Jop gaat eten: laat je kind beter eten met iPad-app

Jop gaat eten is een vrolijke iPad-app die kinderen beter moet laten eten. Dat doet de applicatie door jongens en meisjes te betrekken bij het boodschappen doen en maken van het avondeten.
Bart Breij - · Laatst bijgewerkt:

Jop gaat eten headerLaat je kroost het avondeten voor wat het is na twee happen met pijn en moeite te hebben geprobeerd? De nieuwe iPad-applicatie Jop gaat eten van ontwikkelaar Heppi denkt er een oplossing voor gevonden te hebben. De app volgt de gedachte dat een kind beter gaat eten zodra hij of zij meer betrokken wordt bij het tot stand komen van het avondmaal. Dat is precies wat je doet in Jop gaat eten. Als speler doe je boodschappen, herken je de ingrediënten en puzzel je het tafelkleed in elkaar.


Jop gaat eten tafelkleed puzzelenJop gaat eten richt zich op kinderen van 3 tot 6 jaar en is aaneenschakeling van tien opeenvolgende, interactieve scènes. Het is niet zozeer een (luister)boek, maar meer een app de je tot kleine spelletjes en handelingen aanzet. Als je op de Play knop drukt, begint de reeks aan scènes. De app stuurt aan op meer vaardigheden dan beter leren eten. Zo herken je bijvoorbeeld vormen bij de juiste besteksoorten neerleggen en moet er geluisterd worden om de juiste ingrediënten te horen en in de pan te gooien. Als het virtuele avondeten is opgediend en opgegeten, klinkt het Nederlandstalige meezingliedje ‘Hey, eet je mee met Jop vandaag?’

Behalve de ‘verhaallijn’ zijn er ook nog extra’s te vinden in de applicatie waar je kind naar kan zoeken. Ook kan je in het hoofdscherm een gezichtje drukken om een minispelletje te spelen waarin er bepaalt wordt wat er op het bord van een pop komt. De truc is natuurlijk dat de kleine dadelijk ook eens de lolly laat liggen voor de groente.

Jop gaat eten ingrediënten kiezen

Eerder al verscheen Jop gaat slapen op de iPad, die al een gemiddelde score van 4,5 ster op 27 beoordelingen in de App Store wist te halen.

Downloaden: Jop gaat eten (€1,59, ook geschikt voor iPhone)

Om verwarring te voorkomen, zijn de promoafbeeldingen met tekstballonnen erop verwijderd. Die zijn niét zichtbaar in de app zelf. Ontwikkelaar Heppi voert die nu ook niet langer in de App Store.

Reacties: 13 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.