iPhone- en Android-gebruikers even snel uitgekeken op applicaties
Er is wel eens eerder onderzoek verricht naar de mate waarin iPhone-bezitters applicaties blijven gebruiken. Uit nieuw onderzoek van Flurry blijkt opnieuw, dat mensen applicaties massaal aan de kant zetten. Na een maand is nog maar 15% in gebruik, na zes maanden nog maar 5%. Er is echter een uitzondering: sociale netwerkapplicaties blijven langer interessant en dat is ook wel logisch: als je vrienden hebt op sites als Twitter en Facebook wil je daar langere tijd contact mee onderhouden. Opvallend is verder, dat het gebruikspatroon van iPhone en Android eigenlijk nauwelijks verschilt: beide groepen gebruikers raken even snel uitgekeken op een applicatie.
Tijdens het onderzoek keek Flurry naar een aantal grote categorieën uit de App Store en Android Market: Games, Entertainment, Social Networking, News en Lifestyle. Er werden 100 applicaties gevolgd, gedurende meer dan een half jaar. Meer dan 800 miljoen gebruikerssessies werden geregistreerd. De onderzoekers keken naar retentie (in welke mate iemand een app blijft gebruiken), gebruiksfrequentie en gebruiksduur.
Bij sociale netwerken blijken gebruikers de app veel vaker te starten. Wat games betreft is er weinig verschil tussen iPhone en Android, maar bij entertainment-applicaties juist wel: die worden op een Android-toestel tweemaal zoveel gestart als op een iPhone. De gemiddelde lengte van de gebruikssessies is bij alle categorieën tussen de 5 en 7 minuten, behalve bij nieuwsapplicaties: daarin blijven gebruikers makkelijk 10 minuten hangen.
Volgens Flurry bevat een op de vijf gedownloade applicaties uit de App Store en Android Market de tracker van Flurry.
Meer info: Blog Flurry Analytics
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 22 reacties