iPhone steeds belangrijker voor mobiele gamesindustrie

De lijst met finalisten van het 2009 Independent Games Festival Mobile wordt gedomineerd door iPhone-games. Het laat zien dat er een omslag in mobiele gaming heeft plaatsgevonden.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

FieldrunnersOp het 2009 Independent Games Festival Mobile is een opmerkelijke trend waar te nemen: terwijl de finalisten voorheen met games voor de Nintendo DS, PSP of Java kwamen aanzetten is dat nu helemaal anders. Maar liefst 11 van de 14 genomineerden hebben een game voor de iPhone ontwikkeld. Het mooie is dat daardoor onafhankelijke ontwikkelaars veel meer kans maken op prijzen: Fieldrunners (zie afbeelding), Dizzy Bee, Galcon en Ruben & Lullaby staan er onder andere bij. Ondanks alle moeilijkheden die sommige ontwikkelaars met Apple hebben, is het makkelijker dan ooit om tegen lage kosten een game wereldwijd te verkopen.


Vorig jaar was de situatie voor gameontwikkelaars nog totaal anders: toen was het nog gebruikelijk om als ontwikkelaar via gamesuitgeverijen zoals EA of Astraware een spel te distribueren. Door alle schakels in het proces (bij verkoop via een operator-portal wil ook de operator er iets aan verdienen) bleef er voor de ontwikkelaar zelf maar weinig geld over. Wie op eigen houtje een game wilde uitbrengen liep tegen allerlei obstakels aan: voor de meeste mobiele platformen is de distributie nogal versnipperd, er moet voor elk land een aparte deal worden gesloten. Mobilaria vertelde laatst in een artikel op Tweakers hoe lastig het is om telefoonapplicaties wereldwijd te verkopen en dat de iPhone eigenlijk het enige platform is waarbij je als ontwikkelaar nog iets kunt verdienen.

Volgende maand vindt in Barcelona het Mobile World Congress plaats en ook daar zal een prijsuitreiking plaatsvinden. Omdat de focus van MWC wat breder is dan alleen games en applicaties, zijn de genomineerden ook wat gevarieerder. Ook daar vinden we een aantal iPhone-kanshebbers: Real Football 2009 van Gameloft, Shazam op de iPhone en een klantensysteem voor de iPhone 3G van de Britse operator O2 bijvoorbeeld. In Barcelona lijkt de iPhone maar bijzaak (Apple ontbreekt ook dit jaar weer traditioneel als standhouder), maar op het Independent Games Festival gaan de iPhone-ontwikkelaars de show stelen.

Meer info: de lijst met finalisten van 2009 Independent Games Festival Mobile en de lijst met genomineerden van GSMA Mobile World Congress
Inspiratie voor dit artikel kwam van: Joystiq

Informatie

Laatst bijgewerkt
27 januari 2009 om 19:05
Categorie
Games

Reacties: 12 reacties

  1. Go iPhone!
    Groot voordeel van de iPhone is dat het touchscreen heeft, telefoon is, en een redelijk platform voor gaming heeft. Een all-in-one. Internet speelt hier ook een rol, bijv. live pokeren. En vooral toegankelijkheid voor developers.

  2. het zit em ook in de accelerometer! héél veel games maken daar gebruik van^^
    en natuurlijk dat hij veel meer aankan de andere telefoons, het zou psp spellen aankunnen (kweet niet zeker maar dat wordt wel vaak beweerd)… hoeveel andere telefoons kunne dat? 😛

  3. sinds ik men iPhone heb gebruik ik men PSP’S en nintendo DS niet meer 😛
    muziek spelen kan de iPhone al geen ander perfecte kwaliteit en goede games
    en mijn nokia was ook zeker geen oplossing voor muziek, films en foto’s

  4. @je rnoeder
    Nou, nou…
    Met de Gameboy emulator heb ik al een klein beetje lagg, laten we niet overdrijven…

  5. Jah, niet zo vreemd.
    De psp sterft ondertussen een stille dood en met de iPhone hebben ontwikkelaars gewoon wat meer mogelijkheden dan de gemiddelde java telefoon.
    Daarnaast is de doelgroep van de iPhone, en dus mobile osx, wat beperkter en dus kan men er beter vanuit gaan hoeveel mensen er tot de doelgroep behoren.

  6. Het is gewoon super leuk om voor de iPhone iets te maken, omdat er een grote kans is dat mensen het ook werkelijk uitproberen. Daarnaast kan iedereen gewoon een applicatie maken en deze uitgeven. Er zitten geen haken en ogen aan en je kunt gewoon maken wat je zelf leuk vind! 🙂 Alleen maar +punten!

  7. ik vind games op de iPhone echt overrated. Sure, er zitten een paar praaltjes in, maar daarom de iPhone een nieuwe handheld betwijfel ik. Ik speel vooral spelletjes die ik in mijn vrije tijd even drie minuten kan spelen. Op de Nintendo DS heb ik dat niet en maak ik meer progres in het spel. De iPhone was nooit bedoeld een handheld te worden en zal het ook niet worden. Serieus mensen, sommige spellen zijn leuk, maar of ze Super Mario, The Legend of Zelda of Tekken inhalen betwijfel ik.

  8. @CegizMan
    Helemaal mee eens.
    Spellen op de iPhone halen bij lange na niet het niveau van de spellen van bijv. de PSP. En met de accelerometer spelen is gewoon rot, reageert te traag. Nee tis grappig die spellen op de iPhone maar meer ook niet, echt geen concurentie voor de rest.

  9. Nou ben ik dat met bepaalde games met je eens. Ik denk echter dat met andere genres, vooral die waarbij de muis op de PC een grote rol speelt (adventure games, role playing games) de iPhone niet onder zou doen.

  10. Wat ik tot dusver echt dé topgame vind is wel Edge.
    Met dat het woordt REZ werd genoemd in de review was mijn interesse gewekt en heb em dan ok meteen gekocht.
    Grafische stijl is, hoewel simpel, geweldig.
    Gameplay is echt super, kwa innovatie komt het in de buurt van loco roco.
    Besturing werkt goed en de soundtrack is ook geweldig.
    Doe het regelmatig tussendoor, nu begint het niveau alleen aardig te stijgen, dus ff kijken hoever ik ermee kom. Daarnaast nog van plan om Sim City te kopen, dat zag er ook zeer goed uit voor de iPhone.

  11. In mijn mening zijn lang alle games voor de iphone niet beter dan die voor de psp of nintendo ds… allessinds zijn ze korter, tenzij je zo van die oneindige games speelt natuurlijk…

    Het enige voordeel dat de iphone heeft, is, dat je vroeger al snel met een gsm, ipod en psp/nintendo ds op zoek liep, en nu loop je enkel nog met je iphone op zak… denk dat ook de praktische kant van de iphone als enige apparaat in je zak de psp en nintendo ds onder water duwt…

  12. Face it

    De iPhone komt de DS en PSPs markt afknijpen.

    De spelen zijn nu misschien nog niet zo indrukwekkend maar daar hadden de DS en PSP ook last van toen die net op de markt waren. De game ontwikkelaars moeten de iPhone en de SDK nog ontdekken om er echt alles uit te halen way er in zit.

    Een goede game prut je niet zo maar ff in elkaar. Ook voor goede DS en PSP titels zijn jaren productietihd overheen gegaan.

    Die iPhone komt er wel. 😉
    Jullie zien het alleen nog niet. Maar dat is altid bij alles day nieuw is. Men geloofde ook nooit dat de iPhone een succes zou worden. Kijk waar we nuzijn. Geef het wat tijd. En Apple en de ontwikkelaars bewijzen je het tegendeel.