Het iPad-nieuwsmagazine The Daily stopt op 15 december 2012. The Daily was de eerste digitale krant die volledig op de iPad werd uitgebracht. Er gingen al langer geruchten dat de toekomst van de tabletkrant onzeker was. Het stopzetten van The Daily is onderdeel van een herstructurering binnen moederconcern News Corp. Oprichter Rupert Murdoch geeft in een reactie aan, dat het blad niet snel genoeg voldoende lezers wist te trekken om het businessmodel te rechtvaardigen. Op lange termijn was het niet haalbaar om The Daily nog langer uit te geven. Medewerkers van The Daily zullen deels de overstap maken naar de redactie van The New York Post.
Apple en News Corp werkten samen aan de ontwikkeling van The Daily. News Corp investeerde 30 miljoen dollar om de krant te ontwikkelen en werkte maanden aan de voorbereiding van het magazine. Er werd een speciale persbijeenkomst met Apple-topman Eddy Cue georganiseerd om The Daily aan het publiek te presenteren. Dat gebeurde op 2 februari 2011. Sindsdien werd regelmatig gesproken over de enorme verliezen die The Daily elk kwartaal draaide. Bij The Daily was gekozen voor een grote eigen redactie, die zelf originele artikelen schreef in plaats van het voornamelijk doorplaatsen van berichten van persdiensten of berichten van andere publicaties uit het concern. News Corp is ook eigenaar van webdienst MySpace, de Britse kranten The Sun, The Times, het door een schandaal verdwenen News of the World en uitgeefconcern HarperCollins. Afgelopen zomer werd al dertig procent van het personeel van The Daily ontslagen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties