iOS kan voor het einde van 2012 het grootste gameplatform ter wereld worden. Dit blijkt uit een onderzoek van analistenbureau Asymco. Op het moment zou Apple al op de derde plek staan in de gamewereld, als je kijkt naar het aantal Game Center-gebruikers vergeleken met het aantal verkochte spelcomputers. Vergelijk je de verkoopcijfers van spelcomputers met OpenFeint-gebruikers, dan zou iOS inmiddels nu al het populairste spelplatform zijn.
Er zijn meer dan 400 miljoen iOS-apparaten verkocht volgens de gegevens van Asymco. Dat is flink wat meer dan de aantallen van de Playstation 2 en de Nintendo DS, de best verkopende game-apparaten. Omdat niet iedereen met een iPhone, iPad of iPod touch ook spelletjes speelt, keek het onderzoek naar het aantal Game Center- en OpenFeint-accounts. Deze accounts maken het mogelijk om scores en prestaties in iOS-spellen bij te houden of om online tegen anderen te spelen. Hierdoor is het aantal geregistreerde gebruikers een goede maatstaaf om mee te zien hoeveel iOS-gebruikers gamen.
Blijft het aantal Game Center-accounts net zo snel groeien, dan zullen er voor het einde van 2012 meer dan 200 miljoen accounts zijn. Dit zijn er meer dan de ongeveer 150 miljoen verkochte Nintendo DS-handhelds, op het moment de best verkochte spelcomputer. Er moet bij de cijfers alleen wel een kanttekening worden gemaakt: één Game Center-account staat niet altijd gelijk aan één speler. Een iPhone-gamer kan meerdere Game Center-accounts maken en daar tussen wisselen, om zo bijvoorbeeld meerdere bijnamen in spellen te gebruiken. Hetzelfde geldt ook voor OpenFeint.
Game Center lijkt het sowieso goed te doen als een online gameplatform. Xbox Live, een soortgelijke dienst voor de Xbox 360, zou op het moment 40 miljoen gebruikers tellen. Aangezien de Xbox 360 66 miljoen keer verkocht is, kan dit aantal sowieso niet het aantal Game Center-accounts overtreffen. Microsoft heeft wel als voordeel dat een aantal Xbox Live-gebruikers een vast bedrag per maand betaald voor extra mogelijkheden.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties