ik betalen voor nieuws terwijl het gratis te krijgen is???
Qua inhoud geef ik verreweg de voorkeur aan de New York Times app voor iPad, met een maandelijks abonnement voor $20. Veel meer waar voor je geld. Is natuurlijk een kwaliteitskrant van wereldniveau. De app heeft niet de hele trukendoos van The Daily, maar download de hele krant in minder dan een minuut en navigatie is vlot. Sociale netwerken zitten erin, evenals veel foto’s en video’s.
En het belangrijkste: de artikelen. Na een tijdje de NYT gelezen te hebben, merk je dat veel andere kranten pas een dag later met hetzelfde nieuws komen over een bepaald onderwerp.
Kranten kiezen is natuurlijk altijd gevolg van een persoonlijke voorkeur. Maar volgens mij wordt die keuze meer bepaald door inhoud, dan door de technische foefjes van de app.
De 0.99 cents per week is natuurlijk niet veel. De achtergrond artikelen zijn vaak boeiend. Het interview met de “Facebook” broertjes als vervolgverhaal in een van de eerste edities was een goed voorbeeld hoe een combinatie van tekst en video fragmenten goed werkt.
We zijn echter verwend. Er zijn veel start-ups die voor een paar jaar gratis gewilde content aanbieden zonder reclame. Zie Twitter. Als er eindelijk een verdienmodel komt, vaak reclame, dan is de volgende start-up aan de beurt. Tenzij de reclame “non-intrusive” is, zoals nu nog bij Twitter.
Misschien als The Daily een aanbieding wordt bij Groupon dan is er een grote kans dat het nog wat wordt 😉
Ik blijf erbij; kranten, zoals wij ze kennen zijn bijna dood. Er zijn nog mensen die graag een krantje lezen maar dat zullen er steeds minder worden. De jongere generatie doet dat nauwelijks nog.
Dan maar kranten op Internet en via tablets uitbrengen?
Ook dat is gedoemd te mislukken kan ik verzekeren.
Mensen willen natuurlijk wel nieuws hebben en sites als Nu.nl zijn succesvol, en blijven dat ook nog lang denk ik, maar men is simpelweg niet bereid te betalen als alle nieuws voor het pakken ligt. Je volgt wat rss links, volgt wat op twitter en met wat handige applicaties (Flipboard!) weet je alles. Precies op jou afgestemd.
Daar ligt mijns inziens de (nabije) toekomst.
Wel slecht nieuws voor de dode bomen handel maar… that’s life.
Via een Giftcard kun je het abbo afsluiten via de US app Store 😉 @marcooo: