Kan een app daadwerkelijk je gedrag veranderen? Psychologisch onderzoek wijst erop dat het alleen werkt als mensen geen onnodig nieuw gedrag hoeven aanleren en keuzevrijheid hebben.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 6 reacties
Wouter
Goed artikel. Heeft wel gelijk, ik stel ook liever dingen uit die MOETEN van anderen. Het leuker maken zal zeker helpen
Lianda
De Fitocracy app combineert het vastleggen van fitness activiteiten met een level-systeem. Je krijgt punten voor iedere activiteit waardoor het een uitdaging wordt om een volgend level te behalen of een bepaald aantal punten in een bepaalde tijd te scoren. Dat moet ook met een voedings app te realiseren zijn.
Peter
‘Gamefication’ van dingen die je moet doen, bv mbv een app, helpt zeker wel!
Paul
Goed artikel zeg! Mooi om te zien dat iCulture af en toe meer de diepte ingaat..
Mark de Bruin
Goed artikel Gonny. Mijn rijgedrag is inmiddels flink veranderd nu ik eco-driving apps test.
Argumentatief lijkt er iets niet te kloppen in de eerste paragraaf: er zijn twee momenten waarop er sprake is/kan zijn van keuzevrijheid. Bij de belastingdienst is er nooit keuzevrijheid (niet vooraf, niet tijdens), bij het tracken van voedsel is er keuze vooraf (maar als je eenmaal begint ‘moet’ je het bijhouden wil het effect hebben), bij fitocracy kun je kiezen om de app te installeren en is het missen van een registratie van de uren die je besteed hebt aan het oppompen van je spieren vooral jammer van je score, maar minder een ‘probleem’.
Hoe dan ook: al deze mechanismen werken met tracking en hoe effectief dat ook gebleken is in wetenschappelijk onderzoek, tracking kost moeite en over het algemeen zijn we liever lui dan moe.
Er zijn echter nog zat andere opties, zoals reminders, de hulp inschakelen van vrienden, het geven van tips, … Wat voornamelijk belangrijk is bij gedragsverandering, is het aanleren van nieuwe gewoontes. Nieuwe gewoontes ontstaan door veel herhaling, niet per se door tracking.
Goed artikel. Heeft wel gelijk, ik stel ook liever dingen uit die MOETEN van anderen. Het leuker maken zal zeker helpen
De Fitocracy app combineert het vastleggen van fitness activiteiten met een level-systeem. Je krijgt punten voor iedere activiteit waardoor het een uitdaging wordt om een volgend level te behalen of een bepaald aantal punten in een bepaalde tijd te scoren. Dat moet ook met een voedings app te realiseren zijn.
‘Gamefication’ van dingen die je moet doen, bv mbv een app, helpt zeker wel!
Goed artikel zeg! Mooi om te zien dat iCulture af en toe meer de diepte ingaat..
Goed artikel Gonny. Mijn rijgedrag is inmiddels flink veranderd nu ik eco-driving apps test.
Argumentatief lijkt er iets niet te kloppen in de eerste paragraaf: er zijn twee momenten waarop er sprake is/kan zijn van keuzevrijheid. Bij de belastingdienst is er nooit keuzevrijheid (niet vooraf, niet tijdens), bij het tracken van voedsel is er keuze vooraf (maar als je eenmaal begint ‘moet’ je het bijhouden wil het effect hebben), bij fitocracy kun je kiezen om de app te installeren en is het missen van een registratie van de uren die je besteed hebt aan het oppompen van je spieren vooral jammer van je score, maar minder een ‘probleem’.
Hoe dan ook: al deze mechanismen werken met tracking en hoe effectief dat ook gebleken is in wetenschappelijk onderzoek, tracking kost moeite en over het algemeen zijn we liever lui dan moe.
Er zijn echter nog zat andere opties, zoals reminders, de hulp inschakelen van vrienden, het geven van tips, … Wat voornamelijk belangrijk is bij gedragsverandering, is het aanleren van nieuwe gewoontes. Nieuwe gewoontes ontstaan door veel herhaling, niet per se door tracking.