Kwaliteit van uitgeefapps op iPad is wereldwijd verslechterd

De kwaliteit van uitgeefapps op tablets is verslechterd, zegt Rebecca McPheters. Uitgevers zijn hun tabletapps steeds soberder gaan maken, alle leuke extra's zijn verdwenen.

tablet appsDe gemiddelde kwaliteit van tabletapps van uitgevers is sinds een jaar verslechterd. Dat zei Rebecca McPheters tijdens het congres ‘Digital Media Europe’ in Londen, waar Mediafacts bij aanwezig was. McPheters heeft via haar bedrijf iMonitor een systeem ontwikkeld voor apptracking en -beoordeling. De afgelopen drie jaar heeft iMonitor meer dan 10.000 uitgeefapps voor de iPad beoordeeld. Daarbij wordt gekeken naar inhoud, design, functionaliteit, navigeerbaarheid & gebruiksgemak en beleving, zoals verrijkte content. Er wordt ook gekeken naar duurzaamheid van het businessmodel. McPheters ontdekte dat de gemiddelde kwaliteit van de tabletsapps snel achteruit is gegaan. Op een schaal van 0 tot 15 ging de gemiddelde kwaliteit van 10.000 beoordeelde apps omlaag van 10,5 naar 8,1. Dat is een daling van 30% in een periode van anderhalf jaar.


De meting had betrekking op de periode tussen april 2010 en december 2012. Kort na de lancering van de iPad was de kwaliteit het hoogst: uitgevers zagen in tabletapps een manier om hun online business te redden. Grote uitgevers zoals Sanoma experimenteerden met tabletapps voor Autoweek en Viva, waarbij ze het digitale magazine verrijkten met allerlei interactieve extra’s. Vorig jaar signaleerde McPheters al dat uitgevers hun apps eenvoudiger maakten en steeds minder audio en video toepasten. Tabletapps waren vaak niet meer dan een simpele PDF. Bij Autoweek en Viva zagen we die trend ook: de aanvankelijke plannen om sterk verrijkte tablet-magazines uit te brengen kwamen in de ijskast te staan en de extra content versoberde.

Wereldwijd is die ontwikkeling nu merkbaar. Vlak na het verschijnen van de iPad zagen vooral krantenuitgevers mogelijkheden in tabletapps. Het gemiddelde niveau van hun apps lag in april 2010 op 11,5 punten. Bij de krantenuitgevers is ook de sterkste daling merkbaar: in december 2012 werd de 8 niet meer gehaald. Magazines gingen minder ambitieus van start, met een score van 8,6 in april 2010, maar ook daar was een daling merkbaar: naar 8,1 punten.

McPheters had eigenlijk verwacht dat de kwaliteit van de uitgeefapps omhoog zou gaan. “De beste apps herdefiniëren het uitgeefmerk”, zegt Pheters. Uitgevers hebben moeite om in de overvolle App Store op te vallen met hun apps. Ze zouden juist extra moeten uitpakken met een betere contentbeleving op de tablet. Er is echter een omgekeerde ontwikkeling zichtbaar: veel uitgevers hebben blijkbaar de hoop al opgegeven dat ze snel aan tablet publishing kunnen verdienen. Vervolgens gingen ze snijden in de productiekosten van dure, verrijkte tabletapps.

Een hoge score bij iMonitor wil overigens niet zeggen dat je een succesvolle tabletpublicatie in handen hebt. The Daily van Rupert Murdoch scoorde heel hoog in iMonitor, maar is alweer gestopt. Volgens McPheters komt dat omdat The Daily uit het niets is ontstaan en niet kon meeliften op de naamsbekendheid van een bekend nieuwsmerk zoals New York Times of Washington Post.

Reacties: 4 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.