De iPhone is klaar voor games met grote 3D-spelwerelden. Na het recent tot Game van de Week-uitgeroepen avonturenspel Horn, is er nu weer een nieuwe avonturengame voor de iPhone en iPad waarin je gemakkelijk kan verdrinken in de spelwereld. In Lili begeef je je op een prachtig, levendig eiland waar je kan gaan en staan waar je wilt. Aanvankelijk kom je voor research naar plantensoorten, maar dat slaat al snel om als je in bijzondere gevechten verwikkeld raakt met de plaatselijke bevolking.
De spelwereld van Lili heeft niet de bizarre omvang van een Grand Theft Auto III dat vorig jaar op de iPhone verscheen, maar toch is de grootte een prestatie. Het spel is volledig gemaakt op de Unreal Engine, de spelmotor die eerder al schitterende in Infinity Blade. Die beperkte het verkennen van de spelwereld nog tot rondkijken, wellicht omdat het de iPhone anders te zwaar zou worden. Na Horn, waarin je ook al vrij kan rondlopen en -kijken, geeft ook Lili je echter alle bewegingsvrijheid. Je begint met lopen door op het beeld te tikken en stopt met nog een tik. Met twee tikken ren je, met een volgende tik stop je. Ondertussen kan je rondkijken en de looprichting bepalen door de camera met je vinger bij te draaien. Na een kleine gewenningsperiode voelt het natuurlijk aan.
Het eiland van Lili is een ongebruikelijk aangename spelomgeving. De sfeervol verlichte wereld zit vol met planten, bomen en mooie hoeken waar je graag even stil voor gaat staan om de camera rond te draaien. Het duurt niet lang in het spel voordat je in aanraking komt met de eigenaardige opzet. Er zijn twee soorten eilandbewoners: Spirits die de touwtjes in handen hebben in de wereld, en Constructs. Houten dienaren die geplaagd worden door de Spirits.
Je bent als Lili zelf verantwoordelijk voor de verschuiving van de macht, en die bewerkstellig je door op zijn zachtst gezegd eigenaardige gevechten. Je rent achter een Spirit aan of besluipt hem, springt op zijn rug en op dat moment gaat de ‘gevechtsstand’ in. Er groeien dan allerlei bloemen op de Spirit waarvan je met veegbewegingen de juiste moet plukken. De witte roos moet je pakken, de doorn doet schade en de bommen die plotseling opduiken, kan je beter maar heel hard wegvegen. Op elk gevecht kan je een maximale waardering van drie sterren halen en als je die score niet haalt, kan je een rematch initiëren. De anders-dan-anders gevechten zijn best intensief, maar voelen ook wat willekeurig omdat de tegenstander oncontroleerbaar in het rond schudt als je bloemen plukt. Het lijkt aanvankelijk niet echt een kwestie van talent om een gevecht met maximale score te eindigen, al kan je verderop in het spel wel je skills voor de gevechten verbeteren. Toch: bloemen plukken als gevechtsstand, het zal niet iedereen aanspreken.
Lili heeft meer om een memorabele indruk mee achter te laten. Behalve het levendige kleurgebruik, de prachtige eilandomgeving en de eigenzinnige gevechten, imponeert het spel ook met sfeervolle muziek. Het loont echt om Lili te spelen met een goede boxen- of headset.
Let op: Lili werkt niet op de iPhone 3GS en iPod touch 4th gen of ouder.
Downloaden: Lili (€3,99, universele app)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties